فناوری چند سالی است که در تمام دنیا به آب کردن برف جاده‌ها و سهولت عبور و مرور کمک می‌کند. ماشین‌های برف‌روب غول‌پیکر در کنار روبات‌های جاده‌صاف کن فقط بخشی از فناوری‌هایی هستند که در این زمینه کار می‌کنند.

تجهیز جاده‌ها به سامانه‌های هوشمندی که برف‌ها را پیش از نشستن بر سطح جاده، آب می‌کنند یا طرح‌هایی که برای بارور کردن ابرها به شیوه‌ای جدید ارائه شده، فقط بخشی از این فناوری‌ها هستند.

  • چغندرقند و CMA به جای نمک

نمک و ماسه جزو متداول‌ترین موادی هستند که سال‌هاست برای مبارزه با برف بر سطح جاده‌ها و خیابان‌ها می‌ریزیم. این نمک اما اثرات نامطلوبی روی محیط‌زیست دارد. در غلظت‌های بالا برای آبزیان خطرناک است و درصورت راه یافتن به سفره‌های آب زیرزمینی می‌تواند کیسه‌های نمکی را در سطح دریاچه‌ها ایجاد کند.

نمک جاده‌ای همان فرمول شیمیایی نمک طعام را دارد اما درشت‌تر است و به سرعت در جاده حل می‌شود. این یون آزاد شده به محیط‌زیست آسیب می‌زند و باعث پوسیدگی سریع قطعات خودرو می‌شود.

چون این نمک بعد از حل شدن در آب به الکترولیت تبدیل می‌شود و زمانی که خودرو با آب، یخ و نمک تماس پیدا کند، ‌فرایندی شبیه آبکاری در آن رخ می‌دهد. یعنی یون‌های فلز از بدنه خودرو خارج شده و لایه محافظ بخش‌های فلزی خودرو - مخصوصا شاسی- به‌طور جدی آسیب می‌بیند. به‌خاطر تمام این آسیب‌ها، برخی جایگزین‌های شن‌وماسه یا نمک در جاده‌ها اینها هستند.

  • جایگزین‌های فناوری برای نمک جاده‌ای

پساب چغندر قند

حاصل فرآوری چغندرقند

بالا بردن نقطه ذوب یخ از20- به10- درجه سانتی‌گراد

کارآمد برای دماهای خیلی پایین

بوی نامطبوع

احتمال رشد باکتری‌ها در اکوسیستم‌های آبی

 

  • CMA یا «کلسیم منیزیم استات»

حاصل ترکیب آهک و اسید استیک

در دمای پایین مثل نمک جاده‌ای کار می‌کند

مثل نمک باعث خوردگی فلزات نمی‌شود

به محیط‌زیست آسیب کمتری می‌زند

می‌تواند به‌صورت مایع و جامد مصرف شود

قابلیت کار در دمای13- تا18- درجه

قیمت بالایی دارد

  • عجیب‌ترین برف‌روب‌ها
  • هیولای برف‌روب‌ها

برف‌روب هیولا که توسط شرکت اوراسن در نروژ ساخته شده، 2هزار اسب بخار قدرت دارد و می‌تواند در عرض یک ساعت بیشتر از 4.5تن برف را پارو کند.

  • روبات ژاپنی برف‌خوار

ژاپنی‌ها یک روبات به نام «یوکی‌تارو» ساخته‌اند که به ردیاب ماهواره‌ای و سیستم برف‌روب پیشرفته مجهز شده و می‌تواند خیابان‌های فرعی را به‌صورت خودکار تمیز کند. این روبات، برف‌ها را به‌صورت مکعب فشرده در آورده و در پشت خودش حمل می‌کند. یوکی‌تارو با 2 دوربین می‌تواند بهترین مسیر را پیدا کند و در برف‌روبی‌های کوچک کاربرد دارد.

  • جاده‌هایی که آب می‌شوند
  • آسفالت المنت‌دار

یکی از پرطرفدارترین فناوری‌های جهان در زمینه کاهش مشکلات برف و سرما برای جاده‌ها، استفاده از آسفالت‌های خورشیدی است. این فناوری یک پوشش موزاییکی‌ است که با کمک انرژی خورشیدی، روزانه 7.6کیلووات‌ساعت انرژی تولید می‌کند. از این انرژی می‌توان برای روشن نگه داشتن چراغ‌های راهنمایی در طول جاده استفاده کرد. در موقع بارش برف نیز المنت‌های گرمایی کار گذاشته شده روی این موزاییک‌ها به‌کار افتاده و برف‌ها را آب می‌کنند.

فناوری به‌کار رفته در این آسفالت‌ شبیه المنت‌هایی است که در شیشه خودروها برای آب کردن برف به‌کار می‌روند. هزینه نصب این جاده‌ها در نیویورک یک میلیون دلار به ازای هر اینچ (2.54سانتی‌متر) است که نسبت به بودجه 38میلیون دلاری شهرداری این شهر برای برف‌روبی یک مزیت اقتصادی بزرگ به‌وجود می‌آورد.

  • جاده‌هایی با جریان مخفی ضدیخ

«رجب ملک»‌پروفسور شهرسازی و محیط‌زیست در مؤسسه «ورکستر» پوشش‌های جدیدی برای جاده‌ها ابداع کرده که هزینه کمتری نسبت به آسفالت‌های المنتی دارد. در این فناوری، یک مایع شیمیایی گرم و ضد‌یخ در لوله‌هایی زیر جاده جریان دارد که با انرژی گرمایی خانه‌ها شارژ شده و در زمان سرما باعث آب شدن یخ و برف جاده می‌شود. هزینه تولید این پوشش جدید، به ازای هر 50متر، ‌12500دلار است.

  • تغییر ساختار کریستال‌‌های برف

چین و روسیه در فصل‌های پربرف از روش خاصی برای باردار کردن ابرها استفاده می‌کنند که باعث می‌شود، برف‌ زودتر از مواقع دیگر آب شده و از سر راه کنار برود. این روش جدید که فعلا در پکن و مسکو اجرا شده، از یک فناوری به نام «دانه دادن به ابرها»‌استفاده می‌کند.

در این روش، بخارهای حاوی مواد شیمیایی ازجمله یون نقره، پودر سیمان یا یخ خشک به داخل ابرها اسپری می‌شود که باعث تغییراتی در ساختار کریستال‌های برف می‌شود. این تغییرات نقطه ذوب یخ را بالا برده و باعث می‌شود برف زودتر از مواقع دیگر آب شود. هرچند شهروندان این کشورها واکنش مثبتی به این طرح نداشته‌اند اما مسئولان‌شان گفته‌اند، با این روش دست‌کم 20درصد از گرفتاری‌های ناشی از بارش برف کم می‌شود.