همشهری آنلاین: احمد مسجد جامعی گفت: بنای ساختمان پلاسکو با بسیاری خلاف‌های آشکار در قوانین شهری آن زمان و حال، اتفاق افتاده بود.

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران که صبح جمعه ٢٢ ديماه مقارن با ايام سالگرد حادثه پلاسکو به همراه جمعى از مديران شهردارى منطقه، تعدادی از استادان و پژوهشگران معمارى و شهرسازى و بافت تاریخی لاله زار و خبرنگاران، از این منطقه بازدید کرد، با بیان این مطلب گفت: ساختمان پلاسکو در یکی از ارزشمندترین مناطق تاریخی تهران بدون رعایت اصول و ضوابط ساختمان سازی و با تکیه بر روابط و رانت ساخته شده بود.

وی اضافه کرد: بنای ساختمان پلاسکو با بسیاری خلاف‌های آشکار در قوانین شهری آن زمان و حال، اتفاق افتاده بود و پس از فاجعه پلاسکو و از بین رفتن این ساختمان، بر شهرداری و کلیه نهادهای مسئول فرض است اشتباهات گذشته که موجب تضییع حقوق شهر و شهروندان به ويژه حقوق مالكانه كسبه و صدمه خوردن بافت تاریخی و ارزشمند این محله است تکرار نشود و تا حد ممکن جبران گردد.

مسجد جامعی افزود: عدم رعایت ارتفاع مجاز در یک منطقه تاریخی، عدم رعایت ضوابط اشراف و عدم رعایت ضوابط مربوط به سطح اشغال، از مهمترینِ این بی‌قانونی‌ها بوده که لطمات بسیاری را به ارزش تاریخی محل و آرامش و رفاه ساکنان منطقه وارد کرده بود. این بی‌قانونی‌ها همچنین در ساختمان آلومینیوم و بعدها حتی در ساخت پاساژ فردوسی هم دیده می‌شود. گویا در مقابل هجوم نیات سوداگرانه، زندگی مردم و بافت شهرى و تاریخی و آرامش و كيفيت زندگى مردم کوچکترین ارزشی نداشته است.

او با اشاره به اینکه خانه پیرنیا (مشیرالدوله)، کلیسا و مدرسه ژاندارک و دهها بنای تاریخی دیگر از جمله بناهای ارزشمند منطقه مسکونی و فرهنگى و تاريخى پيرامون پلاسكو بوده‌اند، خواستار توجه جدی به این هماهنگى با اين رويكرد شهرى در ساخت و سازهاى جديد از جمله این ساختمان شد.

مسجدجامعی تاکید کرد که البته مهمترین حقی که باید مورد توجه قرار گیرد حق مالکیت صاحبان کسب و کارهایی است که دارایی خود را در آتش سوزی از دست داده‌اند و احقاق این حق با در نظر گرفتن حقوق طبیعی و قانونی دیگر ساکنان این محله و نیز با در نظر گرفتن بافت تاریخی ارزشمند این محله منافات ندارد.

مسجدجامعى با اشاره به گلایه همسایگان پلاسکو و از جمله ساکنان "كليساىِ دیرِ ژاندارک" از مشرف بودن پنجره هاى ساختمان سابق پلاسکو به محوطه زندگی آنها، گفت فرصتی برای تصحیح خطای مدیران شهری گذشته فراهم آمده است و در ساخت دوباره این بنا هم ملاحظات قانونی رعایت شود.

براي تماشاي تصاوير اين گزارش اينجا را كليك كنيد