سازمان نوسازی شهرداری تهران از هفته گذشته طرح جهادی تملک حدود سه هزار واحد مسکونی واقع در مسیر بزرگراه امام علی حدفاصل خاوران تا اتابک و امامزاده سید ملک خاتون را در منطقه ۱۵ آغاز کرده است.

به گزارش همشهری علیرضا عندلیب مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران گفت: این طرح به مدت ۶۰ روز در شهریور و مهرماه به اجرا درخواهد آمد که براساس آن از یک تا ۱۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه با بازپرداخت ۶ ساله و کارمزد ۴درصد به علاوه بیمه عمر به صاحبان املاک فرسوده تعلق خواهد گرفت.

وی در توضیح منظور خود از بیمه عمر گفت: بر این اساس در صورت فوت مالک بافت فرسوده مبلغ وام قرض الحسنه بازپس گرفته نخواهد شد.

عندلیب اقساط وام ۱۰ میلیون تومانی را ماهانه ۱۵۰ هزار تومان و ۵/۱ میلیون تومانی را ماهیانه ۱۶ هزار تومان دانست و ادامه داد: برای نخستین بار در کشور شهرداری تهران پس از شناسایی یک نقطه از شهر به عنوان بافت فرسوده از هفته قبل شروع به تملک این بافتها نه برای احداث بزرگراه که صرفاً نوسازی بافتهای فرسوده کرده است.

وی ادامه داد: تا پایان امسال بافتهای فرسوده مناطق ۹ و ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ و ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ و ۱۶ و ۱۵ هر یک به نوعی مشمول تملک طرحهای مطالعاتی،  طرحهای اجرایی و پروژه نوسازان خواهد شد.

به گفته عندلیب هر کدام از مالکان بافتهای فرسوده در محدوده طرح جهادی دو ماهه منطقه ۱۵ که متقاضی خرید آپارتمانهای پروژه نوسازان باشند پس از پرداخت ۶۰درصد از مبلغ آپارتمان برای ثبت نام می توانند از ۳۰درصد تسهیلات بانکی و ۱۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه طرح جهادی بهره مند شوند. زمان بازپرداخت این وام دو سال پس از دریافت آنها خواهد بود و هیچ ضامن و ضمانتی برای دریافت آن لازم نیست.

عندلیب ادامه داد: متوسط قیمت پرداختی برای آپارتمانهای پروژه نوسازان از سوی صاحبان املاک فرسوده برابر با مبلغی خواهد بود که بابت فروش ملک خود از شهرداری دریافت کرده اند. وی قول داد زمان تحویل آپارتمان های نوسازان زیر دو سال خواهد بود به طوری که ثبت نام کنندگان برای خرید این آپارتمانها ۲۲ بهمن سال آینده موفق به تحویل آپارتمان خود خواهند شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی اظهار داشت: قیمت هر متر آپارتمان زیر ۵ سال در محدوده طرح جهادی منطقه ۱۵ ، ۴۵۰هزار تومان تعیین شده که چنانچه از ۶۰ متر کمتر باشد ۵درصد دیگر اضافه می شود. بابت پارکینگ و انباری هم هر متر ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می شود در عوض آپارتمانی که به آنها در پروژه نوسازان داده می شود متری ۴۵۰ هزار تومان خواهد بود یعنی ضمن اینکه قیمت زمان تحویل با قیمت امروز برابر است صاحبان املاک واقع در طرح تملک محدوده اعلام شده صاحب خانه ای بهتر، محکم تر و با مصالح بهتری خواهند شد.

عندلیب قیمت تعیین شده برای خرید املاک ۵ تا ۱۵ ساله را متری ۴۲۰ هزار تومان و املاک ۱۵ ساله به بالا را متری ۴۰۰ هزار تومان دانست و اعلام کرد: بنای خانه های زیر ۴۵ متر را بر مبنای ۴۷ متر محاسبه خواهیم کرد.

فروش اوراق مشارکت به منظور نوسازی بافتهای فرسوده

عندلیب اختصاص مبلغ ۵ میلیارد تومان اوراق برای مشارکت در بافت های فرسوده را مبلغ جزئی درحد نوسازی ۱۵۰۰ پلاک اعلام کرد که البته هنوز هم این مبلغ جزئی در گیرودار مراحل اداری معطل مانده است.

عندلیب افزود: همچنین بهسازی پروژه نواب را نیز در دستور کار قرار دادیم که عملیات آن بعد از مهر ماه آغاز خواهد شد و در قالب این طرح مراکز فرهنگی و عمومی به این پروژه اضافه می شود. وی از تعیین تکلیف پیمانکاران پروژه نواب خبر داد و گفت: ۷۳ پیمانکار بلاتکلیف در پروژه نواب وجود دارد که از این تعداد ۱۲ تن تعیین تکلیف شدند و تا پایان سال تکلیف مابقی نیز روشن می شود.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: هر پیمانکاری که ادعایی در پروژه نواب دارد باید هر چه سریعتر به سازمان نوسازی شهر تهران مراجعه کند.