هنر کاربردی، کاربرد طراحی و زیباییشناسی با هدف کارایی و استفادهٔ روزمره است. در حالیکه هنرهای زیبا برای تحریک فکری نظارهگر یا حساسیتهای دانشگاهی ایفای نقش میکنند،
هنرهای کاربردی، طراحی و آرمانهای خلاق را با مقصود کاربردپذیری به هم میآمیزند؛ همچون فنجان، مجله یا نیمکت تزئینی پارک. بخش قابل توجهی از حوزهٔ هنرهای کابردی و هنرهای تزئینی روی هم میافتند؛ و تا حدودی این دو عبارات جایگزین هستند.
حوزههای طراحی صنعتی، طراحی گرافیک، طراحی مد، طراحی داخلی، هنر تزئینی و هنر عملکردی به عنوان هنرهای کاربردی به شمار میآیند. در زمینهٔ هنر خلاق و/یا انتزاعی، حوزههای معماری و عکاسی، به عنوان هنرهای کاربردی در نظر گرفته میشوند.
اما هنرهای تزئینی decorative arts عبارتی جاافتاده برای شماری از هنرها و صنعتها برای ساخت آثار زینتی یا کاربردی است که دامنهٔ وسیعی از مواد از جمله سرامیک،چوب، شیشه، فلز، منسوجات و غیره را شامل میشوند. این حوزه سرامیکها (سفالینهها، ظروف چینی، و غیره)، شیشهآلات، مبلمان، اثاث خانه، وطراحی داخلی (اما معمولاً نه معماری) را شامل میشود.
هنرهای تزئینی معمولاً در مقابل هنرهای زیبا، شامل نقاشی، عکاسی، و مجسمههای بزرگ که هیچ کاربردی به جز نگاه شدن ندارند، قرار داده میشود. برخی میان هنرهای تزئینی و هنرهای زیبا بر پایهٔ کاربرد، هدف تعیینشده، اهمیت، جایگاه منحصربهفرد اثر، یا تک هنرمندی بودنشان تمایز قائل میشوند.
آثار هنرهای تزئینی، یا اثاث خانه، میتوانند ثابت باشند (برای نمونه، کاغذدیواری)، یا متحرک باشند (مانند، آباژور). هنر کاربردی، هنر تزئینی را شامل میشود اما بعلاوه، طراحی گرافیک و دیگر ردهها همچون طراحی صنعتی (که ممکن است با هنرهای تزئینی تلاقی پیدا کند) را هم در بر میگیرد. به طور کلی عبارت هنرهای تزئینی چندان برای آثار معاصر که «طراحی» خوانده میشوند، به کار نمیرود. در تاریخ هنر، عبارت هنرهای فرعی اغلب برای هنرهای تزئینی استفاده میشده است.