علی شاکری: اردوی سوم آماده‌سازی تیم ملی والیبال در راه بازی‌های انتخابی المپیک پکن با چند روز تأخیر از دیروز با حضور 20 بازیکن در تهران آغاز شده است.

 گاییچ بامداد دیروز به محض رسیدن به ایران بلافاصله به همراه خوش‌خبر، سرپرست تیم راهی تالار آزادی شد و طبق معمول هشدارهای لازم را داد تا به هنگام شروع اردو ناچار به دادن تذکر نشود.

 گاییچ پس از مقدمه‌چینی خیلی کوتاه ضمن برشمردن اهداف اردو و اینکه‌به لیگ برتر بی توجه نیست، خطاب به دعوت‌شدگان به تشریح ابعاد فنی حاکم بر این اردو پرداخت و گفت: «برای من بسیار اهمیت دارد که شما دیدگاه‌های کادرفنی در طول تمرینات را کاملا درک کنید.»

غیبت بازیکنان پتروشیمی

تیم پتروشیمی که این بار برخلاف گذشته با خط خوردن عطار، ثانی و صادقیانی تنها 2 دعوت‌شده به نام‌های علیرضا جدیدی و فرهاد سال‌افزون را در جمع اردونشینان داشت، به دلایلی نامعلوم از اعزام آنان به اردو خودداری کرد. تلاش خوش‌خبر هم برای اطلاع از این موضوع از طریق مدیرعامل باشگاه یاد‌شده بی‌ثمر ماند.

علیرضا جدیدی یکی از دعوت‌شدگان این تیم در این باره به سرپرست تیم ملی گفت: «باشگاه به ما اجازه آمدن به اردو را نداد.» شاید هم یکی از دلایل غیبت این دو بازیکن به همزمانی اردو با مسابقات لیگ برتر جوانان در ماهشهر برمی‌گردد. با این اوصاف در نخستین روز تمرینات، سایر دعوت‌شدگان زیر نظر گاییچ و دستیار ایرانی‌اش حسین معدنی در دو نوبت صبح و عصر تمرین کردند.

تغییر رویکرد گاییچ

 اگرچه تغییر مثبت در رویکرد مربی صرب تیم ملی در دعوت از بازیکنان شایسته و جوان در اردوی سوم و دست رد او بر سینه بازیکنان کم‌کار و حاضر در اردوهای قبلی به مذاق بعضی‌ها خوش نیامد، اما این حرکت فدراسیون و گاییچ آثار مثبت و امیدوارکننده‌ای در میان خانواده بزرگ والیبال داشت.

 هیچ‌کس این حرکت رو به جلو را عقب‌نشینی فدراسیون و گاییچ تلقی نکرد، بلکه از آن به عنوان شوکی مناسب یاد شد. شوکی که بدون تردید باعث بیداری آن دسته از بازیکنانی خواهد شد که در هر شرایطی نام خود را با وجود بی‌انگیزگی در مسابقات باشگاهی در جمع اردونشینان می‌دیدند. گاییچ با این حرکت بخشی از انتقادات وارده به خود را در مورد بی‌توجهی به سرمایه‌های موجود در لیگ باشگاهی خنثی کرد.

هرچند ایراداتی هم متوجه چند بازیکن دعوت‌شده به اردوی سوم وجود دارد ولی تغییر سیاست این مربی صرب و توجه بیشتر وی به جوانگرایی، ما را به آینده والیبال ایران امیدوارتر کرد.

 غیبت‌های سئوال‌برانگیز در مسابقات جوانان

برگزاری مسابقات لیگ برتر جوانان با تمام ظرفیت و در موقعیت مناسب می‌توانست دستاورد مهمی برای آینده والیبال ایران به همراه داشته باشد. متأسفانه با وجود سخت‌گیری کلامی مسئولان والیبال، غیبت 5 تیم از 13 تیم بزرگسالان حاضر در لیگ برتر ایران در مسابقات یاد شده اصل و فلسفه راه‌اندازی این رقابت‌ها را زیر سئوال برد. در گروه گنبد، تنها سه تیم اتکا تهران، بانک صادرات مشهد و استقلال گنبد حضور یافتند و تیم‌های تربیت‌بدنی یزد، استیل‌آذین و پردیس قزوین غایبین این گروه بودند.

در این میان غیبت استیل‌آذین با مجموعه‌ای از ملی‌پوشان جوان و نوجوان والیبال ایران، سئوال‌برانگیزتر از بقیه تیم‌ها بود. در گروه ماهشهر تیم‌ها حضور فعال‌تری داشتند و به جز شهرداری همدان 5 تیم پیکان، سایپا، پتروشیمی، پگاه و گل‌گهر خود را به بازی‌ها رساندند.

انتصاب رئیس جدید کمیته انضباطی

 در پی استعفای پرند عزیزی از ریاست کمیته انضباطی فدراسیون والیبال، علی فرخی به عنوان رئیس جدید این کمیته منصوب شد. عزیزی برای ادامه تحصیل به مالزی رفت و علی فرخی که سابقه مشاور ورزشی و حقوقی باشگاه پاس را بر عهده داشت، در این سمت مشغول به کار شد.