معاون زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری با بیان اینکه آزادی بیان و پس از بیان از شروط اولیه پویایی و نشاط اجتماعی محسوب می‌شود، گفت: خوشبختانه در دوران دولت یازدهم و دوازدهم شاهد برگزاری گسترده مراسم روز ۱۶ آذر و فضای بهتر اجتماعی و سیاسی بوده‌ایم؛

  گرچه موانع و محدوديت‌هايي در اين زمينه ديده مي‌شود و ستاره‌دار شدن و محدوديت براي ادامه تحصيل برخي دانشجويان نگراني‌هايي را به‌وجود آورده، اما با اطلاع و پيگيري جدي وزير علوم، تعدادي از اين موارد كاهش يافته و روند ستاره‌زدايي ادامه دارد.

معصومه ابتكار ضمن تبريك سالروز جنبش دانشجويي در ۱۶ آذرماه در كانال تلگرامي خود نوشت: «در سال‌هاي اخير نرخ رشد آموزش‌عالي و تعداد دانشجويان در ايران به بالاترين رتبه‌ها در دنيا رسيده و 2.4ميليون دانشجوي ايراني در مقطعي سريع‌ترين شتاب رشد مقالات را داشته‌اند. در اين ميان 8.1ميليون نفر از دانشجويان را زنان و حدود ۲۷درصد اعضاي هيأت علمي را نيز بانوان تشكيل مي‌دهند.

تراز جهاني مرحوم پروفسور مريم ميرزاخاني در حالي نسل جوانان جوينده علم و پيشرفت ايران را نمايندگي مي‌كند كه رشته‌هاي علوم مهندسي و رياضي يا STEM به‌عنوان پيشران اقتصادي مورد توجه قرار گرفته‌اند و دانشجويان ايراني به‌ويژه دختران در STEM پيشرو بوده و سرمايه بزرگي براي ايران به شمار مي‌آيند؛ سرمايه‌اي كه بايد در زمينه اشتغال مدنظر قرار گيرد و البته در كنار آن مي‌بايست دوره‌هاي فني و حرفه‌اي اهميت لازم را در آموزش عالي به‌عنوان يك گزينه ميان‌بُر براي اشتغال به‌دست آورند.»

او همچنين در بخش ديگري از پيام تلگرامي‌اش نوشت:« از سوي ديگر اما نگراني‌هاي موجهي در ميان دانشجويان وجود دارد كه به‌عنوان پيش درآمد پويايي، خلاقيت و رشد علمي و فناوري نبايد آنها را ناديده گرفت. آزادي بيان و پس از بيان از شروط اوليه پويايي و نشاط اجتماعي محسوب مي‌شود. روحيه و انگيزه دانشجويي كه با تكيه بر آن بزرگ‌ترين انقلاب ديني، سياسي و اقتصادي معاصر رقم خورد و از سوي امام و رهبري به‌عنوان سرمايه يادشده است، نبايد توسط تفكرات يا عده‌اي خاص تحديد شود يا آسيب ببيند.»

او نوشت: «رشد تشكل‌ها و ارائه مجوز به برخي اتحاديه‌ها و نشريات دانشجويي، فعاليت‌هاي ورزشي، فرهنگي و هنري دانشجويان مورد حمايت قاطع دولت بوده و حاكي از بهبود شرايط عمومي است، درعين‌حال ضرورت توجه به مهارت‌هاي زندگي در دانشگاه‌ها، توان افزايي دانشجويان در زمينه‌هاي حقوقي، ارتباطي، فضاي مجازي، حل و فصل اختلاف و كاهش خشونت، مقابله با آسيب‌ها، خودمراقبتي، خودشكوفايي و حفاظت از محيط‌زيست بسيار جدي است. دختر و پسر هر دو براي آينده و زندگي سالم خود نيازمند اين رويكرد بوده و هستند. دولت بيشترين اهتمام خود را براي اشتغال دختران و پسران تحصيلكرده صرف مي‌كند تا آينده روشني براي ايرانيان رقم بخورد.»