به گزارش همشهری، علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: مهمترین موضوع در حوزه تاکسیرانان، نوسازی ناوگان فرسوده است.
هماکنون ۱۰ هزار تاکسی فرسوده بالای ۱۰ سال برای نوسازی ثبت نام کرده و در صف نوسازی قرار دارند. او درباره اینکه برای حفظ سن ناوگان باید بهطور متوسط سالانه ۸ هزار تاکسی فرسوده نوسازی شوند، تصریح کرد:
رانندگان تاکسیهای فرسوده بهدلیل اینکه این تاکسیها شدیدا فرسوده هستند، موفق به اخذ معاینه فنی نمیشوند، بنابراین مجبورند خودروی خود را متوقف کنند تا هر روز توسط دوربینهای پلیس جریمه نشوند.
مدیرعامل تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: رانندگان تاکسیهای فرسوده اگر بخواهند معاینه فنی دریافت کنند، باید هزینههای هنگفتی برای تعمیرات خودرویی متحمل شوند که عملا با این تعمیرات بعد از مدتی دیر یا زود باید اسقاط شود، بنابراین رانندگان این تاکسیها برای امرار معاش واقعا مستأصل هستند. او با تأکید بر اینکه با وجود گذشت 2ماه از سال حتی یک تاکسی فرسوده نیز نوسازی نشده است، گفت: ایرانخودرو و سایپا هیچ خودرویی تحویل نمیدهند و از طرفی ارائه تسهیلات به نوسازی تاکسیهای فرسوده متوقف شده است و دولت باید به سرعت به این حوزه ورود کند.
قنادان با بیان اینکه طبق قانون هوای پاک، دولت باید وام ۴درصدی به رانندگان تاکسیهای فرسوده ارائه کند، افزود: این در حالی است که هماکنون تاکسیرانان وام ۱۶ درصدی دریافت میکنند. مگر درآمد تاکسیرانان چقدر است که بتوانند چنین وامی را بازپرداخت کنند؟
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با تأکید بر اینکه رکود وحشتناکی در حوزه نوسازی تاکسیهای فرسوده وجود دارد، عنوان کرد: هیچ خودرویی برای واگذاری به تاکسیرانان با تسهیلات و حتی نقد وجود ندارد. او با اشاره به قانون هوای پاک خاطرنشان کرد: میزان صرفهجویی مصرف سوخت و کاهش هزینههای آلایندگی که بهدنبال نوسازی تاکسیهای فرسوده محقق میشود، در مقایسه با هزینههایی که دولت باید برای کاهش آلودگی هوا صرف کند بسیار ناچیز است، درحالیکه این موضوع محقق نمیشود و دولت چند برابر هزینه تسهیلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی را در کاهش آلودگی هوا صرف میکند.
- واگذاری 5هزار تاکسی به فرزندان ایثارگران
تفاهمنامه ایجاد 5هزار شغل برای فرزندان ایثارگران از طریق واگذاری تاکسی شهری با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران امضا شد. به گزارش ایسنا، در این جلسه مجید عبداللهی رئیس هیأت مدیره اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: هماکنون یکی از برنامههای جدی و در دستور کار دولت، نوسازی حملونقل عمومی در کشور است.
همچنین مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی عنوان کرد: از ابتدای سال 95تاکنون 71هزار تاکسی فرسوده را از رده خارج کردیم و 61هزار تاکسی نیز تحویل دادیم و 10هزار تاکسی هم فرایند اسقاط بدون جایگزین را طی کردند. برای سالجاری نیز نوسازی 40هزار تاکسی را در دستور کار داریم که این اقدام یکی از مهمترین اقدامات اتحادیه تاکسیرانی است.