همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه گفت: قطعا اقدام آمریکا در نقض برجام با واکنش شدید از سوی ایران روبه رو می‌شود و این واکنش برای آمریکا اصلا خوشایند نخواهد بود.

محمدجواد ظریف در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص برجام گفت: همانطور که رئیس جمهور در سخنرانی روز گذشته خود، بیان کردند؛ قطعا اقدام ایالات متحده آمریکا در نقض برجام با واکنش شدید از سوی جمهوری اسلامی ایران روبه رو می‌شود و این موضوع در چند هفته گذشته مکررا اعلام شده است و با توجه به تمهیدات اندیشیده شده واکنش ایران برای آمریکا اصلا خوشایند نخواهد بود.

وزیر امور خارجه در این رابطه افزود: سناریوهای متفاوتی براساس احتمال‌های متفاوت از عمل رئیس جمهور آمریکا وجود دارد و این سناریوها همانطور که آقای روحانی اظهار کردند به وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ شده است و ما در حال مذاکره با سایر طرف‌های برجام که شامل 5 عضو دیگر و اتحادیه اروپا می‌شود، هستیم.

ظریف ادامه داد: مذاکرات گسترده‌ای در هفته‌های گذشته صورت گرفته و از سوی طرف‌های برجام حرکت‌هایی انجام شده است که برخی از این حرکت‌ها از نظر ما صحیح نبود البته برخی از حرکت‌ها نیز در جهت درست انجام شد و در هفته‌های آینده با توجه به مجموع شرایط، تصمیمات اتخاذ و اجرایی می شود.

وی افزود: تصمیمات اتخاذ شده از سوی جمهوری اسلامی به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد و پیش‌بینی‌های لازم از قبل صورت گرفته و تمهیداتی نیز اتخاذ شده است.

ظریف گفت: خروج آمریکا از برجام بیانگر این خواهد بود که آمریکایی‌ها در انزوا هستند و برای تعاملات بین‌المللی قابل اعتماد نیستند.

  • لوایح مربوط به FATF در راستای مقابله با حرکت‌های معاند بین‌المللی علیه ایران است

وی گفت: مجموعه تصمیم گیری‌هایی که در خصوص برجام انجام شده چند لایه و پیچیده است و در زمان خودش با اقتدار توسط ایران پیگیری می شود.

ظریف درباره این موضوع مبنی بر اینکه از نظر برخی منتقدان شاید لوایح مربوط FATF به لحاظ سیاسی و مالی باعث از دست دادن استقلال کشور می‌شود، گفت: ما این اعتقاد را نداریم و معتقدیم که ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری و مواد مخدر بوده و باید به نظم و انضباط مالی توجه شود. در حوزه منافع ملی اقدامات و پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و اعتقاد داریم لوایح مذکور در جهت حفظ منافع ملی و صیانت از نظم و انضباط اقتصادی و در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و مقابله با حرکت‌های معاند بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی است.