به گزارش ایسنا، اتحادیههای صنفی در انتهای سال مالی خود با توجه به درخواست اعضا موضوع تغییر قیمت خدمات و برخی از محصولاتی که مشمول تعیین قیمت میشوند را به ستاد تنظیم بازار و اتاق اصناف ارائه میکنند که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه اینگونه درخواستها مورد بررسی قرار میگیرد و عموما قیمتگذاری محصولات خوراکی که ارتباط مستقیم با قدرت خرید مردم دارد قبل از آغاز ماه رمضان صورت میگیرد و در چند سال اخیر به واسطه کاهش قدرت خرید مردم ستاد تنظیم بازار آنچنان به موضوع افزایش قیمت مواد غذایی نپرداخته است و اگر افزایش قیمتی لحاظ شده است واحدهای صنفی برای داشتن بازار رقابتی و مناسب افزایش قیمتها را لحاظ نکردهاند.
در انتهای سال گذشته ستاد تنظیم بازار و رئیس اتاق اصناف اعلام کردند که در ایام عید و تا انتهای فروردین ماه واحدهای رستورانی افزایش قیمتی را نخواهند داشت اما با پایان یافتن ایام عید نوروز برخی رستورانهای شهر تهران قیمت منوهای خود را افزایش دادهاند.
البته این افزایش قیمت در حالی رخ داده است که رستورانهای سطح شهر تهران قیمت واحدی ندارند و با توجه به میزان کیفیت خدمات خود قیمتی را در نظر گرفتهاند.
- قبل از ماه رمضان قیمتها بازنگری میشود
در این زمینه ناصر حسینی - رئیس اتحادیه چلوکباب و چلو خورش - به ایسنا گفت: قیمت منو رستورانها با توجه به خدمات ارائه شده از سوی آنها در سه درجهبندی تعیین شده و حق افزایش قیمت را ندارند.
وی افزود: افزایش قیمت در صنوف خدماتی به ویژه رستورانها قابل قبول نیست، زیرا در شرایط فعلی قدرت خرید مردم کاهش یافته و از حجم مشتریان کاسته خواهد شد.
حسینی بیان کرد: آخرین بازنگری قیمت در صنف چلوکباب و چلو خورش مربوط به سه ماه گذشته است و در ابتدای ماه رمضان سال جاری قیمتها مجددا بازنگری خواهند شد و رستورانها ملزم به رعایت قیمتهای جدید تا ابتدای ماه رمضان سال آینده هستند.
- فستفودها قیمت دستوری ندارند
همچنین در این رابطه اسدالله احمدی شهریور -رئیس اتحادیه اغذیه فروشان - به ایسنا، گفت: واحدهای صنفی اغذیهفروش که دارای سه رسته اغذیه سرد و گرم، پیتزا و عمدهفروشان سوسیس و کالباس هستند، مشمول قیمتگذاری مصوب نمیشوند و در رعایت قیمتگذاری تنها اتحادیه با توجه به کیفیت مواد اولیه و خدمات واحدهای صنفی بر قیمت اعلام شده از سوی واحد صنفی نظارت دارد.
وی خاطرنشان کرد: در سطح شهر تهران بیش از 2700 واحد صنفی دارای پروانه کسب وجود دارد که این تعداد واحد شرایط رقابتی را ایجاد نکرده است، از این رو رستورانها با توجه به قدرت خرید مردم و فضای رقابتی به تعیین قیمت منو خود میپردازند و اگر قیمتها باب میل مردم نباشد واحدهای صنفی دچار ضرر و زیان میشوند.
احمدی در پایان تاکید کرد: به دلیل وسعت شهر تهران، تفاوت در ارائه خدمات، کیفیت مواد اولیه و شرایط اقتصادی و اجتماعی هر نقطه از شهر تهران امکان تعیین قیمت دستوری در اتحادیه اغذیهفروشان وجود ندارد.