همشهری آنلاین: دولت به منظور حمایت از قشرهای آسیب‌پذیر و دهک‌های پایین جامعه که به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی دچار مشکل شده‌اند، لایحه‌ای یک میلیارد و 200 میلیون دلاری به مجلس فرستاده است.

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت در نشست خبری خود در روز سه‌شنبه 11 دی‌ماه با بیان این مطلب گفت: انتظار می‌رود تصویب این لایحه در اولویت کاری مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

وی طرح‌های بلندمدت دولت از جمله اصلاح ساختار نظام مالی و پولی را نمونه‌ای از تلاش دولت برای مهار کردن تورم دانست و افزود: این طرح‌ها در دست مطالعات کارشناسی است.

وی افزود: کمیسیون‌های مختلف کنترل قیمت هفته‌ای دو بار با حضور معاون اول رئیس جمهوری تشکیل جلسه می‌دهند و بر روند قیمت‌های بازار نظارت می‌کنند.
الهام در پاسخ به این سؤال که آیا وام‌های مسکن سبب افزایش بیشتر قیمت مسکن نخواهد شد گفت: سیاست‌های مربوط به تسهیلات مسکن در کارگروه ویژه مسکن که در تبصره 6 قانون بودجه مشخص شده است، برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با اشاره به طرح واگذاری زمین ارزان قیمت و تسهیلات ویژه برای ساخت مسکن،‌ ارائه این وام‌ها را هم‌جهت تولید و ساخت مسکن دانست و گفت: دولت با برداشتن هزینه زمین از قیمت مسکن می‌کوشد اعطای وام را به سمت ساخت مسکن هدایت کند که البته ممکن است تأثیرات تورمی داشته باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره جزئیات لایحه بودجه افزود: درباره جزئیات بودجه باید صبر کنید تا هفته آینده بودجه تقدیم مجلس شود و در آن زمان جزئیات لایحه نیز مشخص خواهد شد.

سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت در توسعه حمل و نقل عمومی گفت: دولت علاوه بر تخصیص یارانه و موضوع اتوبوس های تقسیطی بارها اعلام کرده است کارخانه‌های تولید اتوبوس آماده ترخیص تولیدات خود هستند.

حضور نیافتن رئیس جمهوری در دانشگاه تربیت مدرس سؤال یکی از خبرنگاران از سخنگوی دولت بود، وی در پاسخ گفت: برنامه‌ای برای حضور آقای احمدی نژاد در دانشگاه تربیت مدرس وجود نداشته است که بخواهد لغو شود.

وی افزود: آنچه وجود داشته یک دعوت بوده، و قراری نبوده است که بخواهد لغو شود.
الهام در پاسخ به سؤالی درباره اختیارات رئیس جمهور در زمینه انحلال مرکز گفت‌و‌گوی تمدن‌ها گفت: قانون اساسی اختیارات رئیس جمهوری و هیئت وزیران را مشخص کرده است و بر این اساس نمی‌توان اختیارات رئیس جمهوری را محدود کرد.

وی افزود: مرکز گفت‌و‌گوی تمدن‌ها در جهت کاهش هزینه‌های موازی و هماهنگی‌های بیشتر و در ادامه سیاست اصلاحات ساختاری منحل شد.
الهام در همین زمینه ایجاد مرکز مطالعات جهانی شدن را بر پایه دیدگاه‌های ویژه جمهوری اسلامی ایران درباره مدیریت عالم و چشم اندازهای ویژه درخصوص منجی ارزیابی کرد و گفت: در جهت نزدیکی دولت‌ها و ملت‌ها و آینده بشری در پناه عدالت جهانی، جمهوری اسلامی ایران حرف‌های بسیاری دارد که ضرورت ایجاد این مرکز بر این پایه احساس می‌شد.
الهام همچنین انتصاب کلهر مشاور رئیس جمهوری را به جای رحیم مشایی به سمت ریاست سازمان گردشگری رد کرد.

وی سقوط طبقه متوسط را به دهک‌های پایین جامعه، ادعایی بی اساس دانست و با بیان اینکه مدیریت نقدینگی مشکلی اساسی است، بر ضرورت هدایت نقدینگی به سمت بنگاه‌های اشتغال زا و زودبازده تاکید کرد. 
الهام نقادی اقتصادی را ضرورتی مهم ارزیابی و در عین حال تاکید کرد: نقد اقتصادی دولت باید مبتنی بر پایه‌های روشن اقتصادی و تامین عدالت باشد.

وی افزود: دولت از هر گونه نقادی استقبال می‌کند و روش دولت در زمینه حل مشکلات اقتصادی مبتنی بر کارشناسی دقیق است.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره موضوع سرنوشت امام موسی صدر و سفر اخیر معاون اول رئیس جمهوری به لیبی گفت: این موضوع پیگیری می‌شود و در دستور کار مقامات دو کشور قرار دارد.

وی تاکید کرد: در سیاست جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه توقف روابط در گرو برخی مسائل نخواهد بود.
الهام همچنین پیروزی‌های مقاومت فلسطین را در سال گذشته میلادی یادآور شد و گفت: آشکارتر شدن ماهیت رژیم صهیونیستی و تاکید علنی این رژیم بر تهدید به ترور بیش از همه، تقویت جبهه مقاومت است.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: سفر استانی هیئت دولت این هفته برگزار نمی‌شود.
وی درباره مشکلات قضایی مردم و حل آن در این سفرها گفت: با همکاری مناسب قوه قضاییه و هماهنگی‌های به عمل آمده، برخی شکایت‌های قضایی مردم بررسی شده است که البته با توجه به روند حل پرونده‌های قضایی باید در مسیر حقوقی آن حرکت شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش خبرنگار شبکه الجزیره که ارزیابی دولت از برنامه هسته‌ای ایران در سال 2008 چیست، گفت: در سال گذشته میلادی با استقامت و منطق جمهوری اسلامی، نهادهای بین المللی به شان و جایگاه خود بازگشتند.

وی در همین زمینه اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران یادآور شد و افزود: در سال گذشته میلادی در حالی که آژانس از جایگاه بین‌المللی خود در حوزه نظارت تحت برخی فشارهای غیرحقوقی خارج شده بود به جایگاه خود بازگشت.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران نشان داد که اطلاعات درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران غلط بوده است و ایران همچنان در مسیر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای حرکت می‌کند.

وی افزود: در سال جاری میلادی نیز مسیر مستمر جمهوری اسلامی ایران بر مبنای شفافیت و قانونمندی، ادامه خواهد یافت.