همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: علت تلفات حیات وحش بویژه در شهرستان بشرویه (بره میش وحشی) پس از کالبدگشایی برخی اجساد توسط دامپزشکی استان، سوء تغذیه ناشی از خشکسالی مفرط و هجوم آنها به سمت زباله‌خواری و از همه مهم‌تر بلعیدن پلاستیک بوده است.

به گزارش ايرنا، پرویز آرامنش با بیان این که به این پدیده گنده‌خواری در حیوانات گفته می‌شود افزود: خشکسالی‌های اخیر اثرات سوء بر میزان زاد و ولد حیات وحش گذاشته است که از تبعات خشکسالی بر محیط ‌زیست و حیات وحش می‌توان کوچ و مهاجرت بی‌رویه حیوانات وحشی به لحاظ کمبود آب و غذای کافی، خسارت به تنوع گونه‌ای، کاهش و تخریب زیستگاه حیات وحش، افزایش بیماری و تنش در گونه‌های در معرض خطر، کاهش زادآوری و مرگ و میر را نام برد.

وی بیان کرد: حفاظت از محیط زیست علاوه بر حضور گسترده ماموران اجرایی برای گشت و کنترل و پایش مستمر در عرصه‌های طبیعی به همکاری گسترده مردم نیز نیاز دارد.

وی گفت: خشک شدن منابع آبی و کاهش علوفه در دسترس موجب تضعیف وضعیت فیزیولوژیک حیات وحش و تاثیرات منفی در ادامه حیات و جمعیت گونه‌های ارزشمند موجود در استان مانند یوزپلنگ، قوچ و میش، آهو، کل و بز، زاغ بور، هوبره و ... شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: خشکسالی بر میزان مواد غذایی در دسترس حیات وحش تاثیر منفی گذاشته است و ماموران اجرایی این اداره کل در برخی مناطق به توزیع دان و علوفه (تغذیه دستی) می‌پردازند.

به گفته وی این در حالی است که تقریبا 50 درصد چشمه‌های طبیعی استان خشک و بقیه در آبدهی دچار تنش و غالبا فصلی شده‌اند.

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست به طور جدی و مستمر برای کاهش اثرات سوء خشکسالی و حفظ گونه‌های حیات وحش استان، اقداماتی از قبیل احداث آب انبار، آبرسانی در مناطق، احداث انبار علوفه، لایروبی چشمه‌ها، احداث و مرمت آبشخور، توزیع دان و علوفه، نصب تلمبه بادی، حفر چاه و ... در همه مناطق تحت مدیریت را انجام داده است.

آرامنش در مورد نذر طبیعت گفت: افراد علاقه‌مند برای ساخت آبشخور، تامین علوفه برای حیات ‌وحش در مناطق درگیر خشکسالی، تامین دارو و تجهیزات دامپزشکی برای حیات وحش مجروح و نیز درختکاری و بوته‌کاری در سراسر کشور می‌توانند همیار محیط زیست باشند.

وی نذر پنج عدد مخزن آب 10 هزار لیتری در زیستگاه یوز، 2 مخزن آب 10 هزار لیتری برای آبرسانی به حیات وحش شهرستان زیرکوه (منطقه حفاظت شده شاسکوه) و پنج مخزن 10 هزار لیتری برای زیستگاه‌های شهرستان فردوس و مقادیری علوفه (یونجه) را از جمله نذرهای مردم استان در این موضوع بیان کرد.

مساحت مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی 2 میلیون و 317 هزار و 548 هکتار است که گونه‌های مختلف و متنوع جانوری در این گستره از استان زیست می‌کنند.

خراسان جنوبی دارای چهار منطقه حفاظت شده درمیان، مظفری، آرک و گرنگ، شاسکوه، سه پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان، رباط شور و نایبندان طبس و هفت منطقه شکار ممنوع درح، جیک و زیدر، باقران، کمر سرخ، لشکرگاه عشق آباد و علی حیدر است.