علياصغر مونسان پس از بالا گرفتن اعتراضها به ماجراي افزايش 3برابري عوارض خروج از كشور در توييتر خود اعلام كرد: با اين رويكرد كه سفر ارزان بايد در سبد زندگي همه ايرانيان فراهم شود، معتقدم اجراي هر تصميمي بايد متناسب با وضعيت اقتصادي مردم باشد.اي كاش تصميمگيران افزايش عوارض خروج از كشور نظرات كارشناسي سازمان ميراث فرهنگي، فعالان و متوليان گردشگري را جويا ميشدند.»
معاون رئيسجمهور در توييتر خود و در واكنش به اعتراضهاي صورت گرفته به افزايش 3برابري عوارض خروج از كشور نوشت: «براي تعديل موضوع هنوز هم دير نشده و نهايت تلاش خود را براي اصلاح ارقام بهكار خواهيم بست.»
مخالفت مونسان با افزايش عوارض خروج از كشور بلافاصله يك روز پس از ارائه لايحه بودجه سال97 توسط رئيسجمهور به مجلس صورت گرفت. او هنگام تقديم لايحه بودجه به مجلس رئيسجمهور را همراهي ميكرد اما بالا گرفتن اعتراضات مردمي به ماجراي 3برابر شدن عوارض خروج از كشور موجب شد تا مونسان در پيام خود اعلام كند كه افزايش عوارض خروج از كشور از سوي سازمان ميراث فرهنگي ارائه نشده و نويسندگان لايحه، نظر كارشناسي سازمان ميراث فرهنگي و متوليان گردشگري را جويا نشدند.
با اين اعلام مشخص شده است كه سازمان ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري كشور هيچ نقشي در افزايش عوارض خروج از كشور در لايحه بودجه سال97 نداشته است.
- ريزش سفرهاي خارجي و آسيب به اشتغالزايي
محمدحسن كرماني از فعالان صنعت گردشگري كشور و رئيس سابق انجمن دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري ايران به همشهري گفت كه افزايش عوارض خروج از كشور نهتنها كمكي به اشتغالزايي در كشور نميكند كه موجب ريزش سفرهاي خارجي ميشود.
او با اعلام اينكه نميدانم كارشناسي اين كار چگونه بوده افزود: بهنظر ميرسد تصور اين بوده كه افرادي كه به خارج از كشور سفر ميكنند از طبقات مرفه جامعه هستند كه درست نيست.
كرماني با طرح اين سؤال كه ايرانياني كه ميخواهند به خارج از كشور سفر كنند چرا بايد 100دلار عوارض خروج بدهند؟ گفت: اگر منظور دولت اين است كه نگذارد كسي به خارج از كشور سفر كند چرا پاسپورت صادر ميكند؟ اگر هم اين نگاه را ندارد پس چرا مانع در سفر ايرانيها به خارج از كشور ايجاد كرده است؟
او با اعلام اينكه درصورت افزايش نرخ عوارض خروج از كشور تأثير اين تصميم حتي بر نرخ كرايه تاكسيهاي فرودگاه و نرخ بليت هواپيما هم تأثير ميگذارد و منجر به گراني خدمات گردشگري ميشود افزود: تصميم دولت در افزايش عوارض خروج از كشور به اشتغال لطمه ميزند.
اين فعال صنعت گردشگري تأكيد كرد: در مقايسه با جمعيت حدود 80ميليون نفري ايران تعداد خروجي گردشگران به اندازهاي نيست كه دولت بخواهد روي درآمد ناشي از اخذ عوارض در اين بخش حساب كند.
كرماني گفت: چرا بايد يك خانواده 4نفري در نوبت اول سفر خارجي خود 400دلار يعني بيش از يك ميليون تومان عوارض خروج از كشور بدهد؟
كرماني از مخالفت جدي فعالان صنعت گردشگري كشور با گران كردن عوارض خروج از كشور خبر داد و گفت: هماكنون تنها امكان سفر براي ايرانيها بهدليل محدوديتهاي موجود به كشورهاي همسايه ممكن است و بههيچوجه عقلاني نيست كه صنعت گردشگري در ورود و خروج گردشگران با افزايش محدوديتهاي سفر در تنگنا قرار بگيرد.
- سفر 3ميليون و 500 هزار ايراني در 5 ماه
براساس آمارهاي موجود سال گذشته بيش از 9ميليون ايراني به خارج از كشور سفر كردهاند كه 5مقصد نخست آنها شامل عراق، آذربايجان، تركيه، گرجستان، ارمنستان، تايلند و امارات متحده عربي بود. در 5ماه نخست سالجاري نيز آمارهاي گردشگري نشان ميدهد كه عراق و تركيه مقصد نخست گردشگران ايراني بوده و پس از آن آذربايجان، گرجستان، ارمنستان، تايلند و امارات مهمترين كشورهايي بودند كه ايرانيها در حجم بالا به آنها سفر كردهاند. در 5 ماه نخست امسال همچنين 3ميليون و 474هزار و 962 ايراني به خارج از كشور سفر كردهاند. اين رقم در تمام سال گذشته به 9ميليون و 196هزار و 140گردشگر رسيده بود.
براساس تصميم دولت در لايحه بودجه سال97 هر ايراني براي نخستين سفر خود بايد 220هزار تومان عوارض خروج از كشور بپردازد. اين مبلغ در سفر دوم به 330هزار تومان و در سفر سوم در سال97 به 440هزار تومان افزايش مييابد. با تقديم اين لايحه به مجلس نمايندگان عضو فراكسيون گردشگري مجلس مخالفت فوري خود را اعلام كردند و گفتند كه مجلس به افزايش عوارض خروج از كشور رأي مثبت نخواهد داد. بررسي همشهري مشخص كرد كه اگر در سال97 نيز آمار گردشگران خروجي مانند سال95 به 9ميليون گردشگر برسد درصورت تصويب لايحه بودجه97 در مجلس براي نخستين سفر خارجي 1980ميليارد دلار نصيب دولت ميشود. اگر 4ميليون ايراني بخواهند به سفر دوم بروند با 330هزار تومان عوارض خروج از كشور 1320ميليارد تومان درآمد دولت خواهد بود و درصورتيكه 2ميليون ايراني سفر سوم خود را تجربه كنند 880ميليارد تومان نصيب دولت ميشود.
آمار گردشگران خروجي كشور بر حسب ماه
سال 1396 | سال 1395 | درصد تغيير | |
فروردين | 770،046 | 690،259 | 11،6 |
ارديبهشت | 687،262 | 610،657 | 12،5 |
خرداد | 528،495 | 508،340 | 4،0 |
تير | 681،810 | 520،634 | 31،0 |
مرداد | 807،079 | 545،313 | 48،0 |
كل | 3،474،692 | 2،875،203 | 20،9 |
مقايسه وضعيت گردشگران خروجي طي سال هاي 1386 تا 1395 از مرزها
سال | كل مرزها | مرز هوايي | مرز ريلي | مرز زميني | مرز دريايي |
1386 | 5،146،689 | 2،012،304 | 23،452 | 1،943،767 | 167،166 |
1387 | 5،572،261 | 3،149،534 | 27،791 |
2،243،397 | 151،539 |
1388 | 6،376،522 | 2،425،077 | 30،780 | 2،816،276 | 104،289 |
1389 | 7،805،723 | 3،834،557 | 30،543 | 3،846،756 | 93،867 |
1390 | 7،764،449 | 4،216،778 | 25،245 | 3،419،999 | 102،427 |
1391 | 6،588،103 | 2،721،793 | 15،234 | 2،703،071 | 148،005 |
1392 | 6،959،321 | 2،902،737 | 16،328 | 2،857،107 | 183،149 |
1393 | 7،447،147 | 4،446،0138 | 0 | 2،774،814 | 226،195 |
1394 | 6،640،438 | 4،304،481 | 0 | 2،148،939 | 187،018 |
1395 | 9،196،106 | 4،653،601 | 0 | 4،377،940 | 164،565 |
مقصد اول گردشگران خروجي كشور در سال 96
رتبه | مقصد اول | خروج در 5 ماه |
1 | تركيه | 1،096،078 |
2 | عراق | 860،023 |
3 | امارات متحده عربي | 369،343 |
4 | آذربايجان | 162،135 |
5 | ارمنستان | 102،745 |
6 | گرجستان | 100،405 |
7 | آلمان | 97،975 |
8 | عربستان سعودي | 78،781 |
9 | قطر | 64،858 |
10 | روسيه | 50،871 |
11 | افغانستان | 49،692 |
12 | چين | 49،514 |
13 | تايلند | 41،606 |
14 | مالزي | 33،888 |
15 | ايتاليا | 31،895 |
16 | انگلستان | 29،221 |
17 | كويت | 28،847 |
18 | هلند | 26،155 |
19 | تركمنستان | 25،890 |
20 | اتريش | 25،411 |
21 | فرانسه | 24،681 |
22 | عمان | 19،077 |
23 | سوريه | 18،894 |
24 | پاكستان | 15،335 |
25 | هندوستان | 12،398 |
26 | سوئد | 11،497 |
27 | بلغارستان | 9،789 |
28 | اوكراين | 8،352 |
29 | لبنان | 6،836 |
30 | يونان | 6،258 |
31 | قزاقستان | 4،424 |
32 | تاجيكستان | 2،792 |
33 | اسپانيا | 2،297 |
34 | قبرس | 2،177 |
35 | بلاروس | 1،186 |
36 | مراكش (مغرب) | 765 |
37 | كره جنوبي | 528 |
38 | بلژيك | 504 |
39 | سريلانكا | 273 |
40 | موريس | 265 |
41 | ساير كشورها | 1،031 |
مجموع | 3،474،692 |