تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۸

علی اصغر محمدی: براساس نظام جامع آموزش خانواده که در شورای‌عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید، والدین دانش‌آموزان از امسال در مدارس آموزش می‌بینند.

معاون سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان در باره اهداف آموزش خانواده‌ها گفت: با آموزش اولیا، سطح آگاهی خانواده‌ها و وقوف آن‌ها نسبت به توانایی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه خویش ارتقا می‌یابد. والدین در این دوره‌ها با راهکارهای مواجهه با شرایط و موقعیت‌های مختلف در تربیت فرزندان و ایجاد کانون گرم خانوادگی، مشارکت در رشد و توسعه اجتماعی و شرایط شهروندی مفید آشنا می‌شوند.

فریبرز حمیدی افزود: آموزش خانواده فرآیندی است که با توجه به امکانات تربیتی عامی که به‌طور خودجوش در جامعه وجود دارد به شکل سامان یافته و نظام‌مند عمل می‌کند. زیرا جامعه و خانواده‌ها از نوعی امکانات تربیتی که حاصل مرور زمان و تجربه‌های مختلف در فراز و نشیب زندگی هستند برخوردار می‌شوند.

وی با بیان این که دستورالعمل نظام آموزش خانواده با تعیین سرفصل‌های آموزشی اولیای دانش‌آموزان پیش دبستانی، دبستانی، راهنمایی، متوسطه و جوان در آستانه ازدواج، همراه با مستندات ارزیابی از فرایند آن برای برنامه‌ریزی و اجرا به مدارس سراسر کشور ابلاغ شد گفت: این طرح در سال تحصیلی 87-86 به صورت آزمایشی در مدارس اجرا می‌شود تا پس از ارزیابی جامع در باره محتوا، دوره‌ها، روش‌ها، راهنماها و منابع، این طرح فراگیر شود.

همچنین برای اجرای هر چه بهتر این طرح، دوره آموزش ضمن خدمت برای کارشناسان مسئول انجمن اولیا و مربیان کشور در نظر گرفته شده است که از 24 تا 28 آذر ماه در مرکز تربیت معلم نسیبه تهران در حال برگزاری است.

براساس این گزارش آموزش خانواده و والدین در دهه‌های اخیر در اغلب کشورها به‌عنوان یک امر ضروری برای ایجاد محیط مناسب برای رشد فرزندان و پیشرفت تحصیلی آنان مدنظر قرار گرفته است.

پژوهشگران براین نکته تأکید دارند که بسیاری از مسایل و مشکلات کودکان و نوجوانان را می‌توان با بهره گیری از آموزش‌های ارائه شده برای والدین برطرف کرده یا کاهش داد.

معاون سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان با اعلام این که در سال گذشته تحصیلی بیش از 50 هزار دوره کامل آموزشی برای خانواده‌ها در سطح کشور برگزار شده است گفت: تشکیل کلاس‌های آموزش خانواده در سال تحصیلی 86-85 نسبت به سال تحصیلی 85-84 از رشد 23/14 درصدی برخوردار بود و از نظر تعداد شرکت‌کنندگان نیز 23 درصد رشد داشته است.