به گزارش ايرنا، سردار محمدرضا مهماندار با بيان اين مطلب افزود: نحوه اجرای طرح برای تعیین قیمت به شورای اسلامی شهر تهران ارجاع و مصوباتی نیز تصویب و قیمتگذاری لحاظ شد.
وی گفت: یکی از دغدغههایی که از ابتدای پیشنهاد طرح برای شهرداری و به ویژه پلیس وجود داشت، زمان کم و محدود برای تصمیمگیری و اجرای این طرح بود؛ طرح جدید ترافیک اواخر پاییز و اوایل زمستان 96 ارائه شد و از همان ابتدا این دغدغه وجود داشت که زمان کافی برای بررسی و تصویب طرح وجود نداشته باشد.
مهماندار افزود: پیشنهاد نیروی انتظامی در ابتدای ارائه طرح این بود که اقدامات مطالعاتی، تحقیقاتی، آماده سازی زیرساختها و طی فرآیند اطلاعرسانی در سال 97 انجام شود و چنانچه تغییراتی نیاز است در طرح جدید لحاظ و نهایتا در سال 98 اجرایی و عملیاتی شود.
این مقام ارشد انتظامی اضافه کرد: پس از تعیین قیمتگذاری طرح جدید توسط شورای شهر تهران، ایراداتی از نظر فرمانداری به عنوان نماینده دولت مطرح شد که در یک بازه زمانی این ایرادات اصلاح و در نهایت طرح وارد فاز اجرایی شد.
سردار مهماندار یادآور شد: شخصا معتقدم که فرآیند اطلاعرسانی درباره طرح جدید ترافیک با کاستیهایی همراه بود و باید اطلاعرسانی جامعی همراه با برنامهریزی در این باره صورت میگرفت.
وی ادامه داد: از اول اردیبهشت ماه سال جاری طرح ترافیک جدید در محدودههای قبلی اجرایی میشود و پلیس نیز در این حوزه همانند سال 96 عمل خواهد کرد؛ یعنی اگر خودرویی وارد محدوده طرح ترافیک شود در مبدأ ورودی، توسط دوربینها کنترل میشود و طبق استعلام چنانچه دارای مجوز طرح باشد دیگر مشکلی برای تردد در محدوده وجود ندارد اما اگر خودرو دارای مجوز نباشد به محض ورود، شهرداری اعلام میکند که مجوز ندارد و ما جریمه را صادر میکنیم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اضافه کرد: موضوع بعدی در باره طرح ترافیک جدید، مقوله عوارض است، اگر خودرو وارد این محدوده شود بر اساس مولفههایی چون داشتن معاینه فنی برتر، زمان ورود (پیک یا غیرپیک)، زمان خروج و عوامل دیگر، عوارض تعیین و سپس این عوارض توسط شهرداری از کارت شارژ مالک خودرو کسر میشود.
این مقام عالی انتظامی در پلیس پایتخت با بیان اینکه موضوع عوارض یک مقوله میان شهرداری و شهروند است، ادامه داد: احیانا اگر در بحث عوارض اختلافی بین شهرداری و شهروند باشد مثل بقیه عوارضی که در سطح شهر وضع میشود، مرجع رسیدگیکننده به موضوع خود شهرداری خواهد بود.
سردار مهماندار تأکید کرد: امسال پلیس هیچ تغییری در روند جریمه ورود خودروهای فاقد مجوز به طرح ترافیک نسبت به سال گذشته ندارد و همانگونه که در سال 96 بعد از ورود خودرو به محدوده طرح استعلام میکردیم که آیا دارای مجوز است یا خیر؟ و سپس خودروی فاقد مجوز ورود به طرح ترافیک، جریمه میشد، امسال نیز همین روال به قوت خود باقی است.
وی ادامه داد: اما امسال شهرداری اعلام کرده هر کس در طول سال بخواهد حتی برای یکبار وارد محدوده طرح ترافیک شود باید در سایت اعلامی شهرداری ثبتنام و اطلاعات فردی و خودرویی را ثبت کند؛ در این فرآیند برای فرد یک کیف پولی الکترونیکی پیشبینی شده که فرد متقاضی باید این کیف پول الکترونیکی را شارژ کند.
رئیس پلیس راهور پایتخت گفت: آنچه که شهرداری در این حوزه پیشبینی کرده، خودروهای دولتی و دارای سهمیه؛ حداقل یک میلیون تومان و شهروندان عادی 36 هزار تومان (حداکثر برای یک روز ) باید کارت پولی الکترونیکی را شارژ کنند.
سردار مهماندار تأکید کرد: محدوده طرح ترافیک و همچنین محدوده زوج و فرد امسال تغییری نکرده است، در محدوده زوج و فرد درست مثل سال گذشته بر اساس آخرین رقم سمت راست پلاک اجازه ورود به محدوده داده میشود.
وي درباره وضعیت تردد در روزهای پنجشنبه نیز گفت: فعلا، به صورت موقتی و آزمایشی برای روزهای پنجشنبه طرح زوج و فرد اجرایی نمیشود البته این امر موقتی است و ممکن است بر مبنای وضعیت ترافیکی به ویژه در مرکز شهر تغییر کند که باید بگویم از اول اردیبهشت ماه یعنی آغاز فاز اجرایی طرح ترافیک جدید و البته با اعلام قبلی فعلا موضوع طرح در روز پنجشنبه لحاظ نمیشود.
سردار مهماندار ادامه داد: اگر دیدیم موضوع آزاد بودن تردد در محدوده طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه مشکلی از منظر ترافیکی پیش نیاورد، ادامه میدهیم اما در صورت بروز مشکل قطعا روال قبلی اجرایی میشود.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اشاره کرد: امسال 53 هزار کارت سهمیه برای سازمانهای دولتی و نهادها صادر شده و در اختیار سازمانها قرار گرفته است، همچنین 40 هزار کارت روزانه نیز در نظر گرفته شده که این میزان سال گذشته 20 هزار بود اما سقف نهایی ورود روزانه به محدوده طرح 103 هزار است یعنی به این معنا که کسی که متقاضی ورود به طرح به صورت روزانه است باید دو نکته را رعایت کند.
وی اضافه کرد: فرد متقاضی باید کارت پولی الکترونیکی را شارژ کند ( حداقل 36 هزار تومان برای مردم عادی) و سپس باید از سامانه مجوز ورود به طرح را بگیرد؛ این بدین معنی است که اگر سقف ورود روزانه پر شده باشد، فرد دیگر نمی تواند وارد محدوده طرح شود و مجوز صادر نمیشود.
سردار مهماندار تأکید کرد: بهتر است هر چه زودتر وضعیت سهمیه افراد خاص چون خبرنگاران و جانبازان نیز تعیین تکلیف شود.