ترجمه جواد حمیدی: تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا و نماینده ویژه گروه 4(سازمان ملل- اتحادیه اروپا ایالات متحده و روسیه) در روند صلح خاورمیانه از سخنرانی‌های ماهانه خود به طور متوسط درآمدی بین 500هزار تا ‌یک میلیون یورو کسب می‌کند.

تایمز آن لاین با درج این مطلب می‌نویسد، بلر که ژوئن گذشته خانه شماره 10 در خیابان دوانیگ استریت (مقر سیاسی نخست وزیر بریتانیا) را ترک کرد، در حال حاضر برای سخنرانی عمومی و شرکت در جلسات ویژه بین 100تا200هزار یورو دریافت می‌کند.

بنابراین در شرایطی که بلر در برنامه ماهانه خود بین 5تا6سخنرانی در مراکز و کشورهای مختلف می‌گنجاند، باید درآمدی یک‌میلیون یورویی را به جیب بزند.

بلر که برای شغل جدید خود دستمزدی دریافت نمی‌کند(!) در یکی از مهمترین سفرهای کاری خود چند سخنرانی مهیج را در ماه ژوئن در برنامه دارد. پیش‌بینی می‌شود بلر در این سفر 4روزه که قرار است طی آن 3سخنرانی در آمریکا و کانادا  داشته باشد نزدیک به 500هزار ‌دلار دریافت کند.

طبق برنامه چهاردهم ژانویه وی در لیسبون در دانشگاه یهودیان آمریکا برای 5هزار  نفر سخنرانی خواهد داشت. گران‌ترین بلیت‌های این مراسم به قیمت 2500دلار به فروش رفته است که دارندگان آن می‌توانند علاوه بر مراسم عادی و صرف شام، با نخست وزیر سابق بریتانیا عکس یادگاری بگیرند.

تایم آن لاین در ادامه گزارش خود می‌نویسد: این میزان درآمد ماهانه برای بلر حتی رکورد بیل کلینتون- رئیس جمهوری سابق ایالات متحد- را نیز شکسته است. کلینتون در 4سال نخست ترک کاخ سفید 15میلیون یورو درآمد داشت.

در شرایطی که عنوان شغلی جدید بلر، وی را در کانون یکی از مهمترین چالش‌های ژئوپولتیک جهان قرار داده است، پیش‌بینی می‌شود این دیپلمات با تجربه و البته وفادار به واشنگتن تا سال‌ها در بورس بماند و از اقبال کافی برای افزایش درآمد خود برخوردار باشد.

یکی از حامیان مالی سخنرانی بلر در هفدهم ژانویه در وستین هاربرکسل آمریکا به تایم گفت: بلر بیش از 10 سال در جریان کامل بحران خاورمیانه و همچنین تحولات جهانی بوده است، بنابراین طبیعی است برای مردم جالب باشد وی به عنوان سفیر صلح خاورمیانه چه برای گفتن دارد.

این حجم کاری که البته درآمد بالا انگیزه‌ای مناسب برای آن خواهد بود می‌تواند متضمن درآمد نجومی برای بلر باشد که چند روز پیش در کنفرانس جمع‌آوری اعانه‌های بین‌المللی برای فلسطین رهبر ارکستر بود.

نمونه جامعه دیگری از تراکم کاری بلر اینکه وی دوشنبه گذشته در حالی که شب قبل با مقامات سلطنتی عربستان ملاقات داشت، صبحانه را در ریاض خورد.

وی ناهار را در کویت صرف کرد و پس از آن با نخست‌وزیر این کشور گفت‌وگو داشت و عصر در قطر پس از بازدید از تحریریه شبکه تلویزیونی الجزیره در مصاحبه مستقیم 30دقیقه‌ای این شبکه شرکت کرد.

بلر دوشنبه صبح پیش از ترک دوحه به مقصد اسرائیل  با نخست‌وزیر قطر ملاقات کرد. بعد از ظهر دو شنبه نیز وی در کنیه (پارلمان) رژیم صهیونیستی سخنرانی داشت و شب نیز در یک کنفرانس خبری شرکت کرد.

یکی از نزدیکان بلر گفت: بلر بیش از آنکه درگذشته ارزش داشت، می‌ارزد. بلر اکنون در ماه تنها 2 روز را در انگلیس به سر می‌برد.

برچسب‌ها