همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد منابع متحرک مانند خودروها بیش‌ترین سهم را در آلودگی شهرهای تبریز و ارومیه دارند.

به گزارش ايرنا، شینا انصاری گفت: مسئولان استانی اعلام کرده‌اند که سهم آلودگی در ارومیه به خودروها به ویژه خودروهای فرسوده بسیار زیاد است. همچنین با قرار گرفتن در فصل سرما، شاهد بروز پدیده وارونگی دما و در پی آن انباشت الایندگی هستیم.

وی تاکید کرد: وارونگی دما باعث شد تا آلودگی‌ها قادر به خروج از سطح نباشند در نتیجه شاهد انباشت آلایندگی و آلودگی هوا در حجم زیاد هستیم.

انصاری گفت: این شرایط برای تبریز نیز صدق می‌کند و بخش عمده بار آلودگی مربوط به منابع متحرک، سرما و سکون و پایداری هوا است. مانند تهران، اصفهان، کرج و مشهد که این روزها به همین دلیل آلوده هستند.

وی تاکید کرد: در فصول سرد سال در شهرهای بزرگ با توجه به تمرکز جمعیت، صنعت، خدمات و حجم خودرو انتظار آلودگی هوا را داریم چون وارونگی دما امری طبیعی و قادر به مقابله با آن نیستیم.

انصاری ادامه داد: در چنین شرایطی باید سعی کنیم انتشار آلاینده‌ها را تا حد ممکن کاهش دهیم و بر همین اساس در این مواقع دستورالعمل شرایط اضطرار آلودگی هوا یک سری تصمیمات به طور موقت با هدف فقط کاهش بار آلایندگی و کنترل آن اتخاذ می‌کند.

وی در پاسخ به این که ممکن است این شرایط به علت پایین آمدن توان اکولوژیکی این شهرها صورت گرفته باشد گفت: افزایش بارگذاری جمعیتی باعث پایین آمدن توان محیط زیستی و اکولوژیکی شهرها می‌شود، از سوی دیگر زمانی هم که با سرما و بروز پدیده وارونگی دما مواجه می‌شویم ، شاهد بروز انباشت آلایندگی و آلودگی هوا در چند روز مداوم هستیم.

انصاری در پاسخ به این که آیا وضعیت دریاچه ارومیه تاثیری در بروز این مشکل دارد افزود: ارتباط وضعیت دریاچه با شرایط فعلی هوا در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی نیازمند بررسی و تحقیق بیشتری است اما آنچه مسلم است این است که وقتی دریاچه پرآب بود موجب تلطیف هوا و وزش باد می‌شد.

وی اظهار کرد: البته دریاچه امسال به این وضعیت نیفتاده است اما به هر حال سهم خشک شدن آن در تشدید آلودگی هوا نیازمند بررسی دقیق و بیشتری است.

انصاری گفت: بر اساس بررسی که در تبریز صورت گرفته سهم منابع متحرک در آلودگی هوا ٧٢ درصد، منابع خانگی سه درصد و منابع ثابت ٢٥ درصد است که چنین مطالعه‌ای باید برای ارومیه نیز صورت گیرد.

وی تاکید کرد: زمانی که در شرایط تشدید آلودگی هوا هستیم باید حواسمان به فعالیت صنایع نیز باشد، به همین دلیل فعالیت این صنایع مانند کارخانه‌های شن و ماسه و ریخته‌گری متوقف می‌شوند تا با این کار مانع انتشار بیشتر آلودگی شویم.