ایسنا نوشت: محسن پورسیدآقایی در نشست خبری خود که به منظور تشریح جزییات طرح ترافیک جدید برگزار شد گفت: هنوز بخشی از ثبت نامها کامل نشده است و بنابراین به دلیل همراهی با مردم اجرای طرح ترافیک جدید به ١٥ اردیبهشت موکول شد.
وی با بیان اینکه این زمان تمدید نمیشود تصریح کرد: باید سامانه را یکجا روشن کنیم و بنا به درخواست سازمان و ... این زمان تمدید شد و دیگر تمدید نمیشود.
پورسیدآقایی در ادامه در مورد ورود دیوان عدالت اداری به موضوع طرح ترافیک گفت: روزانه صدها شکایت به دیوان عدالت اداری وصول میشود و فردی هم در مورد گران شدن طرح ترافیک شکایتی را مطرح کرد که این مسئله به معنای لغو نیست.
وی با بیان اینکه به من هم اطلاع داده شد که چنین شکایتی رسیده است، تصریح کرد: حق هر شهروند است که اگر ایرادی در مورد مسائل میبیند به دیوان عدالت اداری شکایت کند و چون حدس میزدیم که این اتفاق میافتد از قبل اطلاعات و مستندات را در اختیار دیوان عدالت اداری گذاشته بودیم اما مجددا خواهان توضیحات بیشتر بودند که برای آنها ارسال شد.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه به نظر میرسد این مسئله بزرگنمایی شده گفت: مثل این است که یک نفر را در دادستانی بازداشت کنند اما تیترهای مختلفی زده شود.
وی با بیان اینکه اگر شکایتی صورت نگیرد دیوان عدالت اداری قانونا وارد نمیشود گفت: البته این شکایت از مصوبات شورای شهر است که رسیدگی به آن پیچیده و مشکل است و حتی کمیته تخصصی متشکل از قضات و ... تشکیل میشود ولی به نظر میرسد جوسازی شده است و حتی شاید بخشی از ثبت نام دیرهنگام نیز به این دلیل بود که صبر کنیم ببینیم چه میشود.
به گزارش ایسنا، پورسید آقایی در ادامه با بیان اینکه برای اجرای طرح ترافیک نیازمند دو زیرساخت جدی هستیم، گفت: در وهله اول میبایست شهرداری تهران زیرساختهای خود را در حوزه نرم افزاری، دوربینها و ... فراهم میکرد که با تلاش شبانه روزی همه کارها به موقع انجام و حتی کد جریمهها ثبت شده است.
وی با بیان اینکه با این حال در سویی دیگر میبایست سهمیه بگیران نسبت به تکمیل ثبت نام خود اقدام میکردند، گفت: با اینکه تا کنون بیش از 90 هزار خودرو اطلاعاتش ثبت شده اما به دلیل اینکه شاهد کاهش 40 درصدی سهمیهها در سازمانها، دستگاهها و ... بودیم، هنوز مسئولان این سازمانها نتوانستند در مورد چگونگی تخصیص سهمیهها به نتیجه برسند و به همین دلیل با هماهنگی سرپرست شهرداری تهران اجرای این طرح تا 15 اردیبهشت ماه به تعویق میافتد و به عبارتی دیگر طرحهای ترافیک 96 تا 15 ماه آینده یعنی اردیبهشت ماه اعتبار دارد.
وی با بیان اینکه باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی و نه افزایش سهمیهها پیش برویم گفت: هر خودرویی که کمتر در سطح شهر تردد کند به معنای ایجاد فضای بهتر و سالمتر است.
وی در پاسخ به این سوال که حمل و نقل عمومی آمادگی پذیرش مسافران جدید را دارد یا نه؟ گفت: در حال حاضر حدود پنج میلیون سفر توسط اتوبوس و مترو پوشش داده میشود و اگر 50 هزار نفر از سهمیه بگیران را مجاب کنیم که به جای استفاده از خودروی شخصی از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، باز هم حمل و نقل عمومی پاسخگوی آنها است.
وی با بیان اینکه سرفاصله حرکت قطارها را در خطوط یک، دو و چهار تا چهار دقیقه کاهش دادیم، گفت: خوشبختانه ازدحام مسافران به مانند قبل نیست و وضعیت بهتر شده است.
وی با بیان اینکه برخیها گلایه مند هستند که قیمت طرح ترافیک افزایش یافته است، گفت: ما منکر این موضوع نیستیم اما دقت داشته باشید که طرح ترافیک برای مردم ارزان شده است. چرا که مردم عادی پیش از این باید طرح ترافیک را 40 هزار تومان خریداری میکردند اما حالا در بدترین وضعیت نرخ عوارض 36 هزار تومان خواهد بود اما قبول دارم که برای سهمیه بگیران خاص گرانتر شده است اما همه این گلهها به فرض این است که افراد با ماشین تردد کنند اما باید به سمتی پیش برویم که خودرو تنها در حالت اضطرار مورد استفاده قرار بگیرد.
خطوط 6 و 7 مترو بزودی وارد مدار میشود
وی با بیان اینکه خط 6 و 7 مترو بزودی وارد مدار میشود، گفت: خط 7 تا آخر اردیبهشت، بخشهایی از آن وارد مدار میشود و 10 کیلومتر از خط 6 نیز تا اول مهرماه افتتاح میشود. همچنین در حوزه اتوبوسرانی نیز پیش بینی ما این است که بتوانیم 550 دستگاه اتوبوس از محل خرید طرح ترافیک خریداری کنیم و این در حالیست که دولت نیز قول داده است که 1000 دستگاه اتوبوس را به شهرداری تهران بدهد و امیدواریم تا پایان سال 1550 دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شود که تحول خوبی در این زمینه است.
وی در مورد اعتراض رانندگان آژانس نیز با بیان اینکه ما مجری مصوبات شورای شهر هستیم، گفت: درست است که باید اقتصاد همه اقشار را در نظر بگیریم اما نمیتوان تخفیفی که برای رانندگان تاکسی در نظر گرفتیم برای آژانسها نیز در نظر بگیریم. چرا که تاکسی هویت رسمی و شخصیت شهر است و به همین دلیل تردد تاکسیها در محدوده طرح رایگان بوده اما تخفیف 50 درصدی برای آژانسها در نظر گرفته شده است.
سهمیه بگیران باید 100 هزار تومان در ابتدا پرداخت کنند
وی در مورد سرانجام کارتهای شناور گفت: کارت شناور به معنای اینکه هر روز سه خودرو بتوانند وارد محدوده شوند، نداریم چرا که این تبعیض، رانت و بی عدالتی است که به عدهای بگوییم شما برای ورود به طرح دو میلیون و 400 هزار تومان بدهید و به عدهای دیگر بگوییم شما مبالغ کمتر یا بیشتر بدهید.
وی در مورد سهمیه سازمانها و ارگانها با بیان اینکه 40 درصد سهمیه همه ارگانها و سازمانها به غیر از بنیاد شهید کم شده است، گفت: امیدواریم که طرح ترافیک آنقدر خوب پیش برود که شرایطی فراهم شود که کل سهمیهها برداشته شود چرا که در عمل سهمیه بگیرها میبینند که در پرداخت و رفتار تفاوتی میان آنها وجود ندارد.
به گفته پورسیدآقایی ، سهمیه بگیران برای ثبت سهمیه خود و بهای خدمات سهمیه باید 100 هزار تومان در ابتدا پرداخت کنند.
وی در مورد آماده بودن زیرساختها نیز گفت: زیرساختها توسط شهرداری آماده شده و پلیس راهور نیز در تعداد بالا و به صورت رندم دوربینها را چک کرده است.
شارژ یک میلیون تومانی حساب شهروندی تنها متعلق به خودروهای دستگاههای اجرایی است
وی در مورد مجوز سیار برخی نهادها و سازمانها گفت: دقت داشته باشید که این مجوز سیار، به مانند کارت شناور نیست. چرا که در قیمت تغییری ایجاد نمیشود اما برخی نهادهای امنیتی و حفاظتی که همه روزه یک خودرو را سوار نمیشوند و مورد استفاده قرار نمیدهند اجازه دارند شماره خودروی خود را در این مجوز سیار وارد کنند اما نرخ عوارض آنها تغییری نمیکند و این مجوز تنها به دلیل مسائل مختلف به نهادهای امنیتی و نظارتی داده میشود اما در مورد کارت شناور موضوع متفاوت بود چرا که یک کارت صادر میشد و سه خودرو میتوانستند به صورت بی نهایت رایگان وارد محدوده شوند اما در مجوز سیار هر چه خودرو تردد کند باید پولش را بدهد.
وی در مورد واریز یک میلیون تومان از سوی سهمیه بگیرها گفت: یک میلیون تومان را تنها باید دستگاههای اجرایی که سهمیه دائمی دارند در ابتدا پرداخت کنند. چرا که خودروهای دستگاههای اجرایی در طول روز تردد میکند و باید لااقل یک میلیون تومان در حساب کاربریشان شارژ داشته باشند زیرا اگر عوارض خود را ندهند نمیتوانیم که خودروی یک دستگاه اجرایی را بخوابانیم.
وی افزود: شارژ یک میلیون تومانی حساب شهروندی تنها متعلق به خودروهای دستگاههای اجرایی است و لازم نیست سایر سهمیه بگیران از جمله خبرنگاران، جانبازان، معلولان و ... آن را پرداخت کنند. هر چند که این پول در حساب شهروندی میماند و تنها به اندازه مصرف شهروندان نرخ عوارض کم میشود.
وی با بیان اینکه شهروندان دقت داشته باشند که به ازای هر روز باید مبلغ 36 هزار تومان در حساب شهروندیشان باشد، گفت: در غیر اینصورت افراد مجاز به سهمیه نیستند.
وی در مورد سرانجام طرح ترافیک خبرنگاران نیز گفت: از آنجایی که مد نظرمان بود که طرح جدید را از اول اردیبهشت ماه آغاز کنیم بر همین اساس بررسی آثار خبرنگاران را آغاز کردیم و جالب است بدانید که تا کنون 3235 نفر تحت عنوان خبرنگار ثبت نام کردهاند که در حال بررسی و چک مدارک آنها هستیم.
وی با بیان اینکه این طرح تعداد موافقانش بیشتر از مخالفانش است، گفت: به دلیل برخی خبرسازیهای نادرست و انتشار اطلاعات اشتباه تصورات دیگری در میان افراد ایجاد شده، به گونهای که چندی پیش نزد رئیس مرکز پژوهشهای مجلس رفتیم و او بعد از آنکه جزئیات طرح را شنید اعلام کرد که از مدافعان طرح ترافیک است.
وی با بیان اینکه مسئولین طرح ترافیک مشترک است، گفت: این طرح توسط لایحهای از سوی شهرداری به شورا ارسال شد و مورد تصویب شورای شهر قرار گرفت و از سوی فرمانداری، استانداری و شورای ترافیک نیز مورد تصویب قرار گرفت و نتیجه خرد جمعی است. اما نهایتا مسئولیت اجرای این طرح را بنده میپذیرم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا تنها اسامی خبرنگاران دریافت کننده طرح در سامانه منتشر میشود گفت: میتوانیم این پیشنهاد را هم بدهیم که نام همه دستگاههای دریافت کننده طرح ترافیک منتشر شود اما باید مجوزات لازم را داشته باشیم. هر چند که انتشار نام خبرنگاران دریافت کننده طرح ترافیک مانع از فساد میشود. چرا که شاهدیم عدهای که خبرنگار نیستند میخواهند از تخفیف 90 درصدی استفاده کنند و حتی شاهد هستیم در این مدت دستگاههایی که تنها با خبرنگاران ارتباط دارند نیز عنوان کردند که باید از این تخفیف استفاده کنند اما بعد از اینکه به آنها گفتیم که نامشان در سایت منتشر میشود منصرف شدند و این به نفع خبرنگاران است.
وی در پاسخ به این سوال که وضعیت تهران به گونهای است که در حال حاضر در همه جای شهر ترافیک دیده میشود و آیا برنامهای برای ساماندهی آن دارید یا نه؟ گفت: به جای آنکه برای یک محدوده محدودیتهای ترافیکی بگذاریم باید به سمت معابر ترافیکی برویم و اینگونه میتوان شهر تهران را سامان داد.
وی در مورد تردد خودروهای پلاک شهرستان نیز گفت: باید به سمت اصلاح قوانین برویم و خودروهای پلاک شهرستان در مبادی ورودی تهران مورد کنترل قرار گیرند. اما فعلا در مقررات کشور تفاوتی حاصل نشده است.
پور سید آقایی در مورد درخواست افزایش سهمیه از سوی سازمان نظام پزشکی گفت: این افراد با ما هماهنگی انجام ندادهاند. هر چند که ممکن است شورای شهر بخواهد طرحی را ارائه کند اما دقت داشته باشید که اگر قرار باشد باب این تغییرات آغاز شود این طرح نیز به سرانجام طرحهای قبلی دچار میشود و باید کار را از ابتدا شروع کنیم.
وی در مورد نرخ جریمه در طرح ترافیک جدید گفت: امسال هر کس که به صورت غیرقانونی وارد محدوده شود باید علاوه بر پرداخت جریمه، عوارض را هم پرداخت کند و اینگونه نیست که برخیها معتقد باشند که جریمه 20 هزار تومانی ورود به محدوده را میدهند اما طرح 36 هزار تومانی نمیخرند چرا که اگر فردی بدون مجوز وارد طرح شود علاوه بر اینکه جریمه میشود، به دلیل آنکه بدون پرداخت وارد شده، باید جریمه 20 درصدی عوارض را بدهد و این در حالیست که اگر عوارض خود را نیز پرداخت نکند در مجموع عوارض خودروییاش ثبت خواهد شد.
وی در پاسخ به برخی شائبات مبنی بر اینکه خبرنگارانی لیست نهایی خبرنگاران را چک میکنند، گفت: خبرنگاری را برای کمک نیاوردیم اما تیمی مستقر شده است که مدارک بارگذاری شده را بررسی میکند.
وی در مورد وضعیت تردد در زوج و فرد نیز گفت: قوانین تردد در محدوده زوج و فرد به مانند سالهای گذشته است و طرح جدید تنها مشمول محدوده طرح ترافیک میشود اما از آنجایی که تمهیداتی اندیشیده شده بود که همزمان این طرح در محدوده زوج و فرد نیز اجرایی شود اما شورای ترافیک تا کنون موافقت نکرده با این مسئله مواجه هستیم که برای روز پنجشنبه خودروهایی که ترددشان در محدوده طرح ترافیک رایگان است در محدوده زوج و فرد رایگان نیست و تنها خودروهای پلاک فرد میتوانند به محدوده وارد شوند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته میشود یکی از دلایل رفتن نجفی وجود این طرح و فشارهای ناشی از آن بود گفت: این سوال را از نجفی بپرسید. هر چند که میدانم یکی از افتخارات خود را اجرای این طرح و برقراری عدالت ناشی از آن میدانست.