علی علیآبادی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه واردات این گونه خودروها باعث خروج ارز از کشور میشد، از مدتها پیش این بحث مطرح شد که جلوی واردات خودروهای لوکس گرفته شود.
وی افزود: بر این اساس محدودیتهایی مبنی بر منع واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی ابلاغ شد اما همچنان این قانون پاسخگو نبود و در جلسات متعدد مطرح میشد که چرا هنوز واردات خودروهای لوکس ادامه دارد؟
مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت گفت: بر این اساس به این نتیجه رسیدیم که نمیتوان فقط حجم موتور خودرو را ملاک لوکس بودن آن قرار دهیم لذا بحث ارزش خودرو نیز به این مورد افزوده و تصمیم بر این شد که برای واردات خودروها علاوه بر اینکه لازم است حجم موتور آنها بیش از ۲۵۰۰ سی سی نباشد، ارزش خودرو نیز نباید بیش از ۴۰ هزار دلار باشد.
وی در پاسخ به این سوال که چنین تصمیمی چه تاثیری در قیمت خودروهایی مانند بنز، بیامو، لکسوس و ... که واردات آنها قطع میشود، خواهد گذاشت؟ گفت: فکر نمیکنم قیمت این خودروها افزایش پیدا کند، چرا که دلیلی برای این موضوع وجود ندارد. به هر حال آنچه مصوب شده، تصمیم هیات وزیران است. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که وقتی واردات یک خودرو متوقف میشود، خدمات پس از فروش آن نیز به مرور محدود و تعطیل میشود لذا طبیعی است قیمت آن خودرو کاهش یابد.