تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸

همشهری آنلاین: مسئولان شهری به منظور کاهش تردد اتومبیل‌های شخصی در مناطق پرتراکم، اقدام به تهیه طرحی می‌کنند که در مناطق تعیین شده شهری فقط تعداد خاصی از اتومبیل‌های شخصی که واجد شرایط هستند بتوانند ورود داشته باشند.

با گسترش شهرها و و سايل نقليه عمومي، مديران شهري به اين نتيجه رسيدند كه ميزان رشد راه‌هاي شهري به نسبت اتومبيل‌ها به گونه‌اي نيست كه از ترافيك پرتراكم جلوگيري كند و حتي افزايش ساختارهاي حمل‌ونقل عمومي نيز نمي‌تواند مانع از حجم بزرگ ترافيك در بخش‌هايي از شهر شود از اين روي به مرور موضوع منطقه محدوده ترافيك در شهرها شكل گرفت.

بر اساس اين طرح، به غير از خودروهاي در اختيار حمل‌ونقل عمومي و خودرودهاي متعلق به فعاليت‌هاي اورژانسي و تامين امينت، ساير خودروهاي شخصي با محدوديت‌هايي براي ورود به مناطق پرتراكم ترافيكي مواجه مي‌شوند.

اين محدوده و شرايط در شهرهاي مختلف جهان و با مكانيز‌م‌هاي مختلفي صورت مي‌گيرد.

موضوع محدوديت براي حمل و نقل شهري در ايران ، نخستين‌بار در سال 1358 و با تعيين مسير ويژه اتوبوس‌راني شروع شد.

اين قوانين تا سال 1384، 9 مرحله بازبيني شد و به شكل فعلي در‌آ‌مد.

بر اين اساس، اولويت‌هايي بر حسب مشاغل تعيين شد و بر اساس اين اولويت‌ها، قيمت‌هايي براي خريد مجوز ورود به طرح مشخص گرديد.

شهرداري تهران در نيمه دوم سال 96 اقدام به بازنگري اين شرايط كرد.

برچسب‌ها