همشهری آنلاین: مرگ ۴۵۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا، زباله دزدی و زباله سوزی به صورت کلیشه ای، قطع ۲۸۹ درخت در باغ وابسته به بنیاد مستعضعفان از مهمترین سخنان پیش از دستور اعضای شورای شهر تهران، ری و تجریش است.

به گزارش همشهري آنلاين، سي و يكمين جلسه شوراي شهر تهران، ري و تجريش در حالي برگزار شد كه آلودگي هواي تهران از دو روز پيش در وضعيت اضطرار و هشدار قرار دارد و اعضا در نطق هاي پيش از دستور خود به اين نكته اشاره كردند. 

در ادامه چكيده سخنان اعضا را مي‌خوانيد:  

  • الهام فخاري، رييس كميته اجتماعي
با وجود رخداد فصلی که در سال‌های قبل و دهه‌های قبل هم تجربه شده هنوز هماهنگی بین‌بخشی برای چاره‌اندیشی و اقدام موثر برای پیشگیری از آلودگی هوا وضعیت مناسبی ندارد، در حالی که امری فوری و ضروری بوده است. در لایحه پیشنهادی دولت برای سال آینده هم‌چنان که می‌بینیم در این حوزه فقط به اوراق مشارکت در تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی بسنده شده است.

درباره زباله‌سوزی هم‌چنان هر روز صبح به شیوه کلیشه‌ای و سنتی انجام می‌شود كه اين كار حجم آلودگی چشمگیر را به فضا و هوای شهری می‌افزاید، برای سامان‌دهی مدیریت پسماند عزم جدی در جمع کردن تجارت نابه‌سامان پسماند که عده‌ای محدود از آن سود می‌برند و عده‌ی زیادی در نامناسب‌ترین شرایط زباله‌گرد تعریف و مشاهده می‌شوند، لازم است. کاری فراتر از فقط جلسات و مصاحبه‌ها برای سامان‌دهی پسماند ضرورت دارد.

  • محمود ميرلوحي، رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران

انتظار می رود در مدیریت شهری، تهران از حیث استفاده از طرح ها و پروژه های متکی بر مطالعات و پژوهش های علمی برای دیگر شهرهای کشور الگو باشد و هیچ پروژه ای بدون پیوست های پژوهشی در شهر اجرا نشود. همچنين در این عرصه از بخش خصوصی به جد حمایت به عمل آید.

  • زهرا صدراعظم نوري، رييس كميته محيط زيست

ملکی به وسعت 11 هزار و 400 متر مربع در منطقه سعادت آباد وجود دارد كه متعلق به بنیاد مستضعفان و جانبازان است،در این زمین با بی‌توجهی مسوولان این بنیاد، 289 اصله درخت از بین رفته است. این در حالی است که در سال 93، 30 اصله درخت آن کسر و 199 اصله درخت قطع شده بود.برهمین اساس برابر با قوانین مالک موظف شد که بیش از 5000 اصله درخت بکارد. با توجه به اینکه مالک اجازه ورود به این ملک را نمی‌داد، در سال 1396 با دستور قضایی و با دستور پلیس اجازه ورود به ملک داده شد تا مشخص شود که چه  مقدار از درخاتن باغ از بين رفته است.

  • شهربانو اماني، عضو كميسيون حمل و نقل

درباره آلودگي هوا شنیده بودیم نهادهای متعدد باید دست به دست هم بدهند تا بتوان معضل آلودگی هوا را حل کرد، اما هرچه بیشتر با مساله درگیر شدیم متوجه شدیم که این معضل بسیار ساده‌تر از آنچه که نیست بود. بارها تردید داشتیم که مسیر را اشتباه رفتیم، اما مساله‌ای که مانند سرطان، نفس شهر را بریده و سالانه باعث مرگ بیش از 4500 نفر می‌شود، پاسخی به این سادگی دارد.

اتوبوس با 30.8 درصد، کامیون با 22.4 درصد، موتورسیکلت با 10.5 درصد، مینی‌بوس با 4.2 درصد،‌وانت و سواری با 1.2 درصد و منابع ساکن مانند کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و منازل در مجموع 30 درصد در این آلایندگی نقش ایفا می‌کنند. قطعا این موضوع نیز راه‌حل دارد. فیلترهای جذب دوده براي اتوبوس ها، دانش تست فنی، توسط هر دو شرکت کنترل کیفیت و شرکت واحد کسب شده، کل اعتبار لازم همه اتوبوس‌ها برای این اقدامات کمتر از 100 میلیارد تومان است. بی‌تردید باید خرید اتوبوس و تجهیز ناوگان بماند برای بعد. برای وقتی که بودجه مهیا بود. فعلا با بودجه کمتری مساله فوری‌تر را حل کنیم.