همشهری آنلاین: کاخ گلستان در آینده می‌تواند نمایشگاه‌های مشترکی با موزه فرش برپا کند، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در پویایی موزه‌ها و جذب مخاطب نقش مؤثری دارد.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فرش ملایر که ظهر امروز 18 بهمن در کاخ گلستان برگزار شد، گفت: نمایش آثار نفیس موزه‌ای که از گنجینه مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان انتخاب می‌شود و برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته می‌شود، کار شایسته‌ای است و باعث پویایی موزه‌ها، ایجاد رویدادهای فرهنگی و بهره‌مندی بیشتر مخاطبان از این فضای تاریخی می‌شود.

وی افزود: فرش های ملایر به دلیل طرح و نقوشی که به شکل ذهنی توسط بافنده به کار رفته، جذاب و جالب است، کاخ گلستان در آینده می تواند با موزه فرش، نمایشگاه‌های مشترکی برپا کند و آثار به شکل امانت در اختیار 2 مجموعه قرار بگیرد.

معاون میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: تعدادی از فرش‌های کاخ گلستان که نیازمند مرمت است باید توسط هنرمندان مرمت شود.
طالبیان درباره اجرای نمایش زنده در موزه های کاخ گلستان توسط هنرمندان تئاتر گفت: اجرای این نمایش در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان که به شکل زنده تاریخ این مجموعه فرهنگی و تاریخی را روایت می کند در جذب مخاطب تأثیر زیادی دارد و این روایت ها باید براساس مستندات تاریخی انجام شود.

  • برپایی کارگاه مرمت فرش در کاخ گلستان

مسعود نصرتی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از راه اندازی کارگاه مرمت فرش در این مجموعه فرهنگی و تاریخی خبر داد و تصریح کرد: تعدادی از فرش ها و قالیچه های کاخ گلستان نیازمند مرمت است به همین دلیل قصد داریم یک کارگاه مرمت فرش در محوطه این مجموعه فرهنگی و تاریخی در آینده ای نزدیک راه اندازی کنیم تا بازدید کنندگان هم بتوانند از مراحل مرمت این فرش ها بازدید کنند.

وی افزود: کاخ گلستان دارای مجموعه‌ای از قالیچه ها و فرش‌های نفیس بوده که قدمت آنها به بیش از یک قرن می‌رسد برای معرفی این مجموعه تا کنون نمایشگاه های مختلفی برگزار شده است و با استقبال زیادی از بازدیدکنندگان روبرو شده است.

نصرتی تصریح کرد: یکی از ویژگی های نمایشگاه فرش ملایر نوع بافت و قدمت بالای آن بوده است، در برخی از این فرش ها تصاویری نقش بسته است که زندگی روزمره و مشاغل آن دوره را نشان می دهد، جنس این فرش ها از پشم ، نخ و ابریشم است.

  • تصاویر فرش ها در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد

مدیر کاخ گلستان تصریح کرد: تصاویر فرش های گنجینه کاخ گلستان که در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است به شکل کاتالوگ چاپ می شود و برای پژوهش در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد.

نمایشگاه فرش ملایر تا 28 بهمن از ساعت 9 تا 15 میزبان علاقه‌مندان به هنر فرش بافی است.