گروه اقتصادی: پس از غیبت دهلی‌نو در مذاکرات اخیر خط لوله صلح و نهایی شدن بخش اعظم مفاد قرارداد احداث این خط لوله میان تهران و اسلام‌آباد، هندوستان با اعلام بازگشت به مذاکرات، اطمینان داد که کار ساخت خط لوله گاز ایران از بهار آینده آغاز خواهد شد.

قائم مقام وزیر نفت هند 30 آذر با اعلام این خبر اعلام کرد که دهلی‌نو امیدوار است تا پیش از بهار آینده مسئله حق ترانزیت انتقال گاز ایران را با اسلام‌آباد نهایی کند تا کار ساخت این خط لوله آغاز شود.

به گزارش پایگاه خبری پرس تراست هند، در حالی که مذاکرات هند و پاکستان درباره مسئله تعیین حق ترانزیت گاز به علت رخدادهای سیاسی در پاکستان متوقف شده است، سرینیواسان قائم‌مقام وزیر نفت هند اظهار داشت که این مذاکرات به زودی از سر گرفته خواهد شد.

وی افزود: پس از انجام مذاکرات دوجانبه با پاکستان، مذاکرات سه‌جانبه ایران، هند و پاکستان برای نهایی ساختن مفاد قرارداد احداث خط لوله گاز پیگیری خواهد شد.
هند در طرح خط لوله صلح مشارکت می‌کند.

در همین حال وزیر نفت کشورمان نیز در تازه‌ترین اظهارات خود گفت: هند از شرکت در خط لوله صلح کنار نکشیده و علاقه‌مند به حضور در این قرارداد است.

غلامحسین نوذری در پایان مراسم یادواره شهید تندگویان و یکهزار شهید صنعت نفت با اعلام این مطلب به خبرنگاران با اشاره به جلسه چند روز قبل خود با معاون وزیر امور خارجه هند، اظهار داشت: مسئولان هندی در این جلسه، علاقه‌مندی خود به شرکت در قرارداد خط لوله صلح را به صراحت ابراز کردند.

وی افزود: طرف هندی درباره حق ترانزیت، مشکلاتی را با طرف پاکستانی دارد که چنانچه این بحث حل و فصل شود، طرف هندی به‌طور حتم در قرارداد خط لوله صلح شرکت خواهد کرد.

نوذری، درباره نتایج آخرین دور مذاکرات خط لوله صلح بین ایران و پاکستان، با اشاره به این که قرارداد آماده امضاست، یادآور شد: هر قرارداد بزرگی که آماده می‌شود، باید در هیأت‌مدیره شرکت ملی نفت و در کارگروه ویژه‌ای که مسائل نفت را دنبال می‌کند، تصویب شود. بنابراین، به‌نظر می‌رسد بررسی این موارد 2 تا 3 ماه به طول بینجامد.

برچسب‌ها