همشهری آنلاین: دمای هوا در نوار شمالی با افزایش بارش‌ها در استان‌های شمالی و شمال‌شرق کشور از بعدازظهر امروز و نیز جمعه، ۳ تا ۶ درجه کاهش می‌یابد و در شما‌ل‌شرق از اواخر وقت جمعه تا اواسط هفته آینده، کاهش ۵ تا ۱۰ درجه‌ای دما، پیش بینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، براساس آخرین تحلیل داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی ‌از بعد از ظهر امروز پنج‌شنبه با شمالی شدن جریان هوا در شمال کشور و گذر موج تراز میانی جو، از سواحل غربی خزر ابرناکی و بارش باران شروع می‌شود.

بارندگی روز جمعه در سواحل دریای خزر به‌خصوص مناطق میانی و شرق آن تشدید می‌شود و در ارتفاعات البرز بارش به شکل برف خواهد بود.

‌روز جمعه علاوه بر بارش در سواحل شمالی کشور، در ارتفاعات البرز، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و مناطقی از اردبیل، بارش برف و وزش باد نیز پیش‌بینی می شود.

از روز جمعه تا شنبه هفته آینده گستره منطقه بارش به‌تدریج نوار شمال شرق کشور شامل خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی را در بر خواهد گرفت؛ در این مدت به‌تدریج کاهش دما در نیمه شمالی و شرق کشور قابل توجه خواهد بود.

از بعد از ظهر امروز پنج‌شنبه و طی روز جمعه دمای هوا در نوار شمالی کشور 3 تا 6 درجه کاهش می‌یابد، کاهش دما در دامنه های البرز از روز جمعه تا یکشنبه تداوم داشته که این کاهش دما بین 2 تا 5 درجه و در شما‌ل شرق کشور از اواخر وقت جمعه تا اواسط هفته آینده 5 تا 10 درجه پیش بینی می‌شود که در برخی مناطق با وزش باد شدید نیز همراه خواهد بود.

‌روز شنبه در برخی مناطق استان‌های گیلان و مازندران بارش باران و در شمال‌شرق و شرق کشور وزش باد و کاهش دما رخ می‌دهد.

در شمال شرق کشور در خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی از اواخر وقت جمعه دمای هوا بین 6 تا 10 درجه کاهش یافته و ‌انتظار می‌رود کمینه دما طی روز شنبه تا دوشنبه صبح در این مناطق به 3- تا 6- درجه سلسیوس برسد.

روز جمعه 96/9/10 بارش باران در مناطق جلگه‌ای گیلان، مازندران و گلستان و بارش برف در دامنه‌های شمالی ارتفاعات البرز و همچنین در ارتفاعات شمالی استان‌های البرز، تهران، سمنان و از اواخر جمعه در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و کولاک برف به سبب وزش باد و بارش برف در جاده‌های کوهستانی خراسان شمالی و شمال سمنان و جاده‌های کوهستانی البرز، پیش‌بینی می‌شود.

افت دما و کولاک برف در جاده‌های کوهستانی مهمترین تأثیر این سامانه شمالی خواهد بود و از اواخر وقت امروز پنجشنبه تا روز شنبه برای تردد در جاده‌های کوهستانی البرز و شمال شرق کشور در مناطق یاد شده به همراه داشتن زنجیر چرخ و وسایل زمستانی توصیه می‌شود.

شرق خلیج فارس در روز جمعه و شنبه و همچنین دریای خزر فردا، مواج پیش‌بینی می‌شود.

آسمان تهران فردا کمی ابری تا نیمه ابری گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود و در روز شنبه نیز آسمان تهران صاف تا قسمتی ابری و غبار محلی در بعدازظهر وزش باد خواهد بود؛ بیشینه و کمینه دما فردا در تهران به ترتیب 12 و 3 درجه خواهد بود.

آسمان کرمانشاه نیز در دو روز آینده صاف پیش‌بینی می‌شود اما کمینه دما در این استان طی دو روز آینده تا منفی 3 درجه کاهش می‌یابد.

فردا بندرعباس با بیشینه دمای 29 درجه بالای صفر گرم‌ترین و همدان با کمینه دمای 7 درجه زیر صفر و اراک با کمینه دمای 6 درجه زیر صفر سردترین مراکز استان خواهد بود.