به گزارش همشهري، دستفروشي در كلانشهرهاي كشور همچنان بهعنوان يكپديده حلنشدني مطرح است. در اين بين ساماندهي دستفروشان مدنظر استادان جامعهشناسي است و الهام فخاري، رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر تهران نيز چنين رويكردي را به جاي برخورد قهري با آنها ترجيح ميدهد. در همين راستا شركت شهربان شهرداري تهران ساماندهي دستفروشان را در فازهاي مختلفي طي ماههاي اخير در دستور كار قرار داده است. اين در حالي است كه ابوالقاسم چيذري، مديرعامل اين شركت اعتقاد دارد كه افزايش جمعيت دستفروشي بهخاطر مشكلات اقتصادي كار را بسيار سخت كرده است. وي همچنين با بيان اينكه در حوزه ساماندهي دستفروشان خلأ قانوني وجود دارد، افزود: طبق آمار، جمعيت دستفروشان در 5محور تهران به نسبت سال 94، 50درصد افزايش داشته است.
مديرعامل شركت شهربان شهرداري تهران با اشاره به اينكه از سال 94تاكنون 60درصد دستفروشان تهران ساماندهي شدهاند، گفت: «شهرداري با شعار «دستفروشي بدون سدمعبر» تنها وظيفه ساماندهي دستفروشان را برعهده دارد. نگاه شهرداري به دستفروشان بهعنوان شهرونداني است كه از اين راه امرارمعاش ميكنند؛ بنابراين اقدامات شهرداري در اين حوزه بيشتر جنبه ساماندهي دارد كه با همراهي و همكاري مناسب دستفروشان با شهرداري تاكنون بسياري از معابر پرتردد شهر ساماندهي شده است.»
وي در ادامه با اشاره به عملكرد اين شركت در حوزه ساماندهي دستفروشان تهران، گفت: «اولين فاز ساماندهي در اسفند سال 94صورت گرفت و از بين 1300دستفروش معابر خيابان 15خرداد، 300نفر در خيابان باب همايون ساماندهي شدند.» به گفته وي، در اسفند 95نيز 20نقطه پرتردد شهري كه توسط دستفروشان اشغال شده بود، شناسايي و در محلي نزديك فعاليت خودشان ساماندهي شدند تا ضمن جلوگيري از سد معبر بتوانند از اين راه امرارمعاش كنند. چيذري با بيان اينكه شهرداري در حوزه ساماندهي دستفروشان وظيفهاي فراسازماني و اجتماعي دارد، خاطرنشان كرد: «در شهريور امسال بزرگترين حركت در ساماندهي دستفروشان صورت گرفت كه براساس آن 30هزار دستفروش در 15روز پاياني تابستان در 20نقطه شهر ساماندهي شدند.»
- لزوم ورود ارگانهاي متولي در ساماندهي دستفروشان
مديرعامل شركت شهربان شهرداري تهران روز گذشته همچنين به قانون «ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي» مصوبه سال 89مجلس و دولت نيز اشاره كرد و گفت: «براساس اين قانون در كنار شهرداريها، نهادهايي ازجمله وزارت تعاون،كار و رفاه اجتماعي، اقتصاد، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، كميته امداد امام خميني(ره)، بهزيستي، نيروي انتظامي و... نيز تكاليفي در حوزه ساماندهي دستفروشان برعهده دارند كه شهرداري تهران مصرانه توقع دارد نهادهاي متولي نيز با تشريك مساعي در اين امر فعال باشند.»
به گفته چيذري براساس ماده 55قانون شهرداريها، شهرداري تهران و به تبع آن شركت شهربان وظيفه رفع سد معبر عمومي را برعهده دارد و در سالهاي اخير با تغيير رويكرد شهرداري تهران از نهادي خدماتي به نهادي اجتماعي و خدماتي، ساماندهي دستفروشان از سال 94برعهده شركت شهربان قرار گرفته است. وي ادامه داد: «يكي ديگر از معضلات سد معبر مربوط به وانتبارهاست كه براساس آمار، 45درصد نارضايتي شهروندان تهراني از سد معبر را بهخود اختصاص ميدهند كه با همكاري پليس راهور و جريمه اين افراد، شاهد كاهش چشمگير آنها خواهيم بود.»
- كاهش 40درصدي نارضايتي مردم از شهربانان
به گفته مديرعامل شركت شهربان شهرداري تهران، نيروهاي شهربان بهصورت مستمر كلاسهاي آموزشهاي رفتار، اخلاق و قانون را ميگذرانند. چيذري همچنين عنوان كرد كه براساس اعلام سامانههاي 1888و 137حدود نارضايتي مردم از عوامل سد معبر تا قبل از سال 94، 60درصد بوده كه اين ميزان در سالجاري به 20درصد كاهش يافته است. وي تأكيد كرد كه در نظر دارند اين ميزان را به زير 10درصد كاهش دهند. به گفته وي، 30درصد نيروهاي شركت شهربان داراي مدرك كارشناسيارشد و دكتري هستند.