همشهری آنلاین: رئیس جمهور فرانسه به دیپلمات‌های خود گفته تماس‌های دیپلماتیک را با سوریه تا زمانی که مدرکی مبنی بر همکاری این کشور در تعیین رئیس‌جمهور لبنان با اجماع و توافق عمومی‌ وجود ندارد، قطع کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویتر، نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه پس از گفت‌وگو با حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر اعلام کرد که وی از داشتن رابطه با سوریه تا پیش از این تاسف نمی‌خورد اما زمان آن رسیده است که سوریه حرف را کنار بگذارد و وارد عمل شود.

وی در این ارتباط گفت: ما دیگر نمی‌توانیم منتظر بمانیم، سوریه باید به وعده و وعید دادن پایان دهد و باید با کار‌هایش خود را نشان دهد. تا زمانی که هیچ‌گونه مدرکی مبنی بر اراده و خواست سوریه برای باز گذاشتن دست لبنان در انتخاب رئیس جمهور در این کشور با توافق عمومی‌ وجود ندارد، نه من و نه همکارانم، هیچ کدام با سوریه دیگر تماسی برقرار نخواهیم کرد.

لبنان از 23 نوامبر تاکنون به دلیل عدم توافق میان ائتلاف حاکم ضد سوریه و اپوزیسیون با حمایت سوریه در مورد جهت‌گیری سیاسی این کشور، رییس جمهور نداشته است.

رهبران رقیب بر سر میشل سلیمان به عنوان رییس جمهور بعدی لبنان براساس توافق عمومی‌ موافقت کرده‌اند اما هنوز بر سر چگونگی تقسیم قدرت در زمان ریاست جمهوری وی در حال نزاع هستند.

فرانسه در میانجی‌گری برای متقاعد کردن دو طرف برای توافق بر سر نامزدی میشل سلیمان برای پست ریاست جمهوری لبنان نقش اصلی را بر عهده داشته است اما از این که هنوز هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است، مضطرب و نگران است. حسنی مبارک نیز در همین کنفرانس خبری گفت: نمی‌شود پذیرفت که لبنان چند ماه بدون رئیس جمهور مانده است و این وضعیت می‌تواند به پیچیدگی‌های نامشخص منجر شود.

وی از سوریه خواست تا از نفوذش درلبنان استفاده کند تا این اطمینان حاصل شود که پارلمان این کشور رئیس جمهور جدید را انتخاب می‌کند.

وی در این باره گفت: من از سوریه می‌خواهم که با نفوذی که در لبنان دارد، خود را وارد این ماجرا کند تا توافق بر سر رئیس جمهور جدید انجام شود.