گروه ادب و هنر: نخستین جایزه هنری غدیر که همزمان با عید غدیر امسال به جمع جوایز پرشمار ادبی- هنری اضافه شده است، شامگاه دوشنبه با تجلیل از 7 چهره بزرگ فرهنگی‌و هنری اهدا شد.

سید مرتضی نجومی، داود میرباقری،‌ علی موسوی گرمارودی، ‌فرهاد فخرالدینی، سید مهدی شجاعی، سیدجعفر شهیدی و خانواده زنده‌یاد علامه مرتضی عسگری، در مراسم گام اول جایزه غدیر، به موزه امام علی‌ع دعوت شدند تا در حضور رئیس سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران، از زحماتشان در نشر فرهنگ علوی تقدیر شود.

این 7 چهره، هر یک در چند سال گذشته در حوزه‌های خود، کارهای ماندگاری را در ارتباط با حضرت علی ع انجام داده‌اند که شاید معروف‌ترین و مردمی‌ترین‌شان، ساخت سریال امام علی ع توسط داود میرباقری و موسیقی معروف آن به دست فرهاد فخرالدینی باشد.

البته در بیانیه نخستین جایزه غدیر، برای هر کدام از این انتخاب‌ها دلایل هیات انتخاب آمده است: «آیت‌الله سیدمرتضی نجومی به پاس تلاش سالیان متمادی در ثبت نام علیع بر سینه‌ سپید اوراقی که  همواره‌ درتاریخ به یادگار خواهند ماند؛ داوود میرباقری به پاس هنرمندی در ثبت تاریخ امامت در شکل مجموعه‌ تلویزیونی امام علیع؛ علی موسوی گرمارودی به پاس سرودن شعرهای نغز و پرمحتوا که سینه به سینه بین دوستداران اهل بیتع جریان و سیلان داشته است؛ فرهاد فخر‌الدینی به پاس ساخت نوای خوش‌الحان موسیقی سریال امام علیع که از تم‌های ایرانی - اسلامی در آن به بهترین نحو فایده گرفته است؛ و سیدمهدی شجاعی به پاس خلق داستان‌ها و ستون ادبی - دینی با بهره‌گیری از رفتار و سلوک ائمهع به خصوص حضرت علیع

سیدجعفر شهیدی و علامه عسگری هم که حسابشان از ابتدا جدا شده بود و مراسم در بخش مربوط به آن‌ها از سطح دادن جایزه و تجلیل، به سطح نکوداشت ارتقا می‌یافت.

جالب این که آیت‌الله سیدمرتضی نجومی و داود میرباقری در مراسم حضور نداشتند و جایزه‌شان به خانواده‌شان اهدا شد.

این موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم از خانواده‌های دو گزینه مراسم اول برای نکوداشت نیز هیچ یک نبودند.

این نکته، اگرچه کمی جذابیتی را که می‌توانست با حضور این نفرات به دست آورد، کاهش داده بود، اما کار خوب برگزارکنندگان در اختصاص زمان ویژه‌ای به هر یک از 3 تجلیلی دیگر، خلاء نبود دیگران را تا حد زیادی جبران کرد.

فرهاد فخرالدینی گفت: «شاید این اثر هنری (موسیقی فیلم امام علیع) آن چیزی نبود که می‌خواستم. در واقع آن چیزی را خلق کردم که در توانم بود و در این مدت که کار کردم، انجام فعالیت در این حوزه را وظیفه‌ خودم می‌دانستم و این کار را به همه‌ مردم تقدیم می‌کنم.»

علی موسوی گرمارودی گفت: «این توفیق الهی را که خداوند به این بنده‌ بی‌مقدار اعطا کرده تا مداح خورشید باشم، سپاسگزارم. امید که آن بزرگوار به مرحمت و لطف خود، این سخن ناقابل، که چه برای دوستداران آن بزرگوار از جمله علامه امینی گفته‌ام و چه شعرهایی که برای آن حضرت گفته‌ام، مورد رضایت‌شان قرار گیرد و اگر آن عزیز در آن‌سو دست کوته‌دستانی چون من را بگیرد، جایزه‌ای ابدی است. امید که به کرم‌شان از این جایزه مرا محروم نکنند.»

سیدمهدی شجاعی گفت: «برای انجام وظیفه برای اهل بیت‌ع منتی نیست؛ بلکه این اهل بیت‌ع هستند که بر ما منت می‌نهند تا بتوانیم توفیق خدمت به آن‌ها را داشته باشیم. امید روزی برسد که همه بفهمند از دست چه کسی روزی می‌گیرند و این جایگاه ولایت، جایگاه واقعی خود را بیابد.  البته در مقایسه با 6 نفر دیگر که از آن‌ها تجلیل شد، بنده شأن شاگردی دارم. امید که شاگرد شایسته‌ای باشم و بتوانیم این معارف را که در اختیار ماست، به نسل جوان منتقل کنیم.»

تشکیل دبیرخانه دایمی

اما برگزاری نخستین جایزه هنری غدیر همراه با یک تصمیم دیگر در سازمان فرهنگی‌هنری نیز بود. تصمیمی که نشان می‌دهد، قضیه جدی است و جایزه غدیر آمده است بماند.

رئیس این سازمان در مراسم دوشنبه شب گفت: «دبیرخانه‌ دایمی جایزه‌ غدیر کار خود را آغاز کرده است و امید که بتوانیم به نوبه‌ خود در تعامل با فرهیختگان و هنرمندان در ترویج فرهنگ غدیر گام برداریم.»

احمد نوریان مسیر حرکت سازمان متبوعش را تا رسیدن به جایزه غدیر این طور شرح داد: «ما برای این‌که بتوانیم به سهم خود در مسیر ترویج فرهنگ علوی قدم برداریم، در یک تحلیل کلی سه مرحله فعالیت پیش رو داریم؛ مرحله اول، جمع‌آوری معارف و مستندسازی است که توسط علما و بزرگان دین صورت می‌گیرد.

مرحله دوم، ترجمه‌ معارف دین به زبان نسل جدید است و تطبیق آن با شرایط و نیازهای امروز و همچنین بیان تحلیلی معارف. مرحله سوم نیز عرضه‌ فرهنگ از طریق شیوه‌های هنری و رسانه‌هاست.»

و جایزه غدیر بخشی از مرحله سوم است که قرار است از این پس به صورت سالانه برگزار شود.