همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: طبق بررسی‌های انجام شده جمعیت پستانداران شاخص استان در سال ۹۶ حدود ۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و امیدواریم این افزایش جمعیت با تلاش‌های محیط‌بانان استان ادامه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، کیومرث کلانتری با اشاره به اینکه برنامه سرشماری حیات وحش با هدف برآورد جمعیت پستانداران و بهبود مدیریت زیستی مناطق اجرا می‌شود، گفت: در این سرشماری گونه‌های قوچ و میش، کل و بز، آهو و جبیر استان سرشماری شده است و این برنامه با در نظر داشتن فصل زادآوری و بسته به آب و هوای هر منطقه در شش منطقه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران به روش مشاهده مستقیم و سیستم موقعیت‌یاب جغرافیایی جهت ثبت مسیرها انجام شد.

وی افزود: مناطقی که برنامه سرشماری در آن اجرا شد شامل پارک ملی و منطقه شکار ممنوع لار، مجموعه حفاظتی جاجرود شامل پارک ملی سرخه حصار، پارک ملی خجیر و منطقه حفاظت شده جاجرود، منطقه حفاظت شده ورجین، منطقه حفاظت شده کویر، منطقه شکار ممنوع کاوه ده و مناطق آزاد ارجمند فیروزکوه، منطقه شکار ممنوع کوه سفید و محدوده آثار طبیعی ملی دریاچه‌های تار و هویر دماوند و بخشی از دامنه جنوبی منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و مناطق آزاد و ارتفاعات مشرف به شهر تهران بود.

کلانتری با اشاره به این که این برنامه سرشماری توسط کارشناسان محیط زیست و محیط‌بانان با همراهی جوامع محلی، گروه‌های مردم نهاد، طبیعت دوستان و همیاران محیط زیست انجام شد، اظهار کرد: طی این سرشماری در مجموع تعداد ۱۷ هزار و ۷۶۷ راس قوچ و میش، کل و بز، آهو و جبیر مورد شمارش قرار گرفت که از این تعداد ۱۴ هزار و ۵۶۳ راس قوچ و میش، ۲۹۳۶ راس کل و بز، ۱۰۷ راس آهو و ۱۶۱ راس جبیر هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: در پارک ملی و منطقه شکار ممنوع لار ۱۰۹۷ رأس کل و بز و قوچ و میش، در منطقه حفاظت شده ورجین ۱۹۴۸ رأس، در منطقه شکار ممنوع کوه سفید دماوند و آثار طبیعی و ملی دریاچه تار و هویر ۱۴۶۱ رأس، در منطقه شکار ممنوع کاوه ده و منطقه آزاد ارجمند ۷۶۸۳ راس، در منطقه حفاظت شده کویر با احتساب ۱۶۱ راس جبیر در مجموع ۳۵۳ راس و در مجموعه حفاظتی جاجرود با احتساب ۱۰۷ راس آهو در مجموع ۵۱۹۰ راس گونه‌های حیات وحش سرشماری شده است.

بخشی از محدوده‌های آثار طبیعی ملی دریاچه‌های تار و هویر در دماوند همچنین بخشی از دامنه جنوبی منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و مناطق آزاد و ارتفاعات مشرف به شهر تهران برای نخستین بار مورد سرشماری پستانداران قرار گرفتند.

سرشماری پستانداران شاخص استان تهران با حضور کارشناسان محیط زیست، محیط‌بانان، جوامع محلی، همیاران محیط زیست و گروه‌های مردم نهاد از اول آذر ماه سال جاری آغاز شد و تا اواسط بهمن ماه به‌طول انجامید. در سال ۹۵ نیز تعداد ۱۶ هزار و ۹۱۹ راس پستانداران علف‌خوار در مناطق تحت مدیریت استان تهران گزارش شده بود.