به گزارش ایلنا، افشین حبیبزاده با اشاره به نشست زمین در اتوبان صیاد شیرازی و پیگیریهای انجام شده در شورای شهر و شهرداری در اینباره گفت: این محل ترمیم شده است اما نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که در شهری مانند تهران، اتوبانها و خیابانها باید مدام پایش شده و گودالهای نزدیک زمین شناسایی شوند. با شناسایی گودالها قبل از آنکه حادثه یا اتفاقی رخ دهد میتوان آنها را پر و ترمیم کرد.
عضو کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای شهر با بیان اینکه پایش خیابانها و شناسایی گودالها از طریق یکسری دستگاههای خاص صورت میگیرد، تصریح کرد: این دستگاه به صورت متحرک در طول خیابان حرکت کرده و زمین را اسکن میکند. سال گذشته یک نمونه از این دستگاهها از یک شرکت خارجی اجاره شد. خودِ شهرداری فاقد این دستگاه است. در حال حاضر چند دستگاه قدیمی در شهرداری وجود دارد که به صورت ساکن اسکن میکنند، اما برای بررسی و پایش مطمئن، این دستگاهها باید متحرک بوده و در حین حرکت خیابانها را اسکن کنند.
رئیس کمیته عمران ادامه داد: براساس مذاکراتی که با معاونت فنی و عمرانی داشتیم قرار شد این دستگاه برای شهرداری تهران خریداری شود. در همین راستا اقدامات اولیه آغاز شده است. میتوان با خرید یک دستگاه، پایش را آغاز و تعداد این دستگاهها را افزایش داد. با توجه به وسعت خیابانها در شهر تهران، وجود این دستگاهها و اسکن مداوم خیابانها بسیار ضروری است. در حال حاضر معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در شرف خرید این دستگاههاست اما قیمت آنها قابل توجه و بالاست.
حبیبزاده با بیان اینکه تهران نیاز به پایش دائمی دارد، افزود: چندین ماه پیش در پایشی در سطح تهران حفرههای خطرناک شناسایی شده و اقدام به بازگشایی و پر کردن آنها کردیم. گودالهای خطرناک پر شدند اما رفتار زمین قابل پیشبینی نیست و باید در فاصلههای زمانی کوتاه پایش انجام گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا علت ایجاد نشست زمین و ایجاد حفره، خشک شدن قناتهای سطح تهران است، گفت: این مساله دلایل مختلفی دارد. هر حفره میتواند به دلیل خاص و در طول گذشت زمان ایجاد شده باشد اما آنچه بیش از آن حائز اهمیت است؛ پایش مستمر زمین است.