همشهری آنلاین: رئیس جمهوری در دیدار وزیر اقتصاد آذربایجان با اشاره به فرصت‌های متعدد سرمایه‌گذاری و همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت: تهران - باکو می‌توانند در آینده به شاهراهی برای اتصال مناطق آسیا و آفریقا به شمال اروپا تبدیل شوند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، اراده دولت‌ها و ملت‌های ایران و جمهوری آذربایجان را در توسعه مناسبات و همکاری‌های فی مابین حائز اهمیت برشمرد و از تلاش‌های سفرا و مسئولان دو کشور در کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و آذربایجان تقدیر کرد.

وی به دعوت رسمی همتای خود برای سفر به جمهوری آذربایجان در آینده نزدیک اشاره و اظهار امیدواری کرد که این سفر موجب توسعه بیش از پیش دوستی‌ها، همکاری‌ها و روابط دو کشور شود.

رییس جمهوری روابط ایران و جمهوری آذربایجان را رو به گسترش و درراستای منافع دو ملت دانست و بر ضرورت تلاش برای توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران - باکو تأکید کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: تاریخ و فرهنگ ایران و جمهوری آذربایجان بهم پیوند خورده و باید تلاش کنیم تا دو ملت از لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز پیوندهای ناگسستنی با هم داشته باشند.

وی با یادآوری این که توسعه ثبات و امنیت در جمهوری آذربایجان را در راستای تقویت ثبات و امنیت خود قلمداد می‌کنیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هیچگاه برای هم تهدید نبوده و نخواهند بود.

وی بر لزوم تشویق بخش‌های دولتی و خصوصی برای توسعه همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک تاکید کرد و گفت: امروز دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله صنعتی، داروسازی، ساخت خودرو، کشاورزی و گردشگری روابط خوبی با هم دارند و در دیگر بخش‌ها از جمله ترانزیت و همکاری‌های مشترک در دریای خزر نیز گام‌های مشترکی در راستای توسعه مناسبات برداشته شده است.

رییس جمهوری با بیان این که اقدام مشترک ایران و آذربایجان در تکمیل راه آهن رشت - آستارا و کریدور شمال - جنوب به دیگر کشورهای منطقه نیز کمک خواهد کرد، اظهار داشت: ایران و آذربایجان می توانند در آینده به شاه‌راهی برای اتصال مناطق آسیا و آفریقا به شمال اروپا تبدیل شوند.

روحانی همچنین بر لزوم ادامه رایزنی و همکاری مسئولان دو کشور در راستای تدوین رژیم حقوقی دریای خزر و برنامه ریزی برای ساماندهی فعالیت‌های مشترک اقتصادی در این منطقه تأکید کرد.

  • تاریخ و فرهنگ مشترک دو ملت ایران و آذربایجان را به هم پیوند زده است

شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با تاکید بر اراده سیاسی روسای جمهوری ایران و آذربایجان بر گسترش روزافزون مناسبات همه جانبه تهران - باکو گفت: سرمایه‌گذاری‌های متقابل و حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

وی سفر پیش رو رییس جمهوری ایران به جمهوری آذربایجان را موجب تحرک و تحول در روابط و همکاری های دو کشور عنوان کرد.
مصطفی اف به روابط و همکاری‌های ایران و آذربایجان در بخش های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل، راه‌آهن، تولید دارو، ساخت خودرو و همکاری در نظام سلامت، گردشگری و روابط فرهنگی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: تاریخ و فرهنگ مشترک دو ملت ایران و آذربایجان را به هم پیوند داده و گسترش همکاری‌های دو کشور در خدمت صلح و امنیت منطقه خواهد بود.