همشهری آنلاین: برگزیدگان نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه علوم انسانی و اسلامی، با حضور رییس‌جمهوری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن اجلاس سران تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا، دكتر حسن روحاني رییس‌جمهوری روز یکشنبه در آیین اختتامیه نهمین جشنواره فارابی، لوح سپاس در بخش ویژه و سردیس فارابی و مدال ابن سینای یونسکو را به امیر هوشنگ ابتهاج و حسین معصومی همدانی (پیشکسوتان علوم انسانی ایران)، زنده‌يادها عباس زریاب خویی و حمید عنایت (شخصیت‌های پیشرو)، عبدالحسین نیک گهر (مترجم برتر) و محمد نقی‌زاده (نظریه‌پرداز برتر) اهدا کرد.

  • برگزیدگان بخش خارجی 

همچنین در بخش خارجی جشنواره امسال نیز لوح سپاس رییس‌جمهوری، مدال ابن سینای یونسکو و سردیس فارابی در حوزه اسلام‌شناسی به محمد ایوب از لبنان، آیت‌الله شیخ محمد آصف محسنی قندهاری از افغانستان و محمدعلی قره‌داغی از عراق اعطا شد.

هاینتس گائوبه از آلمان و برنارد اوکین از ایرلند نیز به سبب جمیع آثار در حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی برگزیده شدند و منیر درکیچ از کشور بوسنی هرزگوین به خاطر کتاب «چندزبانی در مثنوی مولوی» به عنوان برگزیده این دوره از جشنواره فارابی معرفی و تجلیل شد.

در بخش نهادهای پژوهشی نیز «انجمن مدیریت ایران» به عنوان انجمن علمی برتر و «جستارهای ویژه» به عنوان نشریه علمی - پژوهشی برتر معرفی شدند.

  • برگزیدگان گروه‌های علمی 

همچنین در برگزیدگان گروه علمی در بخش تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی، محمدباقر وثوقی و منصور صفت‌گل رتبه اول و روح‌الله بهرامی رتبه سوم را کسب کردند و در بخش جوانان نیز فهیمه شیخ شعاعی حائز رتبه نخست شد.

همچنین در ادامه این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از سایر برگزیدگان علمی نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی تجلیل شد که در بخش بزرگسال گروه حقوق، ژانت بلیک از دانشگاه آکسفورد رتبه اول و در بخش جوان نفیسه شوشی نسب موفق به کسب رتبه سوم جشنواره شدند.

در گروه زبان و ادبیات، رتبه اول و دوم در بخش بزرگسال اعلام نشد و جایزه رتبه سوم به اسماعیل سعادت رسید، در بخش جوان این گروه نیز لیلا حق‌پرست رتبه اول و سمیه سادات طباطبائی رتبه سوم شدند.

برگزیدگان گروه علوم اجتماعی و علوم ارتباطات در بخش بزرگسال محمدامین قانعی‌راد و مهدی مالمیر بودند که به طور مشترک رتبه سوم را به دست آوردند و در بخش جوان، سیدمرتضی هاشمی مدنی رتبه اول و نسیبه زنجری رتبه دوم را کسب کردند.

در بخش برگزیدگان گروه علوم اقتصادی، مدیریت و حسابداری هم حسن دانایی‌فر در بخش بزرگسال رتبه سوم شد و در بخش جوان این گروه، مهدی صارم رتبه اول و صدیقه سادات هاشمی رتبه دوم شدند.

در گروه علوم تربیتی، روانشناسی، علوم رفتاری و تربیتی نیز جایزه رتبه سوم بخش بزرگسال به فرشته چراغی اهدا شد و این گروه در بخش جوان، هیچ برگزیده‌ای نداشت.

برگزیدگان گروه علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای جشنواره فارابی امسال نیز سید جواد طباطبائی، رتبه اول و مهدی نجف‌زاده رتبه سوم در بخش بزرگسال و بهزاد عطارزاده رتبه دوم در بخش جوان بودند.

گروه فقه، اصول، علوم قرآنی و حدیث در بخش بزرگسال هیچ برگزیده‌ای نداشت و جایزه رتبه سوم بخش جوان به حسین شجاعی واجنانی تعلق گرفت.

در گروه فلسفه، کلام، اخلاق، ادیان و عرفان نیز محمد سعیدی مهر به عنوان رتبه سوم بخش بزرگسال و امین شاهوردی به عنوان رتبه سوم در بخش جوان تجلیل شدند.

در گروه فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری نیز جوایز برگزیده به سید حجت‌الحق حسینی رتبه سوم در بخش بزرگسال و سمیه سادات آخشیک رتبه سوم در بخش جوان اعطا شد.

همچنین در بخش برگزیدگان گروه مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)، غلامحسین مقیمی رتبه سوم در سطح بزرگسال و علیرضا استادیان خانی رتبه سوم در سطح جوان، مورد تجلیل قرار گرفتند.

تنها جایزه گروه مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی نهمین دوره جشنواره فارابی به سمانه بغلانی رتبه سوم بخش جوان این گروه رسید.

جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی با هدف شناسایی و ارتقای پژوهش‌های این حوزه توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری دو سازمان‌ بین‌المللی یونسکو و آیسسکو و برخی مراکز مهم علمی و پژوهشی داخلی در دو سطح «بزرگسال» و «جوان» (زیر 35 سال) به صورت سالانه برگزار می‌شود.