همشهری آنلاین: یک عضو اصلاح‌طلب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر لزوم تفکیک وظایف وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، خواستار توجه بیشتر قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها به امنیت جانی و روحی زندانیان شد.

به گزارش ايلنا، مصطفی کواکبیان با اشاره به برخی مباحث مربوط به ورود اطلاعات سپاه به موضوع جاسوسی در جریان بازداشت تعدادی از فعالان محیط زیست، و تاکید برخی نمایندگان مبنی بر این‌که موضوع و مسائل جاسوسی در حیطه اختیارات و وظایف وزارت اطلاعات است، اعلام کرد: باید تفکیک روشنی میان وظایف این دو نهاد صورت گیرد.

*لزوم تفکیک وظایف اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات

وی افزود: معتقدم اگر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بر اساس قوانین، ضابط قضایی محسوب می‌شود و همزمان بنابر آن‌چه از ابتدا به‌طور قانونی می‌دانستیم، تشخیص جاسوسی برعهده وزارت اطلاعات و برخورد با آن نیز برعهده قوه قضاییه است، طبیعتاً باید تفکیک وظایف میان این دو نهاد اطلاعاتی-امنیتی صورت گیرد.

*قوه قضاییه به‌عنوان متولی سازمان زندان‌ها باید نسبت به نگهداری از زندانیان بیشتر دقت کند

وی با بیان این‌که دقیقاً از میزان تفکیک وظایف میان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بی‌خبر است، گفت: نکته حائز اهمیت دیگری که در جریان بازداشت فعالان محیط زیست باید مورد توجه قرار گیرد و بنده پیش از این نیز، مکرر بر آن تاکید کرده و حتی در تذکری نیز به آن اشاره کردم، این است که سازمان زندان‌ها زیرنظر وزارت قوه قضاییه است و طبیعتاً باید با دقت بیشتری نسبت به برخورد و نگهداری از زندانی‌ها اقدام کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه به‌عنوان نهاد متولی این سازمان باید دقت کنند که زندانی‌ها به‌صورت امانت در اختیارشان قرار دارند و باید برای حفظ جانشان بیش از این تلاش کنند.

*سازمان اطلاعات سپاه بنابر قانون پاسخگوی مجلس نیست

عضو هیات رییس فراکسیون امید مجلس از تهیه طرحی برای پاسخگو کردن وزارت دادگستری به مجلس در این قبیل موارد خبر داد و گفت: هم‌اکنون بنابر قانون، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران پاسخگوی مجلس نیست اما باید به‌سمتی برویم که دستگاه قضایی و سازمان زندان‌ها از طریق وزارت دادگستری پاسخگوی مجلس باشند.