همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهور با بیان اینکه نظام اداری ایران از روش‌های منسوخ استفاده می‌کند و در مورد دولت الکترونیک که می‌تواند با فساد مقابله کند، مقاومت‌هایی وجود دارد گفت: تا سه سال دیگر هیچ منبعی برای ایجاد زیرساخت‌ و توسعه نخواهیم داشت

جمشید انصاری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، در ششمین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی در مشهد گفت: زلزله کرمانشاه و برف چند روز اخیر در تهران نشان داد که در نحوه صحیح مدیریت بحران مشکلاتی وجود دارد و اگر اینها بطور صحیح مدیریت می‌شد هزینه کمتر و رضایتمندی مردم بیشتر می‌شد.

وی با بیان اینکه همه قبول داریم حجم و اندازه دولت سنگین و بزرگ است و چابکی لازم برای انجام وظایف خود را ندارد اظهار کرد: 2 و نیم میلیون نفر نیروی انسانی دولت هستند که در محاسبات بودجه چیزی برای اعتبارات عمرانی و زیرساختی باقی نمی‌ماند.

وی گفت: 2 سال است عمده هزینه ‌های عمرانی را از طریق اوراق مشارکت پوشش می‌‌دهیم و اگر همین روش ادامه یابد 2 تا سه سال آینده هیچ منابعی برای ایجاد زیرساخت و توسعه نخواهیم داشت.

انصاری افزود: از منسوخ‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌ها برای اداره امور استفاده می ‌کنیم و هیچ گرایشی به روش‌های نوین مدیریت وجود ندارد و به همین سبب برنامه دولت الکترونیک به دشواری جلو می‌رود.

وی اظهار کرد: فرایند انجام کارها قدیمی و منسوخ شده است و نتیجه این شده که هزینه ارائه خدمات به مردم بسیار است و به تعبیری دولت را گران اداره می ‌کنیم و بارزترین ویژگی نظام اداری ایران کهولت آن است.

وی با بیان اینکه طرح اصلاح نظام اداری به همه استانها ابلاغ شده است گفت: اصلاح نظام اداری کشور، بر مبنای به هم ریختن قواعد و رویکردهای منسوخ و قدیمی در اداره کشور است.

انصاری افزود: برخی مدیران در مقابل هر اقدام اصلاحی و هر آنچه که به اختیارات آنها لطمه بزند مقاومت جدی می‌کنند و گرایش به بزرگ کردن دولت در بین مدیران وجود دارد که خلاف اصلاح نظام اداری است.

وی اظهار کرد: مدیران باید کوچک سازی و دولت الکترونیک را توسعه بدهند زیرا با توسعه الکترونیک امکان فساد اداری از بین می‌رود.
وی گفت: مدیران باید برای افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت نیروی انسانی در جهت ارتقای رضایتمندی خدمات گیرندگان، رعایت حقوق شهروندی و افزایش سرمایه اجتماعی دولت بین مردم برنامه داشته باشند.