به گزاش ایرنا، عباس آخوندی، در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، افزود: این بحران در همه بخشهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظام شهری به خوبی قابل مشاهده است.
وی با بیان اینکه نیازمند بازخوانی در نظام حمل و نقل شهری هستیم، گفت: در 15 تا 20 سال اخیر آزادراه و بزرگراههای زیادی در شهرها ساختهایم اما نه تنها مشکل ترافیک حل نشده بلکه هر روز عدهای این مساله را به تمسخر میگیرند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مساله ترافیک شهروندان را کلافه و پرخاشگر کرده است، افزود: با جدیت در تغییر نظام حمل و نقل شهری و یک برنامه مدون میتوانیم مشکلات مربوط به حمل و نقل را در شهرها برطرف کنیم.
وی با بیان اینکه تغییر نگرش بدون کمک رسانهها امکان پذیر نیست، افزود: با اینکه ما در حوزه کلانشهرها و حمل و نقل درگیر یک مساله پیچیدهایم اما مدتهاست که رسانه ملی با زندگی مردم کاری ندارد و به موضوع نمیپردازد.
آخوندی به بازدید امروز خود از اتوبان همت - کرج اشاره کرد و گفت: چهار سال است در حال بحث با سازمان برنامه و بودجه هستیم که برابر بودجه آزادراه برای 2 خط ریلی جدید در مسیر کرج - تهران بودجه اختصاص یابد تا بتوانیم دسترسی که هماکنون وجود دارد را از طریق ریل گسترش دهیم و به نوعی حمل و نقل یکپارچه را با وصل خطوط ریلی به مترو محقق کنیم که متأسفانه امکان آن تاکنون فراهم نشده است.
وی افزود: در تمام مدت مسئولیت خود بیش از 10 بار با مقامات ارشد از آزادراه همت تا کرج بازدید داشتیم، همچنین تعداد جلسات با سازمان برنامه و بودجه بیش از 10 بار بود اما هنوز موفق نشدیم راجع به قطار تهران- کرج با این سازمان جلسه بگذاریم و با طرح این موضوعات میخواهم تأکید کنم که تغییر نگرش در ایران بسیار پیچیده و دشوار است.
آخوندی تأکید کرد: مفهوم شهرسازی ریلپایه و نهادینه کردن آن به معنای شهرفروشی نیست بلکه شهرسازی ریلپایه به دنبال آن است که پیرامون مراکز حمل و نقل عمومی، تمرکز جمعیت و اسکان شهروندان را داشته باشد و این موضوع با تغییر نگرش ایجاد خواهد شد.
وی به برگزاری سمیناری توسط صدا و سیما در سال 96 با موضوع چگونه صدا و سیما در خط توسعه به سیاستگذاران کمک کند، بیان کرد: امیدوارم سال 97 سمیناری داشته باشیم در رابطه با موضوع چگونه صدا و سیما در خط توسعه بیاید و به سیاستگذاران کمک کند و در عین حال امیدوارم رسانه ملی مساله موجود را با واقعیات زندگی شهری مطابقت دهد و معاونت حمل ونقل وزارت راه وشهرسازی حداقل رسانه اینترنتی برای موضوع به این مهمی پایهگذاری کند تا ایده فوق در جامعه انتشار یابد.
وی به بحث فقر اشاره کرد و یادآور شد: تجربه نشان میدهد در بسیاری از مکانهایی که شبکه ریل ایجاد شد و بعدها شهرها شکل گرفتند اساسا کانون فقر تشکیل نشده و نمونه بارز آن کشور ژاپن است.
آخوندی گفت: متأسفانه در ایران و پیرامون کلانشهر تهران کانونهای فقر به شدت گسترش یافتند و این کار یکی از اثرات مهماش این است که دسترسی ارزان، آسان و برابر برای گروههای کمدرآمد به خدمات شهری در حد قابل قبولی انجام نشده است، خدماتی که در نهایت موجب ارتقا منزلت اجتماعی خواهند شد.
وی با بیان این که اگر از حقوق شهروندی صحبت میکنیم بدین معناست که شهر مجموعه انسانی است قبل از آنکه مجموعه کالبدی باشد و اگر از شهرسازی صحبت میکنیم باید شهروند محوری در همه جا تجلی یابد، یادآورشد: حل مساله شهرها نیازمند همگرایی، نظام مدیریت شهری و عزم ملی است تا همگان در این مسایل مشارکت داشته باشند.