به گزارش ايلنا، نشست خبری با حضور رییس سازمان هواپیمایی، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی درباره تشریح روند بررسی علت سانحه هواپیمای ای.تی.آر برگزار شد.
رحمت الله مهآبادی در نشست خبری امروز (سهشنبه اول اسفند) درباره بررسی و پیگیری علت سقوط هواپیمای آسمان در پاسخ به سوالي مبنی بر اینکه چرا فرودگاه یاسوج مجهز به رادار نبوده و چه تعداد فرودگاه در کشورمان مجهز به رادار هستند، اظهار داشت: رادار ابزاری برای افزایش ظرفیت از فضای پروازی است و ما برای ارتقای کیفیت کنترل پرواز از رادار استفاده میکنیم.
وی ادامه داد: هدف اصلی ما از تجهیز کردن فرودگاهها به رادار اجرای مراقبت پرواز و جلوگیری از برخورد هواپیماها است.
مدیرعامل شرکت فروگاهها و ناوبری کشور ادامه داد: از رادارها بهرهبرداریهای مختلفی میکنیم که یکی از آنها بهرهبرداری در حوزه ایمنی است.
مهآبادی گفت: این اجرای دستورالعملها است که ایمنی میآورد نه الزاما خود تجهیزات. برای مثال روز گذشته مرکز رادار فروگاه امارات برای دو مدتی قطع شد و مشکلاتی برای فوردگاه به وجود آورد. بنابراین قطعا آن چه که ایمنی را تضمین میکند دستورالعملها هستند.
این مقام مسئول با اشاره به انواع رادارها و مورد استفاده آنها در فرودگاهها اظهار داشت: رادارها چند نوع هستند که یکی از آنها رادارهایی هستند که در ارتفاعات خاص نصب میشوند نوع دیگر رادارهای تقرب هستند که ترمینالهای هوایی را پوشش میدهند برای مثال رادار تقرب فروگاه مهرآباد ۱۲ فرودگاه دیگر را پوشش میدهد.
وی افزود: نوع دیگر رادارها، رادارهای فرودگاهی است خوشبختانه توانستیم در شرایط پسابرجام راداردهای مورد نیاز در کشور را خریداری کنیم که این رادارها وارد و نصب شدند.
مهآبادی تاکید کرد:در حال حاضر فرودگاه امام خمینی ، فروگاه مهرآباد، فرودگاه شیراز و فروگاه مشهد مجهز به رادار تقرب هستند و به زودی در فرودگاه بندرعباس هم رادار تقرب نصب میشود.
وی افزود:اساسا فرودگاه یاسوج نیازی به رادار ندارد چرا که این رادارها برای کنترل تعداد پروازهای همزمان است و در بسیاری از فرودگاههای کم تردد کشورهای آمریکایی آسیایی و اروپایی هم به دلیل کمبود ترافیک رادار فرودگاهی نصب نشده است.
وی تاکید کرد: در یک فرودگاه یا باید رادار نصب شود یا اینکه از افزایش ترافیک مازاد جلوگیری شود.
مهآبادی ادامه داد: در حال حاضر ما در حال توسعه سامانههای راداری هستیم و در حوزه ناوبری پس از برجام توانستیم اقدامات قابل توجهی انجام شود.
وی تاکید کرد: پیش از برجام حوزه ناوبری هوایی در شرایط تحریم با چالشهای بسیار جدی مواجه بود اما در سه سال گذشته توانستیم بخشی از نیازهای خود در این حوزه را تامین کنیم.
مهآبادی در ابتدای این نشست نیز گفت: مدیران فرودگاه یاسوج بلافاصله پس از قطع ارتباط رادیویی با هواپیما موضوع را به برج مراقبت پرواز مطابق دستورالعمل اعلام میکنند و دو واحد تجسس فردی فعال میشوند.
مدیر عامل شرکت فرودگاهها ادامه داد: نیروها با استفاده از شنیدن مکالمات برج و خلبان شروع به نقطه یابی میکنند و در قالب دستورالعمل، اطلاع رسانی به شرکت آسمان انجام می شود.
وی درباره وضعیت فرودگاه یاسوج اظهارداشت: اتفاقات در سه سال گذشته کیفیت و ایمنی خدمات را افزایش داده است. فرودگاه یاسوج به واسطه موقعیت جغرافیایی که در آن قرار دارد، یکی از فرودگاههای خاص است. هم در حوزه آسمان و هم ناوبری اعتبارات سنگینی در دو سال گذشته درنظر گرفت شده و حدود ٣٠میلیارد تومان نیز برای توسعه این فروگاه انجام شده است.
مهآبادی ادامه داد: حدود۶٠٠متر باند فرودگاه افزایش دادیم و ١١مانع پروازی را رفع کردیم. حدود ١٠٠٨متر باند را آزاد کردیم و طول باند را از ٢۶٠٠متر به ٣٢٠٠متر افزایش دادیم. این فرودگاه فلایت چک شده است. سیستم لایتینگ را در این فرودگاه نصب کردیم و فرودگاه شب پرواز شده است و حداکثر کار را برای ارتقای ایمنی این فرودگاه انجام دادهایم.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه توسعه فرودگاه یاسوج خواسته وزیر راه در سه سال گذشته بود، اظهار کرد: توسعه این فرودگاه بسیار سخت بود و متاسف هستیم که در این شرایط اقدامات توسعهای را اعلام میکنیم. برخی از اسناد منتشر شده از فرودگاه یاسوج سراسر کذب است و تاسف میخوریم که رسانه ملی تنها منعکس کننده یاس و ناامیدی شده است.
مدیر عامل شرکت فروگاههای کشور درباره چرایی عدم تجهیز فرودگاه یاسوج به رادار گفت: اساسا فرودگاه یاسوج به دلیل کمبود ترافیک پروازی نیازی به رادار ندارد.