همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین معتقد است آینده درخشانی در انتظار سازمان همکاری های شانگهای است و برنامه ای برای تبدیل آن به یک بلوک نظامی - سیاسی وجود ندارد.

رئیس جمهور روسیه در دیدار با شرکت کنندگان باشگاه مباحث "والدای" گفت: به نظر من آینده خوب و درخشانی در انتظار سازمان همکاری های شانگهای می باشد.

به گزارش نووستی، ولادیمیر پوتین تاکید کرد قصد نداریم که سازمان همکاری های شانگهای را به بلوکی سیاسی- نظامی مبدل کنیم. در عین حال وی اشاره کرد که البته ما مجبوریم که ترتیب دشوار قرار گرفتن نیروها در آسیا با اختلاف میان کشورهای مختلف را در نظر داشته باشیم و نمی خواهیم  این سازمان را با این گونه اختلافات درگیر سازیم. به همین خاطر ما با حساسیت و بسیار محتاطانه با مسئله گسترش سازمان برخورد خواهیم کرد.

پوتین معتقد است که کشورهای دیگر به کار سازمان همکاری‌های شانگهای علاقه نشان می‌دهند چرا که بعد از سقوط جهان دو قطبی نیاز مسلمی به پدیدار شدن مراکز قدرت بوجود آمده است.

رییس جمهور روسیه گفت: "این واقعیت عینی است".  و در عین حال تاکید کرد سازمان قصد ندارد از عملکرد خود علیه کسی استفاده کند.

وی گفت: این سازمان برعلیه کسی نبوده و بر عکس طرفدار منافع کشورهایی است که در آن شرکت می کند  و عضو آن به شمار می روند. این کاملا یک امر عادی برای کشورهای همسایه محسوب می شود.

رییس جمهور روسیه معتقد است که بابد در نظر داشت که هر چه بیشتر مسائل بیشتری در سازمان حل شده و مورد بررسی قرار گیرد، شهرت و اهمیت آن نیز در جهان افزایش خواهد یافت.