اين نظرسنجي در 50كانال تلگرامي بازنشر شد و تا لحظه تنظيم اين خبر 413شركتكننده در اين كمپين به تغيير مديركل ميراث فرهنگي استان تهران رأي مثبت دادند و تنها 22شركتكننده در اين كمپين پاسخ منفي به بركناري رجبعلي خسروآبادي دادند. شركتكنندگان در اين نظرسنجي از فعالان حوزه ميراث فرهنگي بودند.
علياصغر بدري، نماينده سمنهاي استان تهران در سازمان ميراث فرهنگي نيز در گفتوگو با همشهري درخصوص اظهارات اخير مديركل ميراث فرهنگي استان تهران عليه سمنهاي ميراث فرهنگي اعلام كرد: ترديدي باقي نمانده است كه اين موضوع بهنظرسنجي اخير در شبكههاي اجتماعي در مورد موافقت يا مخالفت به ادامه حضور آقاي خسروآبادي در اين اداره كل بازميگردد.
او با اعلام اينكه اين نظرسنجي بهتر بود بهگونهاي ديگر انجام ميشد، افزود: از اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران انتظار ميرفت سعه صدر داشته باشد و در مقابل يك نظرسنجي رويكرد منطقي اتخاذ كند چون با اين اظهارات، جو سنگين و منفي زيادي عليه اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران راه ميافتد. درحاليكه اين اداره ميتوانست با متانت موضوع را آسيب شناسي كند.
بدري البته تأكيد كرد كه علاقهاي براي اظهارنظر درخصوص عملكرد رجبعلي خسروآبادي در اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران ندارد و در جايگاهي است كه ميتواند نظرات خود را رودررو با وي در ميان بگذارد.
- مشكلي ندارم
رجبعلي خسروآبادي مديركل ميراث فرهنگي استان تهران در گفتوگو با همشهري و در پاسخ به اين سؤال كه آيا مداركي مستند دال بر تباني سمنهاي ميراث فرهنگي براي خارج كردن آثار تاريخي از فهرست آثار ملي در دست دارد؟ گفت: مداركي در اختيار ندارم. ولي اين مباحث براساس اخباري است كه برخي مالكين به ما گفتهاند و بعضا نوع صحبتي كه مالكين ميكنند مبني بر اين است كه برخي به آنها مراجعه ميكنند و اين پيشنهادها را ميدهند كه ابنيه شما را از ثبت خارج ميكنيم و از واجد ارزش بودن مياندازيم. ما هم به اين جمعبندي رسيديم كه اين هشدار را به مالكان بدهيم.
خسروآبادي در توضيح اقدامات خود براي ميراث فرهنگي استان تهران گفت: برخي افراد خيلي چيزها را نميبينند. ظرف 3سال گذشته تغييراتي كه در جدارهسازي خيابان ناصرخسرو با ميدان بهارستان ايجاد شده از اقدامات اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران است. ظرف 4سال گذشته نيز اين اداره كل از صدور برخي مجوزها جلوگيري كرد اما متأسفانه ميبينيم مجوزهايي كه از قبل صادر شده بود دوباره دارد كارسازي ميشود و با حقوق مكتسبه مطرح ميشود كه افرادي هم اين امور را تشديد ميكنند و به جاي اينكه مثبتنگر باشند در حال كنش و واكنش هستند تا نوعي معاملهگري در حوزه ابنيه تاريخي راه بيندازند.
خسروآبادي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه انجمنهاي ميراث فرهنگي معتقدند اظهارات اخير شما عليه سمنهاي ميراث فرهنگي و اتهام تباني به برخي از آنها براي خارج كردن ابنيه تاريخي از فهرست آثار ملي ناشي از عصبانيت از راهاندازي كمپين تغيير مديركل ميراث فرهنگي استان تهران است، گفت: تنها مديري هستم كه با انجمنها و سمنهاي ميراث فرهنگي توافقنامه و تفاهمنامه تنظيم كردم. همچنين تنها استاني هستيم كه در چند محور شروع به واگذاري برخي موضوعات همچون تعيين حريمها و كمك به شناسايي بناها و تهيه پرونده ثبتي ابنيه تاريخي به سمنها كردهايم. بنده خودم اين تفاهمنامهها را امضا كردم چون نميخواهم سمنها دچار مشكل شوند وگرنه اقدام به امضاي چنين تفاهمنامههايي نميكردم.
خسروآبادي در واكنش به اين سؤال كه آيا از اقدام سمنهاي ميراث فرهنگي براي تغيير مديركل ميراث فرهنگي استان تهران عصباني است، گفت: من مشكلي با آنها ندارم. ولي اگر كسي به اسم سمن با يك يا دو نفر بخواهد اينكارها را انجام بدهند بايد به مردم درخصوص اين اقدامات هشدار بدهيم.
- فرار رو به جلو
سجاد عسگري، دبير كميته مردمنهاد پيگيري حفاظت از خانههاي تاريخي تهران در واكنش به اتهاماتي كه مديركل ميراث فرهنگي استان تهران به سمنهاي ميراث فرهنگي وارد كرد به همشهري گفت: اتهامات ايشان به سمنهاي ميراث فرهنگي خندهدار و فرار رو به جلو است. اتفاقا در سالهاي اخير اداره ميراث فرهنگي استان تهران بيشترين كاسبكاري را در حوزه ميراث فرهنگي داشته است.
به گفته او، نمونه بارز اين كاسبكاريها در ماجراي تخريب خانه تاريخي كوچه صوفياني در پامنار تهران بود كه كارشناس اداره كل ميراث فرهنگي هنگام بررسي واجد ارزش بودن بنا براي ثبت ملي و حفاظت از آن تصاويري از بنا گرفت كه اين بنا را بيارزش جلوه دهد. درحاليكه كارشناس ديگر همان اداره وقتي براي بررسي رفت تصاويري گرفته بود كه كاملا ارزشهاي تاريخي بنا را نشان ميداد. بهدليل همين اقدامات بود كه اين خانه تاريخي واجد ارزش تخريب شد و به جاي آن ساختمان جديدي ساخته شد.
اينكه نامه توقف تخريب سراي دلگشا در بخش حقوقي سازمان ميراث فرهنگي گم ميشود و اين سراي ارزشمند تاريخي به مرحله تخريب ميرسد كاسبكاري نيست؟ نمونه بارز ديگر اين رفتارها در خطر تخريب ويلاي نمازي آشكار بود. اين بنا چند سال از ثبت ملي خارج شده بود و اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران به سازمان ميراث فرهنگي اعلام نكرده بود كه ويلاي نمازي از ثبت ملي خارج شده و قرار است جاي آن ساخت وساز شود.
عسگري با اعلام اينكه سخنان مديركل ميراث استان تهران عليه سمنهاي ميراث فرهنگي پس از آن آغاز شده است كه كمپين بركناري او كليد خورد افزود: مگر همين سمنهاي ميراث فرهنگي نبودند كه جلوي اهمال اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران در ماجراي تخريب سراي دلگشا را گرفتند؟ مگر همينها نبودند كه با نامهنگاري براي جلوگيري از تخريب باقيماندههاي سراي دلگشا اقدام كردند؟ فشار همين سمنها جلوي تخريب كامل سراي دلگشا را گرفت.
او گفت: وقتي همين سمنهاي ميراث فرهنگي عليه اهمالكاريهاي آقاي خسروآبادي ميايستند كه چرا در ماجراي ديواركشي مقابل مجلس، تخريب سراي دلگشا و خطر تخريب ويلاي نمازي سكوت ميكني و پيگيري جدي در حفاظت از ميراث فرهنگي استان تهران نداري آنوقت اين سخنان را بايد بشنوند؟ در ماجراي ديواركشي مقابل مجلس هم همين سمنها بودند كه پيگيري كردند و جلوي آن كار را گرفتند.
دبير كميته پيگيري حفاظت از خانههاي تاريخي شهر تهران تأكيد كرد: در ماجراي تخريب عمارت عينالدوله و ويلاي نمازي ميراث فرهنگي استان تهران بود كه تخلف كرد. مديركل ميراث فرهنگي استان تهران حتي خبر نداشت كه ويلاي نمازي يك اثر ثبت ملي شده، است. در ماجراي تعرض به حريم خانه امينالضرب هم خاندان امينالضرب بودند كه با پيگيري سمنهاي ميراث فرهنگي آمدند و نگذاشتند كه حريم اين اثر تاريخي مخدوش شود.
او با اعلام اينكه در موضوع تخريب خانه عامريها در ميدان فردوسي تهران خروج اين اثر از ثبت اضطراري در زمان مديريت خسروآبادي ممكن شد افزود: همين سمنها بودند كه 3سال جلوي تخريب خانه عامريها را گرفته بودند.
به گفته او، سمنها تاكنون جلوي خروج از ثبت بسياري از بناهاي تاريخي استان تهران را گرفتهاند كه خانه دايي جان ناپلئون نمونه بارز آن است و با پيگيري سمنها شوراي شهر قانع شد و سازمان زيباسازي اين بنا را خريداري و از تخريب نجات داد.