به گزارش ایسنا، محسن پورسید آقایی در حاشیه بازدید از روند اجرای ساخت خط 6 و 7 مترو که با حضور شهردار تهران و مدیرعامل بانک شهر انجام شد در جمع خبرنگاران گفت: امروز بازدید خوبی از خط 6 و 7 مترو انجام شد.
وی با بیان اینکه علاوه بر شهردار تهران، معاونین شهردار و مدیرعامل بانک شهر نیز در این بازدید حضور داشت، گفت: در این بازدید تاکیدات لازم برای راه اندازی این خطوط انجام شد و فاز یک خط 6 از مبدأ ایستگاه دولت آباد در نیمه اول سال آینده با تزریق 350 میلیارد تومان اعتبار راه اندازی میشود. همچنین برای راه اندازی کل خط 6 تا پایان سال 97 حدود 1800 میلیارد تومان اعتبار لازم است.
- تجهيز 10 كيلومتر از خط 6
پورسید آقایی افزود: با حضور مدیرعامل بانک شهر در این بازدید مقرر شد از محل منابع و املاک، تسهیلات لازم تزریق شود.
وی با بیان اینکه اقدامات ساخت و سازی و سیویل خط 6 به مرحله 90 درصد رسیده است، گفت: اما در بحث تجهیزات تنها 6 درصد پیشرفت داشتهایم و با تزریق پول و اعتبار تجهیزات نیز تکمیل میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه 10 کیلومتر اول خط 6 که قرار است در نیمه اول سال 97 افتتاح شود توسط پیمانکار به صورت کامل تجهیز میشود، گفت: برای تکمیل و تجهیز 10 کیلومتر فاز اول خط 6 به 80 میلیارد تومان نیاز است که در دو سه ماه جاری به پیمانکار پرداخت شده است.
- باز هم خط هفت و مشكلاتش
وی همچنین درخصوص سرانجام خط 7 ، با بیان اینکه اين خط با هشت ایستگاه به بهرهبرداری رسیده بود، گفت: البته این خط از نظر هواکش و ایمنی دچار مشکلاتی بود. همچنین سیگنالینگ و حفاظت ایمنی حرکت قطارها دارای ایراداتی بود که بر همین اساس بهرهبرداری از این خط متوقف شد و بر اساس برنامهریزی تا آخر اردیبهشت سال آینده وارد مدار میشود.
پورسید آقایی با بیان اینکه برای افتتاح کل خط 7 با 8 ایستگاه به 370 میلیارد تومان اعتبار لازم است، گفت: با توافقی که امروز انجام شد در این هفته بانک شهر 100 میلیارد تومان پرداخت خواهد کرد و مابقی نیز ظرف هفتههای آینده پرداخت میشود تا بر اساس برنامه ریزی تا آخر سال تجهیزات خریداری و نصب شود و تا اردیبهشت ماه نیز خط 7 با 8 ایستگاه وارد مدار شود.
وی با بیان اینکه اگر در خط 7 حادثه یا تصادفی رخ میداد، شاهد یک اتفاق بزرگ بودیم، چرا که در این خط ایمنی و هواکش لازم وجود نداشت، گفت: چون این خط با کنترل انسانی انجام میشد، با هر خطای انسانی شاهد سانحه مرگبار بودیم.
- تهران تا آخر سال آینده هفت خط فعال مترو دارد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه کل خط 7 تا آخر سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید که برای این مهم به 2000 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، گفت: با راه اندازی دو خط 6 و 7 و تکمیل خط 3 میتوانیم بگوییم که تهران تا آخر سال آینده هفت خط فعال مترو دارد.
وی با بیان اینکه اولویت اول مدیریت شهری تهران سلامت مردم است، گفت: اما تخصیص اولویتها در اختیار شهرداری نیست و دولت و مجلس باید با حمایت از شهرداری به حل معضل آلودگی هوای تهران کمک کند.
پورسید آقایی با بیان اینکه معتقدیم آلودگی هوای تهران موضوع لاینحل نیست، گفت: برنامه عملیاتی در این زمینه تهیه شده و منابع آلاینده تهران مشخص شدهاند و ما میدانیم موتورسیکلت، کامیونتها و ... چند درصد در ایجاد آلودگی هوا در تهران مقصر هستند.
وی با بیان اینکه تردد کامیونهای فرسوده نقش زیادی در آلودگی هوای تهران دارد، گفت: شرکت نفت نیز باید سوخت گازوئیلی مناسبی ارائه کند، چرا که نصب هر فیلتر دوده حداقل 40 میلیون تومان هزینه دارد و اگر گازوئیل ناخالصی داشته باشد فیلتر را از بین میبرد یا موتورسیکلتها هم نقش جدی در تولید آلودگی دارند که حتما باید موتورهای فعلی از چرخه خارج و به جای آن موتورهای برقی جایگزین شوند اما میدانید که قیمت موتورسیکلتهای فعلی 1.5 میلیون تومان است اما موتورهای برقی حدود 8 تا 9 میلیون تومان هزینه دارند که نمیتوانیم مردم را مجبور کنیم و اگر منابع لازم تامین شود و ظرف چهار سال آینده اولویت با آلودگی هوا باشد، میتوانیم این مشکل را حل کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه به پیشنهاد شهرداری تهران از دیروز تردد کلیه کامیونها به غیر از حاملین سوخت و خدمات عمومی در سطح شهر ممنوع است، در واکنش به پیشنهادی مبنی بر رایگان کردن حمل و نقل عمومی از جمله مترو در روزهای آلاینده در راستای تشویق مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی، گفت: در مترو بحث اقتصادی و کشش قیمت وجود ندارد و مشکل ما رایگان کردن یا نکردن مترو نیست. بلکه مشکل ما در عدم پاسخگویی مناسب به عرضه و تقاضا است و تقاضای فعلی را هم نمیتوانیم به درستی پاسخ دهیم و آنقدر ترافیک در خطوط است که بعضا به من هم انتقاد کردند که مسافرین باید تا حداقل سه قطار بمانند تا بتوانند سوار قطار شوند.
- دولت سهم پنجاه درصدي را بپردازد
پورسید آقایی در ادامه با بیان اینکه با تزریق منابع توسط بانک شهر روند ساخت و ساز و تکمیل خطوط 6 و 7 مترو سرعت میگیرد، گفت: در چند ماهه اول امسال به دلیل شیفت مدیریتی از دوره قبل به دوره کنونی شاهد رکود در این حوزه بودیم که امیدوارم با سرعت بیشتری این تکمیل و ساخت و ساز انجام گیرد.
وی با بیان اینکه ما در شهرداری تهران همه منابع را برای ساخت خط 6 و 7 و تجهیز خطوط 3 و 4 انجام دادیم، گفت: منتهی واقعیت این است که شهرداری در این زمینه دست تنها است و دولت باید سهم 50 درصدی خود را در ساخت و تکمیل مترو انجام دهد.
وی با بیان اینکه تمام بار تامین اعتبار مترو توسط شهرداری انجام میشود، گفت: بانک شهر نیز تسهیلاتی با سود و بهره به شهرداری ارائه میدهد و بهتر است دولت در لوایح پیش بینیهای لازم را انجام دهد.