همشهری آنلاین: آنفلوآنزای پرندگان با شروع فصل زمستان که معمولا در آن سرایت ویروس بیماری شدت می‌گیرد، در بخش‌های مختلف آسیا دوباره سر برآورده است.

به گزارش آسوشیتدپرس  در روزهای اخیر شیوع آنفلوآنزای پرندگان در چند کشور آسیایی گزارش شده است و در چین، اندونزی و پاکستان گزارش باعث تلفات انسانی هم شده است.

اندونزی که تا به حال بیشترین مبتلایان و تلفات انسانی ناشی از ویروس H5N1 را داشته است، روز جمعه 14 دسامبر (23 آذر) نود و سومین مرگ ناشی از آنفلوآنزای پرندگان را اعلام کرد.

یک مرد 47 ساله روز قبل از آن در  بیمارستانی در جاکارتا  به علت این بیماری فوت کرده بود. این مرد که دو هفته پیش با علائم شبیه آنفلوآنزا در بیمارستان در جاکارتا  بستری شده بود و صد و پانزدهمین فرد آلوده به ویروس H5N1  در این کشور شمرده می‌شد. 

سازمان جهانی بهداشت همچنین اولین مورد ابتلای انسانی به آنفلوآنزای پرندگان را در میانمار در یک دختر 7 ساله گزارش داد.

این دختر در ایالت شرقی شان که قبلا شیوع بیماری از آن گزارش شده بود، از سه هفته پیش دچار بیماری شده بود. او پس از بستری شدن در بیمارستان بهبود یافته است.

در چین نیز پس از آن که یک پدر و پسر در این ماه در ایالت شرقی نانجینگ به آنفلوآنزای پرندگان دچار شدند، ارتش خرید و فروش طیور را ممنوع اعلام کرد. پسر 24 ساله در نتیجه بیماری فوت کرده بود و سپس  پدر 52 ساله‌اش بیمار شده بود.

همچنین در پاکستان پس از اینکه خبر مرگ دو کارگر مرغداری که با علائم شبیه آنفلوانزا در بیمارستان بستری شده بودند، اعلام شد، وزارت بهداشت پاکستان شنبه 15 دسامبر (24 آذر)  اعلام کرد که آلوده بودن یکی از این دو فرد که برادر بوده‌اند و در ذبح پرندگان بیمار شرکت داشتند، به ویروس H5N1   ثابت شده است.

از برادر دیگر فوت‌شده آزمایشی انجام نشده است.

بر اساس بیانیه وزارت بهداشت پاکستان، در مجموع ابتلای شش نفر به آنفلوآنزای پرندگان در ایالت سرحد شمال‌غربی این کشور که مجاور افغانستان است، ثابت شده است، پنج نفر آنها بهبود یافتند و یکی از آنها فوت کردند.
 سه نفر از این شش نفر، برادری که فوت کرد، و دو برادر دیگرش که زنده ماندند، به ذبح پرندگان بیمار در یک مرغداری مشغول بودند.

وزارت بهداشت پاکستان انتقال انسان به انسان را در این گروه بیماران رد کرده است.

تا به حال بیش از 200 نفر از در سراسر جهان، عمدتا در آسیای جنوب شرقی، از اواخر سال 2003 تاکنون در نتیجه ابتلا به ویروس H5N1 کشته شده‌اند.

برچسب‌ها