تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵

همشهری آنلانی: سرپرست شیلات مازندران اعلام کرد که با اتمام مهلت ماهیگیری، صیادان استان از بیستم مهر پارسال تا ۲۵ فروردین ۲ هزار و ۷۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی صید کردند.

ولی الله محمد‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا افزود : میزان صید در 6 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال 400تن افزایش نشان می‌دهد.

هر ساله چهار هزار و 200 صیاد استان مازندران در قالب 54 شرکت تعاونی صیادی پره در 338 کیلومتر از سواحل خزر استان به مدت 6ماه مشغول ماهیگیری می‌شوند.

گونه‌های کفال، سفید و کپور عمده‌ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند که توسط ماهیگیران صید و در بازار عرضه می‌شود.

صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش ' پره' است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یک هزار و 200 متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) ریخته و پس از صید به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.

سر صیاد ، فوکا پوش ( صیادان باچکمه‌های بلند) تور ریز ، چینت چی ( مرمت کار تور ) قایقران و تراکتور‌ران از نیروها و ابزارهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.

سرپرست شیلات مازندران با بیان اینکه در فصل صید گذشته 2 هزار و 300 تن انواع ماهی در سواحل مازندران در دریای خزر صید شد، افزود: این آمار در پایان فصل صید جاری 400 تن بیشتر شده است.

محمد زاده ارزش اقتصادی ماهیان استخوانی صید شده در 6 ماه گذشته را 700 میلیارد ریال اعلام کرد.