در این بین، توسعه حملونقل ریلی در منطقه 21و مسائلی در رابطه با مصرف بهینه آب بهخصوص در زمینه آبیاری فضای سبز ازجمله مهمترین مسائلی بود که مطرح شد.
به گزارش همشهری، در این بازدید محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از انجام مطالعات اتصال خط 4متروی تهران به منطقه ۲۱ خبر داد. او با اشاره به جمعیت 178هزار نفری این منطقه گفت: «باید حملونقل انبوه برای این منطقه مورد مطالعه قرار گیرد. توصیه من این بود که خط 4مترو با شاخهای به این منطقه متصل شود و با احداث 3یا 4ایستگاه میتوانیم نیاز این منطقه را به مترو مرتفع کنیم؛
البته باید دسترسی متروی کرج به این منطقه با مطالعه انجام شود.» به گفته هاشمی عمده جمعیت منطقه 21در تهرانسر ساکن است و این نشاندهنده اهمیت آمدن حملونقل ریلی به این بخش از شهر است. او گفت: «البته در معاونت حملونقل شهرداری مطالعاتی در راستای شبکه کامل حملونقل در حال انجام است که این منطقه را نیز شامل میشود اما تا زمان اجرای این امر اتصال این منطقه به حملونقل ریلی باید هر چه سریعتر اتفاق بیفتد.»
هاشمی همچنین درخصوص اجرای پروژههای مشارکت در این منطقه گفت: «روش BOT و BOLT از جمله این روشهاست که در دنیا موفق بوده و هر روشی که در دنیا تجربه موفقی کسب کرده باید در تهران نیز اجرا شود. البته ما در شهرداری سازمان مشارکت را داریم و قطعا پروژههایی را که نفعی برای شهرداری بهدنبال داشته باشد اجرا خواهیم کرد.»
رئیس شورای شهر تهران همچنین درباره خط 7مترو گفت: «ما بهعنوان اعضای شورا نمیتوانیم زمانی برای افتتاح این خط اعلام کنیم اما این خط در زمان آقای قالیباف با تعجیل افتتاح شد؛ درحالیکه ناایمن بود. سیگنالینگ، هواکشهای میانی، ایستگاهها و پلههای برقی ازجمله مشکلات این خط بود که امیدواریم این موارد برطرف شود و خط 7با ایمنی کامل به بهرهبرداری برسد.»
- آبیاری منطقه قطرهای میشود
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران و همچنین شهربانو امانی دیگر عضو این کمیسیون، به همراه سیدمحمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا دیگر مدیران شهری بودند که بازدید از پروژههای منطقه 21حضور داشتند. یکی از پروژههای مورد بازدید، 7مخزن به همراه ۶۳کیلومتر لولهگذاری برای آبیاری فضای سبز به روش نوین بود. اینطور که شهردار منطقه 21به خبرنگاران گفت با چنین پروژهای، آبیاری فضای سبز این محدوده شهر برای همیشه از حالت سنتی خارج شده و به قطرهای تبدیل میشود.
در این بین، امانی، رئیس کمیته ایمنسازی حملونقل ترافیک شورا از تکنولوژی نوین آبیاری فضای سبز و بوستانها ابراز رضایت کرد. او گفت: «امیدواریم این مهم سرلوحه کارهای مسئولان و سازمانهای شهرداری و مراتب بالاتر قرار گیرد. برای آبیاری با سیستم قطرهای یکدهم آب نسبت به سیستم غرقابی نیاز است. در کشوری مانند ژاپن که جزیره است آب 9بار بازچرخانی میشود اما در ایران که کشوری کمآب است این مهم صورت نمیگیرد.» او افزود:« این مخازن سیستم بازچرخانی آب را انجام میدهد و بوستان همجوار آن (بوستان بهمن) نیز با سیستم آبیاری قطرهای آبیاری میشود.»
گفتنی است معاون نظارت شورای شهر تهران نیز در جلسه پایانی منطقه که در پایگاه مدیریت بحران برگزار شد، حضور یافت و بر استفاده از ظرفیت اجرایی بخش خصوصی در پیشبرد پروژههای شهری در مناطق تأکید کرد. افشین حبیبزاده همچنین گفت: «باید به ضرورت و اولویت پروژهها و مبانی مطالعاتی آنها توجه شود تا در آینده دچار خدشهای نشوند. از سوی دیگر برگزاری مناقصات شفاف و وجود قرارداد هم برای انجام عملیات اهمیت دارد.»
- احداث تقاطع دوگاز تا پایان سال
اعضای شورا در این برنامه بازدیدی از بازار گل و گیاه، احداث بازار قطعات یدکی خودرو، احداث مخازن بتنی و توسعه آبرسانی منطقه و تقاطع غیرهمسطح بزرگراه لشگری - اندیشه(دوگاز) داشتند. آنگونه که حسن رحمانی، شهردار منطقه 21 گفت: پروژه تقاطع دوگاز در اتوبان مخصوص کرج بهعنوان تنها تقاطع باقیمانده در این اتوبان تا پایان سالجاری به بهرهبرداری خواهد رسید. به گفته او، احداث شبکه فاضلاب منطقه ۲۱ نیز از فروردینماه سالجاری آغاز شده و ۲.۵ تا ۳ سال زمان میبرد تا ۲۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در این منطقه به پایان برسد. بازار قطعات یدکی خودرو نیز با توجه بهوجود خودروسازان در منطقه ۲۱ در قالب پروژه مشارکتی به بهرهبرداری خواهد رسید.
- نوسازی اتوبوس به فیلتر دوده اولویت دارد
یکی از بحثهای دیروز اعضای شورای شهر تهران در بازدیدشان از منطقه 21، به تأثیرات فیلتر دوده روی اتوبوسها مربوط بود. محمد علیخانی در همین خصوص گفت: « تهران نیاز مبرم به 2هزار دستگاه اتوبوس دارد. با توجه به فرسودگی اتوبوسهای موجود و اینکه اتوبوسهای بالای 8سال فرسوده به شمار میآیند،در چنین شرایطی برخی خرید فیلترهای ضددوده را برای اتوبوسها در اولویت قرار میدهند.
این البته اقدام خوبی است اما باید اولویتها را شناخت.» رئیس کمیسیون عمران و حملونقل گفت: «خرید هر فیلتر بالغ بر 70میلیون تومان هزینه در بر دارد و خرید 200فیلتر یعنی هزینه 14میلیارد تومان؛ درحالیکه با این هزینه میتوان 20دستگاه اتوبوس نو وارد شبکه حملونقل کرد که تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک خواهد داشت.»