همشهری آنلاین: چند گسل جدی تهران را در خود گرفته‌ است. عقل و قانون می‌گوید در این مناطق نباید ساخت‌وسازهای جدی صورت گیرد اما شواهد نشان می‌دهد دقیقا بر روی این خطوط ساختمان‌ها و برج‌های بلند ساخته شده است.

پايگاه اطلاع‌رساني وزارت راه، گزارشي از وضعيت منطقه يك تهران، خط گسل اين منطقه و ساخت‌وسازها بر روي اين خط تهيه كرده است. اين گزارش نشان مي‌دهد كه در اين منطقه حتي بروي خط گسل‌ها برج‌ها، بيمارستان و ساختمان‌هاي متعدد ساخته شده است.بر اساس اعلام شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران برای شهرداری و دستگاه‌های ذی‌مدخل ارسال شده است.

در بخشي از اين گزارش آمده است:

"بر اساس تاکید شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، شناسایی پهنه‌ها گسلی کمک می‌کند تا ساخت و سازهایی که در این عرصه‌ها وجود دارد مقاوم‌سازی شوند و اینها ویژگی اسناد تولید شده است.

در همین رابطه،محمدسعید ایزدی اعلام کرد: آنچه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در اطلاع عمومی نقشه‌های پهنه‌های گسلی مورد تاکید قرار داده و می‌دهد این است که شهرداری اولا از دادن مجوز ساخت ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه پرهیز کند. همچنین ساختمان‌های حساس همچون پمپ بنزین، بیمارستان، مدرسه و ساختمان‌هایی که ساخت آنها در پهنه‌های پرخطر است، توصیه نمی‌شود.

وی در عین حال تاکید کرده است: به منظور هرگونه سوء‌استفاده از نقشه پهنه‌های گسلی موارد فوق تهیه شده و در اختیار عموم شهروندان قرار می گیرد. البته مردم باید در نظر داشته باشند که نقشه پهنه‌های گسلی از سوی دو مرجع شهرداری تهران و همچنین دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری معتبر است."

 

  • براي ديدن سايز بزرگ روي نقشه كليك كنيد.

تصاوير پايين: چند نمونه از ساختمان‌ها و بناهاي روي گسل منطقه يك تهران