همشهری آنلاین: رئیس ستاد ارتش ترکیه در تماسی تلفنی با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مورد انجام عملیات ارتش این کشور در مرزهای سوریه و منطقه عفرین توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش مرکز ارتباطات و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، ارتشبد «حلوصی آکار» صبح امروز در این تماس تلفنی، دلیل اصلی آغاز عملیات بمباران و شلیک آتش توپخانه درمنطقه عفرین را تجمع گروه های تروریستی در این منطقه و مقابله با تهدیدات این گروهها علیه روستاها و شهرهای مرزی ترکیه اعلام کرد.

وی افزود: این حملات در چارچوب حق دفاع مشروع و توسط ارتش ترکیه صورت گرفته است.

ارتشبد آکارهمچنین اطمینان داد که ترکیه برای تمامیت ارضی سوریه احترام قائل بوده و همچنان به توافقات بعمل آمده در مذاکرات سه جانبه با جمهوری اسلامی ایران و روسیه پایبند خواهد بود.

سرلشکر باقری در این مذاکره تلفنی اظهارکرد: تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت سوریه نبایستی آسیب ببیند و ترکیه باید تصریح کند که چشمداشتی به خاک سوریه ندارد، درضمن این گونه اقدامات نباید موجب سوء استفاده دشمنان ملت سوریه و دشمنان جهان اسلام شود و به ویژه نبایستی آمریکا و متحدین این کشور از این شرایط برای اهداف زیاده طلبانه خود در سوریه سوء استفاده کنند.

سرلشکرباقری در ادامه تاکید نمود: این اقدامات نظامی نباید به مذاکرات سیاسی سه جانبه و مذاکرات آستانه که تا کنون موفقیت هایی را کسب نموده است، لطمه وارد کنند.

وی افزود: در ضمن مشکل و خطر دیگر ضرورت جلوگیری از آسیب احتمالی به مردم روستاها و شهرهای سوریه در منطقه عملیاتی است که باید به آن توجه شود.

به گزارش ایرنا ، ستاد مشترک ارتش ترکیه طی بیانیه ای اعلام کرد که عملیات نظامی این کشور در شهرعفرین در شمال غرب سوریه تحت عنوان ' شاخه زیتون' عصر روز گذشته - شنبه- آغاز شد. این عملیات علیه نیروهای دو حزب متعلق به کردهای شمال سوریه یعنی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) در این منطقه است.

وزارت خارجه سوریه شب گذشته در بیانیه ای، تجاوز نظامی ترکیه به خاک خود را محکوم و از جامعه جهانی درخواست کرد که برای توقف این تجاوز اقدام کند.

روسیه نیز از آغاز عملیات نیروهای ترکیه در شهر عفرین در شمال غرب سوریه ابراز نگرانی کرده است.