محمد مجیری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه برخی با ایجاد تنش در بازار از نوسانات نرخ دلار بهره میبرند در حالی که این اتفاق درستی نیست.
وی تصریح کرد: مردم اگر به خود رحم نکنند نباید انتظاری از دیگر کشورها که ایران را در تحریم قرار داده و مشکلاتی برای ما ایجاد میکنند، داشته باشیم.
وی در خصوص اینکه نمایندگی برخی از شرکتهای خودروساز عنوان میکنند، در حال حاضر خودرویی در انبارهای خود ندارند، اظهار کرد: طبق قانون نظام صنفی و تعزیرات حکومتی، اگر کالایی موجود باشد و واحد عرضه نکند، مصداق تخلف است و میتوان عنوان احتکار را برای آن در نظر گرفت و به طور قطع سازمان تعزیرات حکومتی باید به این مساله ورود کنند.
مجیری با بیان اینکه شرکتهای خودروساز باید با قیمتهایی که پیش از این با مشتریان خود قرارداد بستهاند، محصولات را عرضه کنند، اضافه کرد: اینکه افراد پیش از این خودرویی را ثبتنام و قرارداد کامل بستهاند، اما اکنون زمان تحویل خودرو آنهاست، نمایندگیها و یا شرکتهای خودروساز به بهانه افزایش نرخ مواد اولیه و دلار از آنها تقاضا وجه بیشتر در قبال خودرو را دارند، اشتباه و تخلف است.
وی در خصوص افزایش قیمت خودروهای خارجی در بازار که عنوان میشود به دلیل افزایش نرخ دلار است، گفت: هنوز هیچ خودرویی با این ارز جدید ثبت سفارش نشده و یا اگر ثبت شده، هنوز بر اساس قیمت جدید دلار ترخیص نشده است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: شرایط اقتصادی کشور باید تا حدودی پیش رود تا فضا هموار شود و دولت بتواند به تعهدات خود با نرخ ارز جدید، عمل کند و ثبت سفارشهای خود را انجام دهد تا بر مبنای آن قیمتگذاری جدید انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کالا به وفور در انبارهای کشور موجود است، اظهار کرد: در حال حاضر به طور مرتب جلسات مختلفی پیرامون تنظیم بازار تشکیل میشود، اما باید توجه داشت که جو روانی موجود بازار که عنوان میشود به دلیل خروج آمریکا از برجام، کالا وجود ندارد به صلاح اقتصاد کشور نیست و موجب سوءاستفاده برخی از این شرایط میشود.
مجیری تصریح کرد: به دنبال نوسانات نرخ ارز و به خصوص دلار و عرضه محدود آن در بازار نرخ خودرو به خصوص بعد از خروج آمریکا از برجام به طور جهشی روزانه و ساعتی تعیین میشود و در عمل خرید و فروشی در بازار خودرو صورت نمیگیرد.
یکی از فروشندگان بازار خودرو در گفت وگو با ایسنا در خصوص تاثیر افزایش نرخ ارز و نوسانات دلار و هم چنین خروج آمریکا از برجام بر بازار خودرو، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی و خارجی تغییر میکند و متاسفانه هیچ مرجعی پاسخگوی افزایش قیمتها نیست.
امیرحسین بیات با تاکید بر اینکه متاسفانه قیمت خودرو از دست فروشندگان آن خارج شده است، افزود: گرانی خودرو از سوی نمایندگیهای سایپا و ایران خودرو به طور روزانه اعلام میشود و دست کم هر خودرو داخلی بین چهار تا پنج میلیون تومان افزایش قیمت دارد. در این شرایط متاسفانه خرید و فروش خودروهای ایرانی و خارجی بسیار اندک شده است و در حال حاضر اندک خرید و فروش خودرو مربوط به خودروهای کارکرده مدل پایین داخلی و خارجی است.
این فروشنده بازار خودرو تاکید کرد: به طور میانگین قیمت خودروهای داخلی و خارجی حدود 10 درصد گران شده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش نرخ خودروهای داخلی به طور رسمی اعلام شده است یا خیر؟ گفت: متاسفانه افزایش نرخ خودرو بدون اعلام قبلی تغییر میکند.
بیات به قیمت برخی خودروهای داخلی و خارجی پیش از خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت: پیش از این قیمت خودرو پارس تیوفایو 44 میلیون تومان، سمند 32 میلیون تومان، پژو 405 حدود 31 میلیون و 500 هزار تومان، دنا 45 میلیون تومان، پراید 111 حدود 22 میلیون و 500 هزار تومان، ال نود 40 میلیون تومان، ساندار 44 میلیون تومان، چانگان نیمه شاسی 67 میلیون تومان، جک s5 104 میلیون تومان، سانتافه 210 میلیون تومان، لکسوز 340 میلیون تومان، تویوتا 150 میلیون تومان بود، اما بعد از خروج آمریکا از برجام نرخ خودرو پارس تیوفایو 47 میلیون تومان، سمند 36 میلیون تومان، پژو 405 حدود 34 میلیون و 500 هزار تومان، دنا 55 میلیون تومان، پراید 111 حدود 24 میلیون تومان، ال نود 48 میلیون تومان، چانگان نیمه شاسی 75 میلیون تومان، جک s5 125 میلیون تومان، سانتافه 350 میلیون تومان، لکسوز 600 میلیون تومان، تویوتا 220 میلیون تومان و النترا 210 میلیون تومان شده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه در این شرایط بخش دولتی هیچ برنامهای برای کنترل بازار ندارد و شرکتهای تولیدکننده حاضر به عرضه خودروهای تولیدی خود به بازار نیستند چرا که قیمتها نامشخص و روزانه تغییر میکند و تولیدات خود را در انبارها نگهداری میکنند.