به گزارش ایرنا، دهمین همایش بینالمللی موتورهای درونسوز و نفت در روزهای 24 و 26 بهمن ماه جاری در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، همایشی که ریاست آن را دکتر مصطفی میرسلیم رئیس مرکز تحقیقات موتور و از چهرههای نام آشنای عرصه علم و فرهنگ عهدهدار بود. وی معتقد است خودروها به دلیل تولید co2، سرمنشا 80 درصد آلایندگیها محسوب شده و با توجه به این که کشورمان دارای مزیتهای خاص خدادادی از جمله گاز طبیعی است، باید به سمت استفاده از این نعمت خدادادی حرکت کند.
میرسلیم که پیش از این 9 دوره همایش بینالمللی موتورهای درونسوز و نفت همراه با هفت نمایشگاه جدیدترین دستاوردها در خصوص موتورهای احتراقی را در طول سالهای گذشته با حضور شرکتهای تولیدکننده خودرو و شرکتهای قطعهساز وابسته، متخصصان، دانشگاهیان و مسئولان وقت سازمانها و نهادهای مرتبط با این صنعت برگزار کرده است، اصل مشکل آلایندهها در کشور به خصوص کلانشهرها را ناشی از مصرف بیرویه سوخت و مسائل و مشکلات فنی خودروها دانسته و معتقد است چارهجویی رفع این مشکلات نیز تنها با تدابیر فنی میسر است.
عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز به عنوان یکی از سخنرانان اصلی دهمین همایش بینالمللی موتورهای درونسوز و نفت، صنایع خودروساز کشور را که به گفته وی 70 هزار میلیارد تومان گردش مالی آنان در سال است، بزرگترین عامل آلودگی هوا در کلانشهرها دانست.
مسئلهای که البته برخی صاحبنظران در عین این که معتقدند خودروهای بنزینی و گازوئیلی نقش بسیار زیادی در انتشار آلودگی هوا دارند، این مسئله را تنها یکی از این دلايل دانسته و به زعم آنان، رفع ریشهای بسیاری از مشکلات کشور در درجه نخست نیازمند توجه به مشکلات زیربنایی و اساسیتر همچون ساماندهی و توزیع مناسب جمعیت در کشور است.
این صاحبنظران رفع ریشهای بسیاری از مشکلات کشور در بخشهای مختلف از جمله مقابله با انواع معضلات زیست محیطی و آب و هوایی را در درجه نخست توزیع مناسب جمعیت در کشور میدانند؛ موضوعی که به اعتقاد آنان اگر مورد توجه قرار گیرد به طور حتم به صورت همزمان بسیاری از مسائل و مشکلات کشور حتی اقتصادی و فرهنگی مرتفع خواهد شد.
دکتر حسین احمدی دانش عضو هیئت علمی دانشگاه در گروه مهندسی مکانیک به عنوان یکی از شرکتکنندگان حاضر در دهمین همایش بینالمللی موتورهای درونسوز و نفت در این خصوص به نکته جالبی اشاره داشت و گفت: به نظر من حتی اگر خودروها و سوخت مورد استفاده فاقد استاندارد لازم باشند و به تعبیری آلاینده باشند، سطح آلودگی هوا نبایستی در این سطح آزاردهنده افزایش یابد.
وی افزود: تنها یکی از دلايل آلودگی هوا مربوط به موتورهای احتراق داخلی است که البته این همایش نیز در این راستا برگزار میشود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: یک سیاست اشتباه در شهرسازی ما صورت گرفته است که در دهه 80 و 90 جمعیتی را بیش از ظرفیت مساحت جغرافیایی به کلانشهرها تحمیل و متمرکز کرده است.
به گفته وی، این افزایش جمعیت زیاد در کلانشهرها به دنبال خود انواع آلودگیهای زیست محیطی، صوتی و ترافیکی را به همراه داشته است و زمینه مستعدی را برای بروز بحرانهای اجتماعی ایجاد کرده است.
احمدی دانش گفت: اگر مسئولان برای توزیع جمعیت در آینده تدبیر صحیحی بیاندیشند مطمئنا به صورت همزمان به چند هدف بزرگ دسترسی پیدا خواهند کرد که تعدیل قابل توجه آلایندههای زیست محیطی و هوا، برطرف شدن معضل ترافیک و مهمتر، سر و سامان یافتن مدیریت شهری مناسب در شرایط بحرانی و غیرعادی مثل زلزله تنها بخشی از آن است.
وی در عین حال علاوه بر توزیع مناسب جمعیت در کاهش معضلات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا، نقش صنعت خودروسازی را در کنترل آلایندههای زیستی بسیار بالا میداند و معتقد است: صنعت خودروسازی کشورمان یک صنعت توانمند است که بایستی در مقیاس کلان به صورت صحیح مدیریت شود.
احمدی خاطرنشان کرد: سال قبل که در این همایش شرکت کرده بودم، یکی از فعالیتهای محوری سازندگان موتور خودرو استفاده از سیستمهای توربوشارژ بود که خوشبختانه امسال مشاهده میشود به خوبی در این محور، موتورهای ما توسعه پیدا کرده است و شاهد ورود خودروهای سواری با موتور توربوشارژ یا پورخورانیده شده در بازار میباشیم.
وی افزود: این نشان از همت جدی مسئولان دارد که توانستهاند این بخش و این ویژگی موتورها را که ارتباط مستقیم با راندمان و توان دارد، توسعه داده و اگر همین دیدگاه در رابطه با بحث آلایندگی باشد مطمئنا در آینده میان مدت و حتی کوتاه مدت میتوان شاهد نتایج چشمگیری بود.
- توان تولید خودروهای برقی و هیبریدی در کشور وجود دارد
اما دکتر احمدی در ادامه بحث، استفاده از خودروهای برقی و هیبرید را که در حال حاضر یکی از موضوعات روز دنیا مطرح است، از جمله راهکارهای اساسی مقابله با آلایندههای زیست محیطی از جمله آلودگی هوا میداند و معتقد است: این مسئلهای نیست که خارج از توان صنعتگران کشور باشد.
وی در خصوص این که چرا هنوز تولید خودروهای برقی و هیبریدی در کشور راهاندازی نشده است و آیا این به دلیل هزینه بالای تولید این نوع خودروهاست یا خیر، گفت: البته نقش هزینه به طور قطع انکارناپذیر است اما اگر بخواهیم هزینههای غیر مستقیمی همچون هزینه سالانه مقابله با آلودگی هوا و سایر هزینههای اجتماعی و روانی را نیز که به جامعه تحمیل میشود، اندازهگیری کنیم، به طور حتم تولید این نوع خودروها بسیار به صرفه خواهد بود.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: من فکر میکنم ما میتوانیم در چهار یا پنج سال آتی اگر همت جدی مسئولان را داشته باشیم شاهد ورود سواریهای با موتورهای الکتریکی در بازار و صنعت حمل و نقل کشور باشیم.
وی همچنین در خصوص این که آیا تغییر زیرساختها در صنایع خودروسازی از تولید موتورهای بنزینی به غیربنزینی و برقی مستلزم هزینههای گزاف خواهد بود یا خیر نیز گفت: با توجه به شناختی که نسبت به زیرساختهای صنعت خودرو وجود دارد معتقدم حدود 30 تا حداکثر 50 درصد زیرساختهای صنعت خودرو نیازمند تغییر است. به طور قطع میتوان گفت جنبههای مشترک آنقدر هست که فعالیتهایمان را از هر نظر توجیهپذیر کند.
احمدی در خصوص وضعیت و چگونگی استفاده سایر کشورها از خودروهای الکتریکی و برقی نیز اظهار کرد: وضعیت دنیا در این بخش بسیار متنوع است؛ برخی از کشورهای صنعتی از ما بسیار جلوتر هستند و اما اکثر کشورهای متوسط دنیا در سطح ما و برخی نیز از ما عقبتر میباشند.
این استاد دانشگاه افزود: لذا به همین دلیل نیز اگر شنیده باشید مشکل آلودگی صرفا مشکل تنها شهرهای کشور ما نیست بلکه بسیاری از شهرهای بزرگ کشورهای پیشرفته مانند پاریس با این مشکل دست و پنجه نرم میکند.
- هزینه تولید خودروهای برقی بالاست
اما یکی دیگر از صاحبنظران صنعت خودرو با بیان این که هزینه تولید خودروهای برقی به دلیل قیمت و مدیریت باتری از هزینه تولید خودروهای احتراقی بالاتر میباشد، اظهار کرد: لذا باید در ابتدا زیرساخت و پیش نیازهای تولید خودروی برقی از جمله تولید باتریهای لیتیومی به عنوان یکی از موارد مهم مورد توجه جدی خودروسازان کشورمان قرار گیرد.
دکتر علی ابجدی اختلاف قیمت قابل توجه خودرو برقی نسبت به نوع بنزینی و احتراقی را یکی دیگر از چالشهای خودروسازان بخش دولتی و خصوصی برای حرکت به سمت تولید این گونه خودروها دانست و گفت: البته شرکتهای خودروساز و دانشگاهیان در طول سالهای گذشته پروژههای تحقیقاتی خود را دنبال و عملیاتی کردهاند.
وی در عین حال گفت: البته تنها بحث موتور ماشینها نیست، بلکه بحث کیفیت بنزین نیز مطرح است. استفاده از بنزینهای با کیفیت صددرصد میتواند در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار باشد. تجربه سالهای اخیر در استفاده از بنزین با کیفیت، تعداد روزهای سالم در طول سال را افزایش داده است.
- استفاده از سوختهای پاک حلال مشکل آلودگیهای زیست محیطی
دکتر ابجدی در ادامه با تاکید بر این که رفع آلودگی هوا تنها با یک اقدام میسر نخواهد شد، گفت: لازمه آن این است که در کنار ارتقای موتورخودروها، استفاده از سوختهای پاک همچون گاز با توجه به وجود منابع بسیار غنی در کشور نهادینه شود.
وی معتقد است که استفاده از گاز سیانجی یا گاز طبیعی فشرده به جای بنزین، گازوئیل و گاز مایع آلودگیهای بسیار کمتری را ایجاد خواهد کرد ضمن این که ایمنی بیشتری به هنگام نشت دارد چرا که گاز از هوا سبکتر است و به سرعت پراکنده میشود.
این استاد دانشگاه همچنین وجود زیرساختهای استفاده از گاز سی ان جی در کشور را که در طول سه دهه گذشته در کشور ایجاد شده است، یکی دیگر از دلايل منطقی خود برای حرکت به سمت استفاده از این نوع سوخت برای صنایع خودروساز دانست.