توسعه حمل‌ونقل عمومی، اصلی‌ترین اولویت مدیریت شهری در دوره فعلی است و قرار است فاز نخست خط ۶ متروی تهران تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. همچنین خط ۷ متروی تهران نیز که به‌دلیل نقص ایمنی از ابتدای آبان‌ماه تعطیل شده است،

تا پايان سال بهسازي شده و دوباره در اختيار شهروندان قرار مي‌گيرد. اين در حالي است كه اگر اولويت بندي درستي در دوره قبل مديريت شهري صورت گرفته بود خط 6كه تكميل‌تر بود زودتر از خط 7در اختيار مردم قرار مي‌گرفت.اينها برخي از اظهارات دبير كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران پس از بازديد از روند تكميل خط 6متروي تهران است. محمد علي كروني در اين‌باره به بازديد اخير خود از خط 6متروي تهران اشاره كرد و به ايسنا گفت:

كارگروه بازديدها كه به دستور رئيس شوراي شهر تهران كار خود را آغاز كرده، از روند تكميل خط ۶ مترو بازديد كرد تا ضمن احصاي مشكلات در حل مشكلات آن توسط شوراي شهر كمك كند. به گفته وي، خط 6متروي تهران ازجمله خطوطي است كه از يك سال پيش در دستور كار جدي شهرداري قرار گرفته و با توجه به مسير ويژه‌اي كه در طول شهر طي مي‌كند، بعد از راه‌اندازي مي‌تواند مسافران بسياري را جابه‌جا كند.

  • ارتقاي سرانه حمل‌ونقل در غرب شهر

خط 6متروي تهران از شهر ري به سمت ميدان امام حسين حركت كرده و سپس با عبور از ميدان وليعصر، بوستان لاله و شهرك آزمايش، در نهايت به شمال غرب تهران و محله سولقان مي‌رسد. اين خط با 39كيلومتر طول 31ايستگاه خواهد داشت. ضمن اينكه اين خط متروي تهران 7ايستگاه تقاطعي دارد كه دسترسي شهروندان به ديگر خطوط متروي پايتخت را تسهيل خواهد كرد.

اين خط به تازگي نيز توانسته است جايزه بين‌المللي تونل‌سازي را از آن خود كند. آنطور كه دبير كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران گفته راه‌اندازي اين خط متروي تهران مي‌تواند سرانه حمل‌ونقل عمومي را در شمال غرب و غرب پايتخت نيز بهبود بخشد. البته مشكلي كه هم‌اكنون پيش‌روي افتتاح خط 6متروي تهران قرار دارد به كمبود تجهيزات مربوط مي‌شود كه اين مسئله نيز به‌دليل عدم‌برنامه‌ريزي روي داده است.

كروني در اين رابطه گفته است: در بحث ساختماني و تكميل ايستگاه‌ها خط 6مترو پيشرفت خوبي داشته‌ است و درصورت تكميل تجهيزات در اولويت افتتاح قرار دارد؛ چرا كه مشكلات خط 7مترو را نيز ندارد و مي‌توان نسبت به افتتاح سريع‌تر آن نسبت به خط 7اقدام كرد.

كروني درباره برنامه‌ريزي نامناسب براي اين خط نيز گفت: متأسفانه صرفا منابع اعتباري بانك شهر به سمت ساخت ساختمان تزريق شده و بحث تجهيزات مغفول مانده است درحالي‌كه مي‌توانستند حدود ۹ تا ۱۰ كيلومتر خط 6مترو را با تجهيزات كامل به بهره‌برداري برسانند اما گويا هدف آقايان در دوره قبل اين بوده است كه كل خط 6را به مانند خط 7 به بهره‌برداري برسانند. وي با بيان اينكه تجهيز كل خط 6مترو به‌دليل كمبود منابع مالي محقق نمي‌شود، گفت:

حتما بايد به‌صورت فازبندي خط 6مترو افتتاح شود و بايد از خاطره‌ها پاك كنيم كه همه خط را به‌طور كامل به بهره‌برداري برسانيم چرا كه اين مسئله نه به نفع شهر و مردم است و منابع اعتباري فعلي نيز پاسخگوي اين مسئله نيست. به گفته كروني مديريت شهري تلاش مي‌كند كه حداقل يك فاز از خط 6مترو تا پايان امسال مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

اين در حالي است كه محسن پورسيدآقايي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران پيش از اين اعلام كرده بود توافقات خوبي با بانك شهر صورت گرفته است و اگر در هفته‌هاي آتي واگذاري زمين به اين بانك صورت گيرد، منابع لازم به خط 6متروي تهران تزريق مي‌شود. گفته مي‌شود فاز اول خط 6مترو با اعتبار 100تا 150ميليارد توماني تكميل خواهد شد.

  • وضعيت خط 7و مشكلاتي كه پيش‌روست

خط 7متروي تهران نيز جزو خطوطي است كه درصورت راه‌اندازي ايمن مي‌شد روي ظرفيت جابه‌جايي مسافر آن حساب ويژه‌اي باز كرد؛ اگرچه اولويت مديريت شهري در اين ميان ايمني شهروندان و سپس بهره‌برداري از يك پروژه است. اين مسئله در سخنان محمدعلي نجفي، شهردار تهران نيز چندين بار مورد تأكيد قرار گرفته است. دبير كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران درباره راه‌اندازي ايمن خط 7و مشكلات موجود در اين مسير نيز گفت:

بايد تدبيري در اين خصوص انديشيده شود چرا كه هنوز منابع اعتباري به خط 7تزريق نشده و روند بهسازي به كندي صورت مي‌گيرد كه البته در راه خط 7مشكلات جدي وجود دارد چرا كه تنها بحث سيگنالينگ آن بيش از ۱۰۰ ميليارد تومان هزينه دارد و غيراز آن بحث احداث و تملك زمين براي هواكش‌ها نيز به اصلي‌ترين چالش اين خط مترو بدل شده است چرا كه در امتداد بزرگراه نواب كسبه اجازه نمي‌دهند كه زمين جلوي ملك‌شان به هواكش تبديل شود كه يا بايد از تاسيس برخي از هواكش‌ها بگذريم يا زمين‌هايي دورتر خريداري و از طريق كانال زيرزميني به مترو متصل شوند كه كار بسيار سختي در پيش است.

البته كروني اولويت اصلي در افتتاح دوباره اين خط را شاخه شمالي جنوبي دانسته و گفته است در فازهاي بعدي شاخه شرقي غربي مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.شاخه شمالي جنوبي خط 7متروي تهران از ايستگاه ميدان صنعت تا ايستگاه هلال احمر است. شاخه شرقي غربي نيز از ايستگاه هلال احمر تا ورزشگاه تختي را در بر مي‌گيرد.