همشهری آنلاین: مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام، توجه به محیط زیست و طبیعت را از تعالیم اسلامی عنوان کرد و گفت: با تغییر انسان و تعلیم او می‌توان از مشکلات طبیعی مربوط به بشریت رهایی یافت.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله محمد علی تسخیری در یازدهمین دور گفت ‌و گوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه به آیه 32 سوره مبارکه ابراهیم در قرآن کریم مبنی بر این که خداوند همه چیز را برای انسان و رفع نیازهایش خلق کرده، اشاره کرد و گفت: مشکل اینجاست که سرعت رشد بشریت بسیار بیشتر از سرعت رشد طبیعت است که این دو با هم متوازن نیستند.

آیت الله تسخیری افزود: اسلام می‌فرماید تولید را باید رشد دهید و توسعه را روز به روز بیشتر کنید؛ اما برای این کار، دو راه تعلمیات فکری و عملی را پیش روی ما گذاشته است. اسلام و احکام آن تشریفاتی دارد که انسان را به سوی توسعه طبیعت سوق می‌دهد. یکی از این احکام مراقبت از زمین برای بهره‌وری بیشتر و رسیدن به توسعه است که نباید اجازه داد زمین از بین برود.

وی ادامه داد: اسلام به طور کلی مسأله توسعه انسانی را دنبال کرده و بر این اساس می‌توان گفت طبیعت مخلوق خدا و هماهنگ با انسان است؛ حتی یک دوستی بین آن دو برقرار است و توجه به طبیعت از تعلیمات اسلامی است.

دور سوم گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت به مدت سه روز با حضور اندیشمندان و صاحبنظران ایرانی و روسی با عناوینی نظیر اخلاق محیط زیستی از دیدگاه اسلام و مسیحیت، امنیت اجتماعی، دین و محیط زیست از روز گذشته (شنبه) در تهران آغاز شده است.

هیأت کلیسای ارتدوکس روسیه در جریان سفر خود به جمهوری اسلامی ایران برای حضور در این دور از گفت و گوها همچنین از شهر مقدس قم بازدید و با برخی شخصیت‌های دینی و دانشگاهی دیدار و گفت‌ و گو خواهد کرد.

آیین افتتاحیه این اجلاس روز شنبه با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین حجت الاسلام علی یونسی مشاور عالی رئیس جمهوری در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

این اجلاس تا دوشنبه فردا با ارائه مقالات و ایراد سخنرانی‌های تخصصی با حضور اندیشمندان و صاحبنظران جمهوری اسلامی ایران و روسیه در تهران ادامه خواهد یافت.