همشهری آنلاین: چین و اروپا در هفتمین دور گفت و گوهای اقتصادی و تجاری بلند پایه خود قاطعانه با «یکجانبه گرایی و حمایت گرایی تجاری آمریکا» مخالفت کرده و متعهد شدند به طور مشترک از سیستم «تجارت چند جانبه با محوریت سازمان تجارت جهانی و برپایه مقررات» دفاع کنند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا نشست هیات بلندپایه چین و اروپا دیروز و امروز با میزبانی مشترک 'لیو هه' معاون نخست وزیر چین و 'جرکی کاتاینن' معاون رییس کمیسیون اروپا در پکن برگزار شد.

در مقایسه با شش گفت و گوی قبلی، پس زمینه هفتمین گفت و گوی اقتصادی تجاری مقامات بلندپایه چین و اروپا متفاوت بود اکنون جنگ تجاری بر جهان حکمفرما است و چین و اتحادیه اروپا هر دو مورد سرکوب تجاری آمریکا قرار گرفته و ناچار به مقابله با آن هستند.

در این مقطع، پشتیبانی و پیشبرد جهانی شدن اقتصاد خواست مشترک دو طرف است به علاوه، امسال برابر با چهلمین سالگرد اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز چین، پانزدهمین سالگرد روابط همکاری راهبردی همه جانبه چین و اروپا و بیستمین سالگرد شکل گیری سازوکار ملاقات چین و اروپا است این مناسبت های خاص، فرصت خوبی برای تعمیق و گسترش همکاری های دو طرف فراهم کرده است.

چین و اروپا به عنوان حامی جهانی شدن، تمایلی به جنگ تجاری ندارند اما آمریکا بر عکس، در این زمینه پافشاری و چین و اروپا را مجبور به دفاع می کند این در حالی است که میزان کل اقتصاد چین و اتحادیه اروپا حدود 40 درصد کل جهان را تشکیل می دهد.

دو طرف در نشست خود درباره موضوع 'پشتیبانی و پیشبرد روند جهانی شدن، تعمیق و گسترش همکاری چین و اروپا' به طور عمیق، عملی و موثر و اثربخش تبادل نظر کردند.

تکمیل سازوکار مدیریت جهانی، حفظ سازوکار چند جانبه تجاری، پیشبرد آزادی و تسهیلات تجاری و سرمایه گذاری، تقویت اقتصاد دیجیتال، تجارت الکترونیک، اقتصاد بازیافت‌پذیر، پیشگیری از آلودگی سفید، مقابله با تغییرات اقلیمی و همکاری در زمینه کشاورزی و امور مالی از دیگر موضوعاتی بود که دو طرف در مورد آن به تفاهم رسیدند و برای برگزاری بیستمین دیدار رهبران چین و اروپا در زمینه اقتصاد و تجارت آماده شدند.

چین و اتحادیه اروپا بر این باورند باید قاطعانه با یک جانبه گرایی و حمایت‌گرایی تجاری مخالفت کرده و از تاثیرات منفی آن در اقتصاد جهانی پیشگیری کرد.

دو طرف همچنین تعهد دادند با تلاش مشترک سازوکار چند جانبه تجاری با محوریت سازمان تجارت جهانی و بر پایه قوانین و مقررات را حفظ کرده و به پیشبرد روند جهانی شدن اقتصادی مبنی بر بازتر بودن، همبستگی، بهره مندی مشترک، تعادل و منافع متقابل یاری کنند.

'لیو هه' معاون نخست وزیر چین در این ارتباط گفت: امسال در پانزدهمین سالگرد برقراری روابط همه جانبه مشارکتی راهبردی چین و اروپا و بیستمین سالگرد برگزاری دیدار رهبران دو طرف، همکاری دو طرف در همه ابعاد گسترش یافته و منافع بزرگی برای شرکت‌ها و مردم دو کشور همراه آورده است.

وی همچنین اظهار داشت: اعم از تغییرات اوضاع بین المللی، چین همواره بر توسعه روابط درازمدت، باثبات و با منابع مشترک اقتصادی و تجاری با اروپا پایبند خواهد بود.

'جرکی کاتاینن' معاون رییس کمیسیون اروپا نیز عنوان کرد: اروپا مایل است به اتفاق چین، ضمن تقویت رایزنی و هماهنگی، همکاری عملی را تعمیق بخشیده و به توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو طرف و همچنین رشد اقتصاد جهانی یاری کند.

وی در این باره گفت: هدف مشترک ما پشتیبانی از سازوکار چند جانبه تجاری با محوریت سازمان تجارت جهانی است امروز ما این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم، اما علاوه بر بحث و بررسی به اقدامات عملی نیز نیاز است اتحادیه اروپا با همکاری با چین به طور مشترک با چالش‌ها مقابله کرده و سازمان تجارت جهانی را حفظ خواهد کرد.

امروز همچنین ده‌ها سند همکاری میان چین و فرانسه در زمینه های انرژی، تکنولوژی، مواد غذایی، کشاورزی و بهداشت با حضور نخست وزیران دو کشور در پکن امضا شد که بیانگر توسعه روابط اقتصادی چین و اتحادیه اروپا است.

گفت و گوهای دو جانبه چین و اتحادیه اروپا از سال 2007 میلادی تا کنون برگزار شده است حجم مبادلات دو کشور در سال 2008 یعنی یک سال بعد از راه اندازی نخستین دور گفت و گوها، 327 میلیارد یورو بود.

حجم مبادلات چین و اروپا در سال 2017 میلادی در مجموع 572 میلیارد یورو بود این مقدار در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.3 درصد افزایش یافته است.