به گزارش مهر، حجت الله میرزایی، معاون برنامهریزی و توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران در نشستی خبری گفت: تدوین برنامه سوم شهرداري از اول آذر ماه آغاز شده و تا پایان خرداد یا اوایل تیر به اتمام میرسد و بعد از بررسی ٣،٤ ماهه در شورا تصویب خواهد شد.
وی در خصوص بودجه سال ٩٧ گفت: تلاش میکنیم تا آخر آذر ماه، مهلت قانونی لایحه بودجه را به شورا ارائه کنیم.
معاون برنامهریزی توسعه شهری و امور شورای شهر تهران با بیان اینکه مبنای سیاست گذاری بودجه ۹۸ به شهرداری برنامه سوم شهر تهران خواهد بود، گفت: تغییر اصلاح نظامهای مدیریتی در برنامه سوم دیده خواهد شد.
وی ادامه داد: چهار، پنج کمیته سیاستگذاری و ۱۶ کارگروه مشورتی در حال سیاستگذاری فصلهای مختلف برنامه سوم شهر تهران هستند که یکی از اولویتهای جدی آن حمل و نقل و ترافیک، تامین آب، کاهش آلودگیهای زیست محیطی، کاهش نابرابرهای اجتماعی، هوشمندسازی و حرکت بر اقتصاد دانش بنیان است.
وی با بیان اینکه سه سطح سیاستگذاری در برنامه پنج ساله سوم پیشبینی شده است، گفت: سطح اول این برنامه برنامه کنترلی و دستوری شهرداری، بخش دوم تاثیرگذاری بر بخشهای عمومی از جمله حوزه آب و تعامل با سازمان های دیگر است و سطح سوم متقاعدسازی و گفتگو با شهروندان است.
میرزایی در پاسخ به پرسشی در خصوص اصلاح ساختار شهرداری گفت: اصلاح ساختار شهرداری یکی از اولویتهای کنونی است اما ممکن است روند تدوین آن طولانیتر از برنامه پنج ساله شود اما به دلیل گستردگی بیش از حد ساختار کنونی غیرکاربردی بودن، عدم تناسب باماموریتها و نیاز جدی در پستهای سازمانی، تعداد شرکتها و سازمانها باید این اصلاحات انجام شود.
وی تاکید کرد: در اصلاح سازمانی نگاه چابک سازی و تاکید بر ماموریتهایی است که شهرداری در آن نقش اصلی و اثربخش دارد.
میرزایی تاکید کرد: در شهرداری تشکیلات موازی وجود دارد که مشخص نیست که چرا در سطح ستاد در حال انجام هستند باید این تشکیلات موازی ساماندهی شود.
وی ادامه داد: یکی از حوزههای موازی تشکیلات حوزه بانوان است که اداره کل امور بانوان، مشاور امور بانوان، توانمندسازی بانوان همواره در حالی فعالیت هستند که باید کوچکتر و اثربخشتر شوند.
معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورای شهر تهران با اشاره به ایجاد اداره کل خزانه داری گفت: یکی از اصلاحات ساختاری تشکیل این اداره کل است که تدوین کلیات این تشکیلات تا قبل از سال ۹۶ نهایی میشود.
میرزایی در پاسخ به این پرسش که گزارش وضعیت شهر تهران که قرار بود در مهلت صد روزه به شورا و شهروندان ارائه شود، گفت: این نوع گزارشات در تغییرات دولت یا تغییر وضعیت شهر و شهرداری معمول است و قرار است وضعیتی که در حال حاضر شهر در حوزههای مختلف دارد از زمان ابلاغ این مصوبه تا صد روز به شورا ارائه شود که مهلت قانونی ما تا پنجم دی ماه است.
- بودجه ۹۷ تا پایان آذرماه به شورا ارائه میشود
معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری در مهلت قانونی بودجه سال ۹۷ را که پایان آذرماه است به شورا ارائه خواهد کرد گفت: در بودجه سال ۹۶ با کاهش قابل توجهی در بخش درآمدها مواجه بودیم و دو هزار میلیاردتومان از درآمدهای شهرداری در حوزه مالیات بر ارزش افزده کاسته شد همچنین به دلیل رکود در بخش مسکن نیز حدود هزار میلیارد از محل اخذ عوارض ساخت و ساز درآمدهای شهرداری کاهش پیدا کرد. بنابراین نیاز به اصلاح و تعدیل بودجه است که اصلاحیه بودجه تا پایان سال به شورا ارائه خواهد شد.
- بودجه سال ۹۷ بودجه انقباضی تر از بودجه امسال است
وی درخصوص بودجه بندی سال آینه شهرداری تهران گفت: بودجه سال ۹۷ بودجه انقباضیتر از بودجه امسال است و بدون افزایش و با محافظه کاری زیادی تنظیم میشود. پروژههای عمرانی اولویت بندی شده و براساس ماموریتهای اصلی تامین اعتبار خواهد شد و پروژههایی که اولویت کمتری دارند و بر سطح کیفیت زندگی مردم تاثیری ندارند از اولویت خارج می شوند.
میرزایی با بیان اینکه ۸۰ درصد درآمدهای مدیریت سابق شهر تهران از محل عوارض ساخت و ساز بود، گفت: این موضوع نه مطلوب است نه مثمر زیرا پیامدهای مضری بر اقتصاد شهر داشته است همچنین همه ظرفیتهای ساخت و ساز استفاده شده و بخش زیادی پیش فروش شده و حتی اگر مدیریت قبلی نیز ادامه داشت امکان تامین مالی برای پیشرفت پروژهها از این محل نبود. در حال حاضر تهران ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی مواجه است که نشان میدهد ما به سمت یک اقتصاد شهری دانش بنیان تغییر جهت دهیم.
معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی از پروژهها که مسئولیت تامین منابع مالی آن با دولت است مانند مترو، از محل صندوق ذخیره ملی، فایناس و سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین خواهد شد، گفت: شورا، مجلس و دولت پلهایی برای اصلاح مصوبه برنامه ششم توسعه و سهم شهرداریها از مالیات بر ارزش افزوده دادهاند.
- کمتر از ۳۰ درصد برنامه قبل اجرایی شده است
وی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص میزان تحقق برنامه دوم شهر تهران گفت: آسیب شناسی برنامه دوم شهرداری تهیه شده و نظر میآید کمتر از ۳۰ درصد این برنامه اجرایی شده است، زیرا این برنامه غیرمشارکتی و به صورت برون سپاری تدوین شده است. همچنین شهردار گذشته تهران برنامه ای راهبردی را که حدود ۴۰ صفحه بوده در شورا به تصویب رسانده اما هیچ کدام از این دو برنامه مبنای عملکرد شهرداری نبوده است.
میرزایی درخصوص تاثیر افزایش عوارضهای شهری بر زندگی شهروندان تهرانی گفت: قرار نیست این تغییرات هزینهای را بر شهروندان تهرانی تحمیل کند بلکه هدف افزایش عادلانه عوارض از افرادی است که از خدمات شهری بیشتر استفاده میکنند.
وی همچنین درخصوص اینکه چرا در جلسات شورا حضور کمرنگی دارد، گفت: برخی از جلسات شهرداری و دولت همزمان است و نمیتوان در این جلسات حاضر نبود زیرا ممکن است حقی از شهر تهران ضایع شود.
معاون برنامهریزی توسعه شهری و امور شورای شهر تهران درخصوص تغییرات زود هنگام در معاونت امور برنامهریزی گفت: قصد نداشیتم که هیچ کس را بلاتکلیف بگذاریم بنابراین با نگاه تخصص گرایی و جوان گرایی در هفته اول چهار مدیر را تغییر دادیم.
- تهران یک شهر غیرهوشمند است
وی همچنین درخصوص هوشمندسازی شهر تهران گفت: تهران یک شهر غیرهوشمند است و ما در این حوزه در نقطه صفر قرار داریم اما زیرساختهای خوبی مانند ۱۵۰۰ کیلومتر فیبر نوری ایجاد شده است.
میرزایی در پاسخ به پرسشی درخصوص قرار گرفتن قراردادهای بالای یک میلیارد در سامانه شهرداری گفت: سامانه شفاف در حال فعالیت است و قرار است تمامی قراردادهای بالای یک میلیاردتومان در این سامانه بارگذاری شود. البته راههای فرار متعددی وجود دارد که نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی شهرداری و سازمان بازرسی کل کشور بر این موارد نظارت خواهند داشت.