به گزارش ایرنا، محمدحسین مقیمی روز یکشنبه در کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به دستور رئیس جمهوری برای جایگزینی خودروهای فرسوده، افزود: نیاز به تامین منابع مالی یکی از موانع اجرای این طرح است که با دستور رئیس جمهوری حل شده و باید تلاش کنیم طرح به صورت ویژه در تهران عملیاتی شود.
وی، جلب مشارکت مردم را از اقدامات مهم در این زمینه برشمرد و اظهار کرد: این طرح وظیفه سنگینی را بر دوش مسئولان در زمینه تشویق مالکان خودروهای فرسوده قرار داده که صدا و سیما، فرمانداری، راه و شهرسازی، پلیس راهور و شهرداریهای استان باید دراین زمینه همکاری جدی داشته باشند.
استاندار تهران با اشاره به این که طرح جایگزینی خودروهای فرسوده بر اساس مصوبه دولت ظرف سه تا چهار سال آینده اجرا میشود، افزود: با نوسازی خودروهای فرسوده 70 درصد مشکل آلودگی هوای تهران حل میشود.
رئیس کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در ادامه این جلسه اظهار کرد: 90 درصد بنزین توزیع شده در تهران دارای استاندارد یورو 4 است اما به دلیل فرسودگی خودروها و احتراق نامناسب، دود و آلودگی ایجاد میکند.
- احداث نیروگاههای پاک کلید میخورد
معاون عمرانی استانداری تهران نیز در این جلسه از بررسی طرح احداث نیروگاههای خورشیدی در شهرستانهای استان خبر داد و گفت: فرمانداری ری به نمایندگی از سایر فرمانداریها مسئولیت پیگیری این موضوع و اختصاص زمین مناسب به طرح، ساخت نیروگاههای خورشیدی را بر عهده خواهد داشت.
احمد تواهن افزود: با توجه به این که آلاینده گوگرد در بنزین توزیعی تهران بیش از حد استاندارد گزارش شده، نمونهبرداری از جایگاههای عرضه سوخت (بنزین و گازوئیل) توسط اداره کل استاندارد و اداره کل محیط زیست تا 2 هفته آینده انجام میشود.
وی اظهار کرد: برخورد با کامیونهای فرسوده و فاقد معاینه فنی در زمستان امسال سه برابر افزایش یافت که نتیجه آن کاهش 15 درصدی ذرات آلاینده هوا در یک ماه گذشته بوده است.
تواهن با اشاره به تردد پنج برابری خودروها نسبت به ظرفیت ترافیکی پایتخت، گفت: بر همین اساس تمدید ممنوعیت تردد کامیونهای آلاینده در شهر تهران تا پایان امسال تمدید شده است.
بر اساس گزارش سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای پایتخت امسال در 103 روز آلوده، 218 روز سالم و 13 روز نیز پاک بوده است.