در اين گزارش كه در پايگاه اطلاعرساني وزارت راه و شهرسازي منعكس شده آمده است:
فرودگاه یاسوج در دسته بندی فرودگاه های G بوده و سرویس ارایه شده مطابق با مفاد انکس ۱۱ کنوانسیون شیکاگو از نوع Flight Information Service ميباشد.
- چکیده مدیریتی:
پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمائی آسمان در تاریخ ۲۹/۱۱/۹۶ با تعداد ۶ نفر خدمه پروازي (خلبان، کمک خلبان، ۲ نفر مهماندار و ۲ نفر نيروي امنیت پرواز) و ۶۰ نفر مسافر(۵۹ نفر بزرگسال و يك كودك) برابر برنامه پروازی از فرودگاه مهرآباد تهران در ساعت ۰۸:۰۵ به پرواز درآمد و پس از گذشت حدود يك ساعت و ۲۵ دقيقه از آغاز پرواز، مكالمه مابين خلبان هواپیما و برج مراقبت فرودگاه ياسوج قطع گردید و هواپیما در حوالي ۹ مايلي شمال فرودگاه یاسوج دچار سانحه شد.
بر اساس نقشههای عملیاتی كمترين ارتفاع مجاز در مسير پروازي W۱۴۴ كه هواپيما در آن مسير قرار داشتهاست ۱۷۰۰۰ پا بودهاست. چنانچه هواپيما دچار وضعيت اضطراري گردد ارتفاع ۱۵۵۰۰ پا به عنوان حداقل ارتفاع مجازي كه هواپيما ميتوانسته در شمال فرودگاه كاهش ارتفاع داشته باشد.
طي سه سال اخير در فرودگاه ياسوج سرمايهگذاري زيادي صورتگرفته و علاوه بر تطويل باند پروازي و جمعآوري موانع متعدد در اطراف آن، داراي دستگاه كمك ناوبري NDB عملياتي بوده و دستگاه كمك ناوبري DVOR/DME نيز در فرودگاه نصب گرديده و اقدامات لازم براي بهرهبرداري از آن برابر با مقررات ايكائو انجام شده است.
مطابق دستورالعملهاي شرايط اضطراري، همزمان با اطلاع رسانی به کلیه مراجع و مبادی ذیربط، کمیته تجسس و نجات در مركز كنترل فضاي كشور و مرکز مدیریت بحران در سازمان هواپیمایی کشوری، ستاد مديريت بحران در استانهاي تهران- فارس- اصفهان و كهگيلويه و بويراحمد تشكيل شد و تیم هماهنگي تجسس و نجات به منطقه عازم گرديد. همزمان، هماهنگیهای لازم به منظور اعزام ارگانهاي كشوري و لشگري مورد لزوم به منطقه، اعزام هواپیمای شناسایی، بالگرد و پهپاد بمنظور تصویر برداری و جستجوی نقطهای منطقه عملیاتی سانحه و تشکیل تیم تخصصی ویژه بمنظور بررسی و پایش اطلاعات ماهوارهای و تصاویر منطقه از ديگر اقدامات در اين مرحله بود.
گام مهم بعدي، تعيين نقاط احتمالي سقوط هواپيما بود كه با تشكيل جلسه RCC و مديريت بحران هوایی و مصاحبه با شاهدان عيني، افراد محلي آشنا به ارتفاعات منطقه و نيروهاي انتظامي محل و تكنيكهاي فني و تخصصي، سه موقعیت تقریبی محل برخورد هواپیما در ساعت ۰۵:۳۰ دقيقه بامداد دوشنبه مشخص و اعلام شد. بالگردهاي موجود در محل بر اساس موقعيتهاي سه گانه پيشبيني شده به جستجو در محل پرداختند.
نقطه نهايي در ساعت ۱۹:۰۰ روز دوشنبه ( 30 بهمن) با استفاده از تصاوير دريافت شده از پهپادها، گرافهاي مخابراتي ايرانسل و استماع رويههاي پروازي خلبان و تقليل سه موقعيت به يك موقعيت، تعیین (پلات) شد و نقشههاي مربوط به موقعيت نهايي چاپ و خلبانان وسائل پرنده در خصوص نقطه نهايي تخمين زده شده توجيه شدند. دو فروند هواپيماي نيروي هوايي با قابليت مانور در ارتفاع پايين و تصويربرداري به پرواز درآمدند و در نهايت در حدود ساعت ۱۰ صبح محل سقوط هواپيما شناسايي و تائيد شده و عمليات هليبرن نيروهاي تخصصي امداد و نجات و تكاوران ارتش در ساعت ۱۴:۰۰ روز سه شنبه پس از توجيه ايشان در خصوص نحوه جمعآوري اجساد و در اختيار قرار دادن تصاوير جعبه سياه توسط كارشناسان سازمان هواپيمايي كشور به محل سانحه آغاز گرديد. هم اكنون کارشناسان کارخانه سازنده هواپيما و كميته بررسي سوانح فرانسه (BEA) نيز در ايران حضور داشته و به گروه بررسي سانحه ملحق شدهاند.
لازم به ذكر است شركت هواپيمايي آسمان كه متعلق به صندوق بازنشستگي كشوري ميباشد، وسيله پرنده، مراكز تعميراتي شركت و خلبانان و عوامل فني در زمان وقوع سانحه داراي گواهينامههاي لازم از سازمان هواپيمايي كشوري بودهاند. همچنين، مطابق بررسيهاي اوليه، آغاز پرواز از فرودگاه مهرآباد با توجه به وضعيت هواي گزارش شده مجاز بوده و ارزيابي وضعيت جوي نقطهاي در محل سانحه منوط به بررسي دستگاههاي ضبط اطلاعات و مكالمات پرواز است.
- اطلاعات پرواز:
شرکت هواپیمایی: شرکت خدمات هوائی کشور(آسمان)
شماره پرواز: ۳۷۰۴
مسیر پرواز: تهران - یاسوج
مدل هواپیما: ATR۷۲-۲۱۲
علامت ثبت هواپیما: EP-ATS
ساعت برنامه اي پرواز: ۰۷:۵۵
ساعت واقعي پرواز: ۰۸:۰۵ محلی
- مقدمه:
پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمائی آسمان در تاریخ ۲۹/۱۱/۹۶ با تعداد ۶ نفر خدمه پروازي (خلبان، کمک خلبان، ۲ مهماندار و ۲ امنیت پرواز) و ۶۰ نفر مسافر(۵۹ نفر بزرگسال و يك كودك) برابر برنامه پروازی از فرودگاه مهرآباد تهران در ساعت۰۸:۰۵ به پرواز درآمد و پس از گذشت حدود يك ساعت و ۲۵ دقيقه از آغاز پرواز، مكالمه مابين خلبان هواپیما و برج مراقبت فرودگاه ياسوج قطع گردید و در حوالي ۹ مايلي شمال فرودگاه یاسوج هواپیما دچار سانحه شد.
آخرين مكالمه خلبان هواپیما، روي فركانس راديويي در ساعت ۰۹:۳۰ دقيقه به ثبت رسيده و پس از آن تماس، پرواز ۳۷۰۴پاسخي به مكالمات كنترلر فرودگاه ياسوج نداده است و اين شروع مرحله اعلام وضعيت عدم قطعيت درخصوص سلامتي پرواز مي باشد و از طريق كنترلر فرودگاه ياسوج چارت اطلاع رساني وضعيت عدم قطعيت فعال ميگردد.
- اقدامات تجسس و نجات:
در اجرای دستورالعمل و مقررات سوانح هوایی، پس از عدم امکان برقراری تماس با پرواز شماره ۳۷۰۴، بلافاصله كميته تجسس و نجات در مركز كنترل فضاي كشور تشکیل و اطلاعرسانيهای لازم به مسئولين ذيربط انجام گردید.
دفتر بررسي سوانح و حوادث سازمان هواپيمايي كشوري بعنوان واحد معین، به كميته بحران وزارت راه و شهرسازي وكميته شريانهاي حياتي و بحران كشور، اطلاعرسانی لازم را انجام داد.
بطور همزمان مديريت بحران در استانهاي تهران- فارس- اصفهان و كهگيلويه و بويراحمد تشكيل گرديد.
مطابق با شرح وظايف و رویه و مقررات، سازمان هواپيمايي كشوري و منطبق با موضوع پیوست ۱۲ كنوانسيون شيكاگو، به محض دريافت خبر مفقود شدن پرواز شماره ۳۷۰۴ شركت هواپيمايي آسمان اقدامات لازم بمنظور تشكيل «كميته جستجو و نجات» و آغاز عملیات «مركز مديريت بحران» در سازمان هواپيمايي كشوري انجام گردید.
در ابتدا با دو فروند بالگرد اعزامي از استانهای فارس و لرستان عملیات جستجو آغازگرديد؛ ليكن بدليل پوشش پایین ابر و پديدههاي جوي منطقه، شناسايي محل سقوط هواپيما ميسر نگرديد و بالگردهای اعزامی به فرودگاه ياسوج بازگشتند.
همزمان هماهنگيهای لازم بمنظور اعزام ارگانهاي كشوري و لشگري مورد لزوم به منطقه انجام گرفت و از كليه ظرفيت هاي كشور براي كشف محل سقوط استفاده گرديد.
با اعلام خلبان يكي از پروازهای عبوری مبني بر دريافت سيگنال Emergency Locator Transmitter) ELT ) در موقعيت جنوب شرق ياسوج، مركز كنترل فضاي كشور ضمن هماهنگي با ساير پروازهاي عبوری آن منطقه، موضوع مورد پايش قرار گرفت، لکن این اقدام موفقيت آميز نبود.
از طرفی درخواستهايي به ماهواره COSPAS SARSAT فرانسه، ارائهدهنده سرويس «مكانياب ماهوارهاي دریافت سيگنالهاي ELT » انجام پذيرفت، امّا علي رغم پيگيريها پاسخي دريافت نشد.
باهماهنگي وزارت امور خارجه، از وزارت حوادث غيرمترقبه فدراسيون روسيه درخواست اطلاعات محل احتمالي سقوط مبتني بر اطلاعات ماهوارهاي گردید اما اطلاعات ارسالي كمكي به يافتن دقيق محل سانحه ننمود.
يك تيم تخصصي متشكل از خلبان، كنترلر مراقبت پرواز، کارشناس هواشناسي و کارشناس زمين شناسي با استفاده از تصاوير راداري منطقه و مسيرهاي پروازي، موقعیت احتمالي سقوط را مشخص نمودند و براین اساس محدوده محل سايت بروز سانحه بطور تقریبی مشخص گرديد.
اعزام تيمهاي تجسس اعم از بالگرد و پهپاد انجام پذيرفت؛ لکن بدليل پوشش پایین ابر و بدي شرایط جوی در مورخه ۳۰/۱۱/۹۶ عمليات تجسس ناموفق بود.
در عصر همان روز تيمهاي تجسس پروازي از عمليات نيروي هوايي سپاه پاسداران و «شركت هليكوپتري ياس» به منطقه اعزام گردیدند و تيم بررسي سانحه با اعلام مسير و اطلاعات پرواز هواپيما، محدوده تجسس را براي اين گروه مشخص نمود، لکن به لحاظ تاریکی هوا و شرایط نامناسب جوی تیمهای تجسس مجبور به بازگشت شدند.
در روز سه شنبه مورخه اول اسفند 96 با هماهنگي با نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ۲ فروند هواپيماي نظامي F۱۴ و RF۴ بر فراز منطقه پرواز نمودند و با دوربينهاي شناسايي كل منطقه را عكس برداري نمودند كه موقعيت دقيق لاشه هواپيما و محل برخورد را مشخص نمايند؛ همزمان با عمليات جتهاي نيروي هوايي در حدود ساعت ۱۰ صبح محل وقوع سانحه توسط يك فروند بالگرد MIL۱۷۱ «شركت هليكوپتري ياس» به صورت بصري شناسايي شد و اين موضوع درعكسهاي گرفته شده توسط جتهاي نيروي هوايي از منطقه نيز تأييد شد.
- جزئيات اقدامات انجام شده:
پس از اطلاع سازمان هواپيمايي كشوري از فقدان پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپيمایی آسمان، اطلاع رسانيهای لازم به بخشهاي ذيربط انجام و بمنظور تشكيل جلسه مديريت بحران در محل سازمان هواپيمايي كشوري اقدامات لازم انجام پذيرفت كه متعاقب این اقدام، مقام عالي وزارت راه وشهرسازي نيز در آن نشست حضور یافتند و از نزدیک در جریان مراتب امر قرار گرفتند؛ براساس تصمیمات این جلسه اقدامات ذیل مقرر گردیدند:
اعزام يك تيم ۲۲ نفره متشكل از متخصصان سازمان هواپيمايي كشوري و شركت فرودگاههاي كشور به همراه نمايندگان هواپيمايي آسمان به منطقه ( از طريق فرودگاه اصفهان)
تشكيل جلسه RCC و مديريت بحران هوایی در بخشداري روستاي بيده مجاور منطقه سانحه
انجام ۲۳ سورتي پرواز بالگرد و امكان سنجي نفوذ به ارتفاعات و بررسي شرايط جوی منطقه و ۴ سورتي پرواز جهت هليبرن نيروها پس از شناسايي محل سانحه
اعزام پهپادهاي سپاه از كاشان در روز دوشنبه 30/ 11/ 96
رديابي سيگنال موبايل مسافران و تعيين محل احتمالي سقوط
تعیین (پلات) نقطه P۷ در روز سه شنبه و اعزام ۷ فروند بالگرد (۲ فروند امداد، ۲ فروند سپاه، ۳ فروند هوانيروز)، ۱ فروند پهپاد از بوشهر و ۱ فروند هواپيماي F۱۴ از اصفهان و يك فروند هواپيماي RF۴ از همدان
صبح سه شنبه اول اسفندماه ۹۶ ابتدا هواپیمای F۱۴ از منطقه عكسبرداري بعمل آورد و همزمان بالگرد سپاه به نقطهP۷ پرواز نمود و سپس هواپیمای RF۴ نیز شروع به عكسبرداري از منطقه نمود.
در حدود ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه بالگرد شركت هليكوپتري ياس لاشه هواپيما را در اطراف نقطه P۷ پيدا نمود.
يك تيم براي تاييد لاشه متشكل از متخصصان سازمان، شركت هواپیمايي آسمان و فرمانده تكاوران ارتش به نقطه پرواز كردند و محل سقوط هواپيما مورد تأييد قرار گرفت.
- تشكيل تيم بررسي سانحه:
پس از اطلاع از وقوع سانحه، بر اساس آئيننامه بررسي سوانح و حوادث غير نظامي مصوبه هيئت محترم دولت، مسئول بررسي سانحه تعيين و با صلاحديد مشارالیه ۱۱ گروه تخصصي تشكيل گرديد.
تيم بررسي سانحه سازمان، بلافاصله به محل سانحه اعزام گرديدند تا اقدامات اوليه در جهت هماهنگي عملیات تجسس و امور بررسي سانحه هواپيما و حفظ اسناد وشواهد آن خصوصاّFDR و CVR انجام پذيرد.
بر اساس انكس ۱۳ ايكائو، اطلاعيه اوليه سانحه (Notification) به ايكائو و كشور فرانسه بعنوان كشور سازنده هواپيما و كانادا به عنوان كشور سازنده موتور ارسال گرديد.
در اين ارتباط گروهي از كشور فرانسه به ايران اعزام شدند و نماينده كشور كانادا اعلام نمودند، در صورتیکه سانحه در ارتباط با مشكل موتور باشد كانادا نيز آمادگي جهت حضور در تيم بررسي سانحه را دارد.
- اطلاعات بهرهبردار هواپيما:
الف) شركت هواپيمايي آسمان وابسته به صندوق بازنشستگي کشوری ميباشد.
ب) شركت آسمان داراي مجوز بهره برداري معتبر از سازمان هواپيمايي كشوري (AOC ) (تاريخ ۱۱/۱۱/۹۶ الي ۱۱/۱۱/۹۷) میباشد.
ج) اين شركت داراي مجوزهاي معتبر لازم درخصوص مديريت صلاحيت پروازی و تعميرات ناوگان از سازمان ميباشد.
د) شركت آسمان پروازهاي خود را با ناوگان بوئینگ B۷۲۷,B۷۳۷، ایرباس A۳۲۰,A۳۴۰، فوكر F۱۰۰ و ATR۷۲ انجام ميدهد.
و) مركز تعميرات سنگين ناوگان هوایی اين شركت در فرودگاههاي تهران، مشهد و شيراز میباشد.
ز) برای نگهداری و تعمیرات هواپيماي ATR از آشيانه شركت در فرودگاه شيراز استفاده میگردد.
- اطلاعات هواپيما:
نوع هواپيما: توربو پراپ ATR ۷۲-۲۱۲ بشماره سريال ۳۹۱ و سال ساخت ۱۹۹۳ بعلامت ثبت EP-ATS
هواپيمای مزبور از تاريخ 13/11/98 (مطابق2/2/2011) با درخواست شركت از فعاليت پروازي منفك و برای تعويض دو موتور، ملخ و انجام بازرسي هاي OUT OF PHASE تحت تعميرات سنگين قرار گرفت و متعاقب دو مرحله پرواز آزمايشي در تاریخ 7/8/96 (مطابق 29/10/2017) به فعاليت پروازي شركت بازگشته است.
هواپیمای یاد شده، از تاريخ فعالیت پروازی مجدد، در مجموع ۷۰۰ ساعت پرواز را در كارنامه فعاليت خود دارا ميباشد و كليه مجوزهاي لازم براي این هواپيماي به شرح زير اخذ و دارای اعتبار لازم بودهاند:
گواهینامه ثبت اوليه هواپیما (C.of.R): تاريخ صدور 19/9/1372 (مطابق10/12/1993)
گواهينامه صلاحيت پروازي (C.of.A ) تا تاريخ9/8/97 (مطابق 31/10/2018) معتبر بود.
گواهینامه بازنگری صلاحیت پروازهواپیما (ARC ) تا تاریخ9/8/97 (مطابق 31/10/2018) معتبر بود.
اعتبارگواهي نامه راديويي هواپيما(ARSL) تا تاریخ9/8/97 (مطابق 31/10/2018) بود.
گواهينامه صدا (NOISE ) هواپيما تا تاریخ9/8/97 (مطابق 31/10/2018) معتبربود.
پوشش بيمه نامه هواپيما ( شخص ثالت و خدمه پروازي و بدنه) با شركت بيمه ايران بوده و تا تاريخ 30/10/97 معتبر میباشد.
هواپيما متعاقب دريافت مجوزهاي لازم از دفتر مهندسي صلاحيت پروازي از تاريخ ۲۵ اكتبر ۲۰۱۷ در ناوگان پروازي شركت قرار گرفته و با ۷۰۰ ساعت و ۷۳۲ سيكل پرواز داشته است.
اين هواپيما حداقل ۵۰ مورد پرواز به فرودگاه ياسوج داشته است.
- اطلاعات موتور و ملخ هواپيما:
هواپيما به دو دستگاه موتور از نوع توربو پراپ (ملخ دار ) از نوع PW۱۲۶ ساخت كشور كانادا مجهز و متعاقب انجام تعميرات مشروحه ذيل بر روي هواپيما نصب گردیدهاند .
موتورهاي هواپيما با شماره سريال: PCE-۱۲۷.۴۹ , PCE -۱۲۷.۴۲ با سال ساخت ۱۹۹۳ (مجهز به ملخ بشماره سريال (FR۹۳۰۷۱۷۸ , FR-۹۳۰۹۱۱ بترتيب بر روي موتور هاي چپ و راست نصب شده بودند و در تاريخهاي ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در مراكز تعميراتي فرانسوي (Vector , GKN Aerospace) مورد بازديد قرار گرفته بودند.
موتور شماره يك در تعميرات مورد بازرسي قسمت گرم HSI قرار گرفته و قطعات تاریخ دار آن تعويض گردیده بودند.
موتور شماره دو تحت تعميرات اساسي قرار گرفته و مورد تست نيز قرار گرفته بود.
- اطلاعات خلبانان پرواز:
خلبان حجت اله فولاد، ۶۲ ساله با سابقه پروازي ۱۷۴۰۰ ساعت پرواز و بيش از ۱۵۰۰۰ ساعت پرواز با هواپيماي ATR ميباشد. ايشان معلم خلبان شركت آسمان و سازمان بودند. ضمنا ايشان در سه ماه گذشته با اين هواپيما دو پرواز به فرودگاه ياسوج داشتند.
كمك خلبان کاوه خلیلی، ۳۶ ساله با سابقه پروازي حدود ۱۸۴۶ ساعت پرواز و ۹۶ ساعت پرواز با هواپيماي ATR ميباشد.
اطلاعات تكميلي و نحوه پرواز، آموزش هردو خلبان منوط به ادامه بررسي بر روي پروندههاي آموزشي و سوابق مانيتورينگ اطلاعات پرواز قبل ايشان (FDM) ميباشد.
- محل سقوط هواپيما:
بنا بر گزارشهای رسیده در ساعت ۳۰: ۱۰ دقيقه مورخ 1/12/96 مشخص گردید، لاشه هواپيماي مذكور در مسير تهران ـ ياسوج در حدود فاصله ۹ ناتيكال مايلي فرودگاه ياسوج نزديك روستاي «نُقل»(نوقول) و دامنه كوه «حجال» منطقه «پادنا» (ارتفاع ۴۰۰۰ متري از سطح آبهای آزاد) قرار دارد؛ براي انتقال جانباختگان، قطعات هواپيما و دستگاه ثبت و ضبط مكالمات راديويي و دادههاي پروازي عملیات منسجم و همه جانبهای آغاز گرديده است.
- ارزيابي اطلاعات راداري و مكالمات بين پرواز و واحد هاي مراقبت پرواز
ردیف زمان محلی موقعیت ملاحظات
۱ ۰۸:۰۵ فرودگاه مهرآباد پرواز شماره ۳۷۰۴ از مهرآباد براي ارتفاع FL۲۱۰ به سمت فرودگاه ياسوج
۲ ۰۸:۴۴ ساعت انتقال کنترل از رادار مرکز کنترل به تقرب اصفهان
۳ ۰۹:۱۹:۲۷ اولین تماس توسط كمك خلبان با برج ياسوج جهت اخذ اطلاعات وضعيت هوا
۴ ۰۹:۲۰:۳۵ نقطه گزارش OBTUX پرواز در موقعيت OBTUX در ارتفاع FL۲۱۰ و در مسير W۱۴۴ قرارگرفته است.
۵ ۰۹:۲۲:۵۵ آغاز كاهش ارتفاع به FL۱۷۰ را با مجوز كنترلر
۶ ۰۹:۲۳:۰۵ پرواز ۳۷۰۴ در اختیار برج فرودگاه ياسوج
۷ ۰۹:۲۳:۲۴ اخذ مجوز پرواز براي انجام طرح تقرب به Overhead
۸ ۰۹:۲۵:۱۰ ارتفاع پرواز به FL۱۸۶ مي رسد خروج از پوشش رادار مرکز کنترل به دليل كوهستاني بودن منطقه
۹ ۰۹:۲۵:۳۳ ۲۵مايلي ياسوج گزارش خلبان از موقعيت ۲۵ مايلي به برج ياسوج
۱۰ ۰۹:۲۹:۱۰ ۱۴ DME از فرودگاه گزارش خلبان از موقعيت ۱۴ DME به برج ياسوج
۱۱ ۰۹:۳۰:۱۰ تقريباً ۱۱ مايلي برج ياسوج آخرين فشار هوای ايستگاه را به خلبان گزارش وخلبان دريافت آن را تأييد نمود.(آخرين تماس با خلبان)
۱۲ ۰۹:۳۲ فشردن دگمه مكالمه توسط پرواز
۱۳ ۰۹:۳۴ صدا زدن پرواز و عدم پاسخگويي خلبان
در طول پرواز خلبان اعلام وضعیت اضطراری و یا شرایط غیر عادي از جمله مواجه با توربولانس را ننموده است.
خلبان هیچ گزارشی از قرارگرفتن در شرایط اضطراری (مانند MAY DAY و (PAN PAN و اجرای دستورالعملهای خاص را اعلام ننموده است.
اين ارزيابي بر اساس مكالمات واحد كنترل ترافيك هوايي (مركز كنترل و برج فرودگاه ياسوج ) ميباشد و قدرمسلم مراحل تكميلي آن با پيدا شدن دستگاه ضبط اطلاعات پرواز و صداي كابين (جعبههاي سياه) تكميل خواهد گرديد.
لازم به ذکر است که كمترين ارتفاع مجاز مسير پروازي W۱۴۴، ۱۷۰۰۰ پا بوده، در اين مسير از نظر سمت هیچگونه انحرافی مشاهده نشده است. مطابق با دستورالعملهاي منتشر شده در كتاب هوانوردي ايران (AIP) هواپيما ميبايد تا روي فرودگاه ارتفاع ۱۷۰۰۰ پا (FL ۱۷۰) را حفظ كرده و در روي فرودگاه (دستگاه ناوبري NDB ) ارتفاع خود را به ۱۵۰۰۰ پا كاهش داده و سپس مبادرت به انجام طرح تقرب نمايد. همچنين چنانچه هواپيما دچار وضعيت اضطراري گردد ارتفاع ۱۵۵۰۰ پا بعنوان حداقل ارتفاعي كه هواپيما ميتواند در شمال فرودگاه كاهش ارتفاع داشته باشد در نقشههاي هوانوردي اعلام شده است.
- اطلاعات فرودگاه:
استان كهگیلويه و بويراحمد داراي يك فرودگاه در شهر ياسوج ميباشد. اين شهر محصور با رشته كوههاي زاگرس بوده و شرايط جغرافيايي خاصي بر آن حاكم ميباشد. طی سه سال گذشته زیرساختهای فرودگاهی و کمک ناوبری فرودگاه یاسوج بطور قابل ملاحظهای به شرح ذيل توسعه یافته است:
با توجه به حذف موانع پروازی مهم، منجر به بازیابی ۱۶۳۰ متر طول باند غیرقابل استفاده گرديده و طول باند قابل استفاده از ۱۵۷۰ متر به ۳۲۰۰ متر افزایش یافته و امکان انجام عملیات توسط هواپیماهای با طول باند بيشتر فراهم شده است. همچنین تطویل باند به میزان ۶۰۰ متر نیز انجام شده که در صورت حذف موانع (برجکهای دیدبانی زندان) این مقدار نیز به طول باند عملیاتی اضافه خواهد گردید.
در جریان طرح بهسازی و توسعه فرودگاه، سامانه روشنایی باند فرودگاه نصب و بهرهبرداری شده است؛ بدین ترتیب تجهيزات لازم جهت امکان برقراری پرواز شب در آن فرودگاه فراهم شده است.
در جریان طرح بهسازی و توسعه، سامانه جدید DVOR/DME فرودگاه یاسوج نصب و وارسی پروازی شده است.
مسیرهای ورودی و خروجی و طرح تقرب مبتنی بر DVOR/DME طراحی و وارسی پروازی نیز شده است و از تاريخ ۲۹ مارس ۲۰۱۸ (۹ فروردين ۱۳۹۷) مطابق با تاريخهاي ايكائو عملياتي ميگردد.
فضای فرودگاه یاسوج در دستهبندی فرودگاههای G بوده و سرویس ارایه شده مطابق با مفاد انکس ۱۱ کنوانسیون شیکاگو از نوع Flight Information Service ميباشد.
بر اساس اطلاعات نشريه هوانوردي ايران (AIP) اين فرودگاه داراي طرح تقرب NDB Circling ميباشد.
- اطلاعات هواشناسي منطقه:
بنابر گزارش هواشناسي فرودگاه ياسوج در زمان حادثه ميزان باد در فرودگاه آرام و ديد فرودگاه بيش از ۱۰ كيلومتر بوده است؛ بطور پراكنده ابر در حد فاصل ۳۵۰۰ الي ۴۰۰۰ پايي از نوعCB و در ۹۰۰۰ پايي ابر پيوسته وجود داشته و در ارتفاع پايين بتدريج به وسعت پوشش ابر ها افزوده شده و دماي محيط نيز در بازه زمانی مزبور مابین صفر الي ۲- درجه بوده و فشار ايستگاهي نيز ۱۰۲۱ گزارش شده است.
مطابق با نظام نامه عملياتي شركت آسمان (Operation Manual) خلبان پرواز موظف به بررسي وضعيت هواي فرودگاه و مسير پرواز بوده و مدارك هواشناسي لازم توسط ايشان تحويل گرفته شده است.
بر اساس بررسيهاي بعمل آمده تاكنون پديده هواشناسي خاصي براي ممانعت از پرواز از فرودگاه مهرآباد شناخته نشده و بررسيهاي تكميلي مسائل هواشناسي مقطعي در زمان رويداد و تأثير آن در وقوع سانحه منوط به دريافت مكالمات CVR هواپيما ميباشد.
شايان ذكر است، تلاشهاي كارشناسي و تخصصي به صورت شبانهروزي ادامه دارد تا هرچه سریعتر بررسي چگونگی وقوع این سانحه تكميل و اقدامات پيشگيرانه بمنظور ارتقاي ايمني و جلوگيري از تكرار آن به كليه مبادی حمل و نقل هوایی ابلاغ و اطلاع رسانی گردد.